Information for people from Norway

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Norway

Post by X-member » Thu 2 May 2019 15:19

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Jag tror faktiskt att jag även ger er artikeln och norsk definition av kronisk borrelios så att ni förstår precis vad jag menar.

UNTREATABLE FORM OF LYME DISEASE COULD HIT 2 MILLION AMERICANS BY 2020, SCIENTISTS WARN

https://www.newsweek.com/untreatable-fo ... ts-1403338

Ett klipp:
For their study, the scientists drew on several pools of data to create a model to estimate the number of PTLD cases that occurred between 2016 and 2020. That included data collected by the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC), as well as past estimates of Lyme disease rates, survival rates and examples of treatments failing.
Norsk (och många andra länders) definition av kronisk borrelios är följande, vilket NorVect (som ju är norrmän!) förbanne mig (ursäkta) borde känna till:

Kronisk borreliose; diagnostikk og behandling - pasientinformasjon

https://nevrologi.legehandboka.no/handb ... formasjon/

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Kronisk borreliose
Pågående infeksjon med borreliabakterien som har vart mer enn 6 mnd.
Ovanstående är det samma som IDSA kallar för late Lyme disease.

Man kan även hitta norsk definition av PTLDS på den norska länken, ett klipp:
Post Lyme syndrom
Restplager etter antibiotikabehandlet borreliose der bakterien er død eller uskadeliggjort.

X-member

Post by X-member » Thu 2 May 2019 16:50

Tillägg till svaret ovan.

Vad som gör mig ännu mer förbannad är att dom skriver följande i artikeln (se länk i föregående svar) och det är jag själv som har blåmarkerat:
A conservative estimate made by the researchers suggested that 69,011 cases of PTLD occurred in 2016, which will rise to 81,509 cases in 2020. In another model, the researchers accounted for cases rising from the 1980s, combined with treatment failing in 20 percent of cases. The result was 1,523,869 cases in 2016 and 1,944,189 forecast for 2020.
Min egna kommentar: Behandlingssvikten kan ta mig tusan (ursäkta) inte vara lika hög som antal fall med kvarstående symptom efter behandling, och dessutom så är en fortfarande aktiv borrelios efter behandling definitivt behandlingsbar, och därmed inte (citat) "untreatable", vilket man alltså påstår!

Jag tycker nog att den person som har skrivit denna artikel bör återvända till skolbänken för att lära sig räkna.

Tillägg:

Man kallar förövrigt inte behandlingssvikt för "chronic Lyme" i Norge (och i många andra länder) heller. Så även i det fallet så visar NorVect (som är från Norge) att dom inte förstår vilka medicinska begrepp som "skolmedicinen" använder.

X-member

Post by X-member » Thu 2 May 2019 17:17

Detta ämne är ju egentligen till för information till personer från Norge. Men det jag nu har tagit upp i några tidigare svar, påminner mig om en sak som den svenska Borrelia- och TBE-föreningen har gjort.

BTF hade hittat tyska siffror på hur många som har en kronisk (dvs, sen borrelios/stadium 3) borrelios vid diagnos. Och så räknade BTF ut hur många det skulle bli som led av en kronisk (dvs, sen) borrelios efter 10 år. Men BTF "glömde" att räkna bort alla dom personer som faktiskt får antibiotikabehandling för sin sena borrelios, så siffran som BTF kom fram till var alltså alldeles för hög.

X-member

Post by X-member » Sat 4 May 2019 14:51

Nedanstående artikel är från 2008, och är alltså rätt så gammal, men Øystein Brorsons svar på ett antal frågor kanske kan vara till hjälp för någon?

24 spørsmål og svar om flått

Flått-ekspert og bioingeniør Øystein Brorson ved Sykehuset i Vestfold har svart på det du måtte lure på om flått og flått-bitt.

https://www.nrk.no/livsstil/24-sporsmal ... -1.5861059

Några klipp (det är jag själv som har blåmarkerat lite i texten):
2) - Er det slik at alle leger automatisk gir antibiotikakur hvis du er bitt av flått og du har en rød ring rundt bittstedet?

- Dessverre er det ikke alle leger som gir antibiotika i en slik sammenheng, men en slik tilstand SKAL behandles.

3) - Og hvilken type antibiotika gir de?

- Antibiotika som vanligvis gis er doxycyklin og amoxycillin. Penicillin-V, erytromycin og første generasjon kefalosporin virker dårlig og skal ikke gis.
13) - Hvis jeg får en antibiotikakur som ikke virker, bør legen da sette meg på en ny?

- En infeksjonsmedisiner bør kobles inn. Hvis det er overveiende sannsynlig at det fortsatt er infeksjon, så bør det absolutt gjøres, kanskje da med et annet middel, eller høyere dose og lenger behandlingstid.
24) - Dette blir et år med mye flått og mange mennesker kommer til å behandles med antibiotika. Er det ikke en fare for at flåtten blir resistent og hva gjør vi da?

