Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 9 Nov 2018 15:09

Jag har tidigare i detta ämne talat om en amerikansk "människorättsaktivist" (som även har skandinaviska "anhängare") och hon har ju verkat vara arg för att Dr Horowitz och några patientföreträdare (vad jag förstår) nu har gått med på att kalla restsymptom som inte beror på en fortfarande aktiv borrelios för PTLDS och inte felaktigt kalla detta för CLD.

Men detta verkar kvinnan trots allt inte vara "nöjd med" trots att kvinnan faktiskt har "klagat" på just detta i artikeln nedan.

Attention Lyme Community—WORDS MATTER!

https://www.linkedin.com/pulse/attentio ... che-thayer

Why does Lyme Doctor Richard Horowitz use the terms Chronic Lyme Disease (CLD) and Post Treatment Lyme Disease Syndrome (PTLDS) as interchangeable when the terms contradict each other?

The National Institute of Health (NIH) and Centers for Disease Control and Prevention (CDC) define PTLDS as being subjective symptoms and psychosomatic illness. CLD refers to infection.
Så nu förstår jag faktiskt ingenting.

Tillägg:

Förövrigt så tycker jag nog att den amerikanska kvinnan själv borde lära sig vad dom olika medicinska begreppen står för, för hon har ju falskeligen anklagat IDSA för att förneka kronisk (dvs, långvarig) borrelios vilket ni kan se i inlägget/svaret nedan:

Corruption and Human Rights Violations Against Lyme Doctors, Scientists and Parents Now on United Nations Record

viewtopic.php?f=6&t=6291#p45152

X-member

Post by X-member » Fri 9 Nov 2018 18:59

Tillägg till svaret ovan.

Den amerikanska kvinnan är tydligen även mycket upprörd över att Dr Aucott skall ha menat för några år sedan att PTLDS och chronic Lyme disease är samma sak.

Faktum är att om Dr Aucott verkligen har menat detta (och inte istället har talat om kroniska kvarstående symptom efter behandling), så är det även han som inte förstår dom medicinska begreppen.

Så kanske Dr Halperin, IDSA även kan hjälpa honom?

Chronic Lyme disease: misconceptions and challenges for patient management
John J Halperin

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440423/

Ett klipp:
The medical/scientific community uses the term “chronic Lyme disease” to describe individuals with objective evidence of longstanding ongoing infection.....

X-member

Post by X-member » Fri 9 Nov 2018 23:51

Jag har uppfattat saken helt rätt (se några tidigare svar i detta ämne), detta hittade jag nämligen alldeles nyss i en kommentar på amerikanskans (dvs, "människorättsaktivistens") vägg på facebook och personen talar alltså om PTLDS:
It does not matter, how anyone else, including John Aucott and Richard Horowitz define the term. (Both Gary Wormser and Richard Horowitz are now urging the term, ‘Chronic Disease’ be abandoned.)
Och detta håller jag alltså definitivt med om eftersom begreppet kronisk borrelios är synonymt med en aktiv, sen borrelios (stadium 3) enligt "skolmedicinen" och så även enligt IDSA (Dr Halperin).

X-member

Post by X-member » Sat 10 Nov 2018 15:22

Nej nu går nog fan på torra land (ursäkta) men nu gör den amerikanska "människorättsaktivitsten" just det fel hon ju inte skulle göra, dvs nu menar hon själv att begreppet PTLDS är synonymt med kronisk borrelios.

Hon skriver nu (bland annat) följande på facebook:
In France, the US, everywhere! The same $lymey games on global scale chronic Lyme/PTLDS are hypocondria $lyme fraud = no medical care.
Och dessutom så är ovanstående ta mig tusan inte alls ett problem i hela världen för "skolmedicinen" anser nämligen att begreppet kronisk borrelios är synonymt med en aktiv, sen borrelios (stadium 3)!

Tillägg senare:

Nåja, det går ju förstås att tolka det som kvinnan skriver på ett annat sätt också. Hon kanske istället menar att vissa mindre begåvade (?) personer menar att både en aktiv, persisterande borrelios efter behandling (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) och PTLDS är likvärdigt med hypokondri där ingen behandling skall ges?
Last edited by X-member on Sun 11 Nov 2018 1:09, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 10 Nov 2018 18:51

Norway/Norge

Iselin reiste frå babyen sin for å bli frisk av borrelia

https://www.nrk.no/mr/iselin-drog-til-u ... 1.14284517

Ett klipp:
Randi Eikeland er leiar ved Flåttsenteret. Ho seier at det sjeldan er behov for antibiotikabehandling lengre enn 14 dagar for flåttborne sjukdomar.
Dr Eikeland säger alltså att behandlingssvikt förekommer, men att det är ovanligt.

Det kanske även är bäst att jag påpekar att Dr Eikeland (mig veterligen) aldrig någonsin har påstått att 14 dagars behandling för borrelios räcker till om man har ytterligare infektioner vilken denna kvinna verkar ha fått påvisat av utländska läkare.

X-member

Post by X-member » Sun 11 Nov 2018 19:49

Nu återgår jag igen till amerikanskan (som ju även har skandinaviska "anhängare") som har nämnts flera ggr tidigare i detta inlägg. Hon har idag postat nedanstående på sin vägg på facebook:

Question to Richard Horowitz: Why are You Trading Post Treatment Lyme Disease Syndrome for the Reality of Persistent Infection?

