Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Wed 13 Mar 2019 23:03

Sista bloggen - tack och adjö efter elva år (blogg)

Mats Reimer

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats ... r-elva-ar/

Allra sist i bloggtexten ovan så länkar Mats Reimer till namninsamlingen nedan, dvs den namninsamling där man tydligen tror att man på detta sätt kan bevisa att alla som har blivit diagnosticerade med en sen borrelios (även benämnt kronisk borrelios eller stadium 3 i Sverige) har fått en korrekt diagnos av vissa utländska läkare, dvs det som Mats Reimer (huvudsakligen) menar när han skriver "kronisk borrelia" med citationstecken.

Stoppa Mats Reimers mobbande och trakasserier på Dagens Medicin

https://www.skrivunder.com/stoppa_mats_ ... ns_medicin

Min egna kommentar: Japp, det är ledaren för den svenska patientföreningen VIDAS som har startat denna namninsamling. Dvs, den person som tror, vilket fortfarande (!!) framgår i denna persons grupp på facebook, att när man sätter citationstecken på "kronisk borrelia" så menar man istället behandlingssvikt.

Personer från mer seriösa skandinaviska borreliagrupper/föreningar har uttalat sig om namninsamlingen ovan och dom (liksom jag) tycker att sådant är oseriöst och inte något som hör hemma i en vetenskaplig debatt.

Här kommer även information (hämtat idag, 13 mars 2019 från denna föreningsledares grupp på facebook) om hur ledaren för föreningen VIDAS tror att man skriver persisterande borrelios efter behandling:
Vi arbetar - efter förmåga, för att "Kronisk Borrelia" ska bli en diagnos i Sverige.

X-member

Post by X-member » Wed 13 Mar 2019 23:34

Tillägg till föregående svar.

Vad är det då som är så himla oseriöst med den namninsamling som ledaren för patientföreningen VIDAS har startat?

Jag kan ge er ett exempel, men det hittas nog ännu mer på länken:
Enligt honom botas borrelia bäst med KBT.
Ovanstående är (enligt svensk lag) offentligt lögnaktigt förtal.

För Mats Reimer har nämligen aldrig någonsin påstått att dom som faktiskt lider av borrelios, dvs som har fått en korrekt borreliadiagnos, skall behandlas med KBT.

En liten ordförklaring också:

KBT = kognitiv beteendeterapi

Tillägg:

Den svenska föreningsledaren har tom försökt göra Mats Reimer ansvarig för att media inte ville publicera en artikel som föreningsledaren skrivit vilket ni kan läsa om i ämnet/inlägget nedan här i forumet:

viewtopic.php?f=11&t=5294&start=40#p45265

X-member

Post by X-member » Wed 13 Mar 2019 23:59

Jag tror faktiskt att jag skall ta upp lite mer av det oseriösa som hittas i namninsamlingen mot Mats Reimer (se länk i tidigare kommentar) när jag ändå hålller på och här kommer ett klipp till (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Reimer för en osaklig och ovetenskaplig argumentation, i frågor där han ej har kunskap eller utbildning. Han använder sig av personangrepp...
Ett klipp från länken nedan:
En variant på ad hominem är att bemöta en kritiker med att denne inte kan bättre själv. Även om den som kritiserar inte kan göra bättre själv behöver det inte betyda att denne inte är kvalificerad att uttala sig i frågan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Föreningsledaren som har startat namninsamlingen går alltså själv till personangrepp. Och förövrigt så är hela förbaskade (ursäkta) namninsamlingen ett personangrepp.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Mar 2019 0:08

Detta hör ihop med några tidigare svar i detta ämne, dvs det gäller samma norska artikel som även kan hittas på engelska i inlägget nedan:

Patients with Lyme borreliosis are failing to receive treatment

viewtopic.php?f=7&t=6314

Professor Per Bjark (Norge) har nu svarat dom 3 norska läkarna och här kommer ett klipp (det är jag själv som har markerat med blått):

https://tidsskriftet.no/2019/02/debatt/ ... ommentarer
Borrelia afzelii gir acrodermatitt, atypisk nevroborreliose (1) og kan være årsak til diffuse symptomer fra bevegelsesapparatet. Monogonartritt er sjelden hos oss. Forfatterne skriver at borreliose uten leddhevelse er kontroversielt, særlig i Europa og angir tre referanser, alle fra USA. Det er nettopp fordi vi har lite Borrelia burgdorferi sensu stricto vi må være oppmerksomme på andre ytringsformer.
Min egna kommentar: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :D

Ett klipp till:
En referanse fra USA dreier seg om borreliose versus fibromyalgi (4). I gruppen som ble omklassifisert fra "chronic Lyme disease" til fibromyalgi var 83% kvinner. Kjønnsfordeling i vår pasientgruppe var annerledes. Snart 30 år gamle populasjonsstudier fra USA trekkes frem. Er det disse studiene norske leger trenger for å få et kompetanseløft innen Lyme-borreliose?
Min egna kommentar: Bra svarat av professor Per Bjark! För den artikeln/studien hjälper ju förbaske mig (ursäkta) inga norska läkare när det gäller att bli bättre på att diagnosticera långvarig icke-neuroborrelios.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Mar 2019 19:07

Det är förbanne mig (ursäkta) inte konstigt att Borrelia- och TBE-föreningen tror att man översätter PTLDS till långvarig borrelios när dom läser och sprider sådant här på facebook och detta är Dr Camerons ord:
Doctors disagree of what to call stage 3, e.g. chronic Lyme disease, Lyme encephalopathy, “Post Treatment Lyme Disease Syndrome”
Min egna kommentar: Nu får nog Dr Cameron ta och skärpa sig, för inte sjutton menar väl IDSA (och resten av världen) att late Lyme disease (dvs, stadium 3) är synonymt med PTLDS?

Post Reply