- Flåtten blir ikke resistent. Når det gjelder Borrelia ser det ikke ut til at den blir resistent.

X-member

Post by X-member » Sun 12 May 2019 19:50

Mycket bra skrivet!

Sjekk symptomene på borreliose (2015)

http://www.bt.no/nyheter/innsikt/Sjekk- ... 02118.html

(Artikkelforfatter Øyvind Kommedal er overlege PhD ved Mikrobiologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus)

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat lite i texten):
Borrelia-testene er som nevnt etter hvert blitt ganske gode, særlig hos dem som har disseminert sykdom. Ved typiske symptomer og negativ test kan det likevel være aktuelt å gjøre et behandlingsforsøk, siden falskt negative tester forekommer ved alle sykdommer. Har man negativ test, uvanlige symptomer og ingen effekt av et behandlingsforsøk, er det liten grunn til fortsatt å mistenke borreliose.

X-member

Post by X-member » Tue 14 May 2019 3:30

Det är en norsk borreliagrupp på facebook som påstår följande (läs mer här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 440#p45487 ) :
I Norge er det ikke en anerkjennelse for den kroniske tilstanden, så det har ikke et navn her i Norge.
Min egna kommentar: Dom påstår alltså att man inte erkänner behandlingssvikt i Norge, vilket dom felaktigt kallar för det "kroniske tilstanden" och dom påstår även att man därför inte har något namn för behandlingssvikt i Norge.

Ett klipp från det första inlägget i detta ämne (det är jag själv som har blåmarkerat ett ord):
Det er en viss erkjennelse av risiko for behandlingssvikt.
Min egna kommentar: Jodå, man har faktiskt en benämning för behandlingssvikt (dvs, persisterande borrelios efter behandling) i Norge. ;)

För er som inte riktigt hängde med. Detta var en nog av dom sämsta ursäkterna jag har sett för att inte använda en korrekt medicinsk benämning på det som man menar.

X-member

Post by X-member » Tue 14 May 2019 18:25

Med anledning av det jag postade i föregående svar så har jag nu anpassat ett klipp från en text som jag har postat i annat inlägg (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 390#p45423 ) så att detta även kan användas av norrmän:
Vanliga nybörjarfel

[...]

4: Man tror att man kan översätta “chronic Lyme disease” till norska och så menar man samma sak som begreppet kronisk borrelios står för i Norge.
Svar: Detta (som nog är det allra vanligaste nybörjarfelet) är oftast felaktigt. För det är nämligen (mig veterligen) så gott som enbart “skolmedicinen” (samt europeiska “LLMD:s”) som använder begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3), resten menar istället “något annat”.

X-member

Post by X-member » Fri 17 May 2019 17:46

Det är några norska facebookgrupper som (trots tillsägelser alltså!) totalvägrar att informera om att begreppet kronisk borrelios är synonymt med sen borrelios (dvs, stadium 3) i Norge.

Nu kan det iofs finnas fler än dom jag nämner nedan, men båda nedanstående norska grupper har jag alltså sagt till:

NorVect
Lyme Borreliose Norge

X-member

Post by X-member » Fri 17 May 2019 22:31

Lyme borreliose, den nye store sykdomsimitatoren (2007)

ØYSTEIN BRORSON

https://www.bioingenioren.no/fag/fag-ov ... mitatoren/

Ett klipp:
Mange ulike symptomer kan imidlertid oppstå, og Lyme borreliose kalles med rette den nye store ”sykdomsimitatoren”.
Min egna kommentar: Och jag är 100% säker på att Öystein Brorson menar många fler än 7 olika sjukdomar som en borreliainfektion kan härma.

Jag skrev detta med anledning av att den norska facebookgruppen Lyme Borreliose Norge idag sprider en artikel där man bara tar upp 7 olika tillstånd som en borreliainfektion kan härma.

X-member

Post by X-member » Fri 17 May 2019 22:41

Lyme borreliose – en infeksjon med mange ansikter (2011)

Av Per Bjark, Thor-Henrik Henriksen og Tore Stenstad.

https://indremedisineren.no/2011/06/lym ... -ansikter/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat i texten):
Det angis ofte at B.burgdorferi først overføres etter ca 24 timers kontakttid og mer. Nymfestadiet av I.ricinus er viktigste vektor, er liten, antydningsvis 1,5-3 mm, sitter ofte på mindre tydelige steder som knehase, setefure, o.a. og kan overføre bakterien etter en kontakttid ned til 3-4 timer, samtidig som den ofte forlater bittstedet usett. Således er opplysninger om flåttbitt ofte upålitelig og kontakttid lite å fokusere på.
Min egna kommentar: Jag postade detta för att visa att det finns alldeles utmärkt norsk information från pålitliga källor om sådant här också.

Post Reply