Jenna Luché-Thayer. November 11, 2018

https://www.linkedin.com/pulse/question ... he-thayer/

En person skrev då följande kommentar (och det är alltså Dr Horowitz vägg på facebook som personen talar om):
Everyone go post this on his page!
Min egna kommentar: Ja, om Dr Horowitz ännu inte har upptäckt att amerikanskan utsätter honom för offentligt lögnaktig förtal, så kan dom ju alltid göra på det sättet förstås.

Och som jag skrev i ett annat inlägg här i forumet, så är jag faktiskt glad för att jag inte är Dr Horowitz.

X-member

Post by X-member » Mon 12 Nov 2018 4:45

Tillägg till föregående svar. (Men detta har även tagits upp i fler tidigare svar i detta ämne.)

Nu hittas Dr Horowitz egna ord om PTLDS i ämnet/inlägget nedan:

Post-treatment Lyme disease syndrome?

viewtopic.php?f=11&t=5986&start=10#p45189

Så den amerikanska kvinnan (och hennes "anhängare") slösar faktiskt bara bort sin tid, för Dr Horowitz anser alltså definitivt att även PTLDS finns!

Tillägg senare:

Men den amerikanska "människorättsaktivisten" bryr sig tydligen inte ett förbaskade dugg om vad Dr Horowitz säger för hon fortsätter envist att sprida ut att PTLDS bara är ett "påhitt". Suck!

X-member

Post by X-member » Tue 20 Nov 2018 17:53

Jag har under den senaste tiden noterat att föreningen FSI och/eller ledaren för denna förening återigen riskerar att få kritik av en bloggande barnläkare på Dagens Medicin, för nu sprider man återigen exakt samma felaktiga text som dom blev kritiserade för förra gången, samt tror att dom bevisar att "nästan alla" med sen borrelios (vilket dom påstår i den äldre kritiserade texten) lider av ytterligare infektioner genom att sprida en felaktig tolkning av en studie.

Fästingar överför även andra infektioner än Borrelia och TBE (FSI)

http://fsi-sverige.se/nyheter/fastingar ... a-och-tbe/

Ett klipp (jag har själv blåmarkerat felaktigheterna):
En majoritet av de som lider av borrelia har andra infektioner enligt studie

I en nyligen publicerad studie i Scientific Reports upptäcktes att 65% av patienter med misstänkt borreliainfektion även hade andra sjukdomstillstånd..
Ovanstående gäller nedanstående studie:

Evaluating polymicrobial immune responses in patients suffering from tick-borne diseases

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6206025/

Ett klipp (dvs, det är alltså detta som FSI har feltolkat):
In Fig. 2A, 51% and 65% of patients had IgM and IgG responses to more than one microbe, whereas 9% and 16% of patients had IgM and IgG responses to only one microbe, respectively.
Tillägg senare:

Herregud, en av dom som har varit inblandade i studien ovan kan tom ha läst FSI:s felaktiga tolkning av studien. Denna person har nämligen skrivit följande kommentar i bloggen där ledaren för FSI hänvisar till FSI:s text:
KUNAL GARG 20 november, 2018 kl. 01:35
Thank you Mr. Mats Lindström for reading and sharing our research article. The change required in clinical practice for tick-borne disease patients cannot be achieved without the active involvement of patients, clinicians and scientists alike.
https://newsaboutdisease.com/2018/11/15 ... -skillnad/
Last edited by X-member on Wed 21 Nov 2018 20:05, edited 2 times in total.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Nov 2018 18:02

ICAs Apotek Hjärtat säljer ovetenskapliga hemtester (Mats Reimers blogg)

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats ... hemtester/

Ett klipp:
Vad menas med 91 procents tillförlitlighet? Kanske kommer siffran från denna finska laboratoriestudie där bland annat ICA:s test från franska Vedalab jämfördes med mer tillförlitliga tester. Det är sant att detta test visade sant negativt hos 91 procent av patienterna som inte hade klinisk borrelios. Men sensitiviteten var dålig: 80 procent av infektionerna missades (falskt negativt test).

Skulle kunden verkligen ha borrelios är det alltså stor risk att testen invaggar hen i en falsk trygghet.
Min egna kommentar: För omväxlings skull så bryr sig tydligen barnläkaren om dom som verkligen lider av borrelios.

X-member

Post by X-member » Wed 21 Nov 2018 16:52

Det har varit en person som har blivit så irriterad på mitt försvar av Dr Horowitz (mfl) att hen först raderade ett inlägg och sedan återställde det igen.

Så mitt försvar av Dr Horowitz (mfl) och mina upplysningar om vilken definition av kronisk borrelios som används av "skolmedicinen" (och av europeiska "LLMD:s") hittas därför istället i inlägget nedan:

Definitions and semantics of terms like "chronic Lyme disease"

viewtopic.php?f=6&t=6304

Ja, jag är faktiskt riktigt förbannad. För man kan ta mig tusan (ursäkta) inte anklaga Dr Horowitz (mfl) för att förneka behandlingssvikt, bara för att han/dom anser att även PTLDS finns!

Detta svar är korrigerat i efterhand.
Last edited by X-member on Thu 22 Nov 2018 21:10, edited 1 time in total.

Post Reply