Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Fri 28 Aug 2020 13:14

Missade borrelia i tre månader – drabbades av stroke

Publicerad 10 augusti 2020 (Obs! Inte helt ny alltså.).

https://www.dn.se/nyheter/sverige/missa ... av-stroke/

Ett klipp:
Mannens smärta misstänktes bero på utbrändhet. Efter tre månader kom svaret – en stroke orsakat av en utdragen borreliainfektion. Nu har händelsen anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

X-member

Post by X-member » Thu 3 Sep 2020 15:59

Läkarna sa att Robin led av psykisk ohälsa – blev förlamad av borrelia

Publicerad 2 september 2020.

https://www.expressen.se/noje/lakarna-s ... -borrelia/

Ett klipp:
Robin Andersson sökte vård för nackont och yrsel. Veckor senare visade det sig att han fått borrelia som i sin tur orsakat en stroke.

Andersson blev förlamad i halva kroppen och såg framför sig hur han aldrig mer skulle kunna ta hand om sina barn och hans nyköpta lägenhet gick knappt att bo i.

I ”Sofias änglar” hjälper de honom med lägenhetens renoveringsbehov.

– Ett tag funderade jag på att ta mitt liv, säger han.
Min egna kommentar: Men en amerikansk människorättsaktivist fortsätter nog envist att hävda att restsymptom inte finns och att kvarstående symptom efter behandling beror på en fortfarande aktiv borrelios....

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=190#p49312 .

X-member

Post by X-member » Thu 24 Sep 2020 19:01

Nu är patientföreningen FSI igång igen med sina påhitt om borrelios.

Här kommer ett klipp från ett inlägg som den föreningen har postat igår på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (det är jag själv som har blåmarkerat):
Serologi kan man tyvärr inte lita på. Det ger enbart svar på om man en gång varit exponerad för infektion. Oftast anser då läkarna att infektionen är genomgången. Men de vet inte, de gissar!
Min egna (mycket griniga) kommentar: Om läkarna redan från början anser att det oftast rör sig om en genomgången borrelios, varför i helvete (ursäkta) tar dom då ens ett borreliatest?

Faktum är att jag är djävligt (ursäkta) trött på att FSI sprider sådana här påhitt!

Svenska läkare ställer faktiskt inte diagnosen borrelios enbart utifrån ett borreliatest, utan har patienten tecken på en borrelios och har ett positivt borreliatest så brukar dom istället anse att det i dom allra flesta fall rör sig om en borrelios och skriver därför ut antibiotika!

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

X-member

Post by X-member » Sat 26 Sep 2020 14:49

Tillägg till svaret ovan.

Nu har det gått 2 dagar sedan det inlägget postades i en offentlig svensk grupp med över 2 000 (!!) medlemmar och hittills är det bara en enda (1) person som har klickat gilla på det.

Så det är nog fler än jag som förstår att det man skriver inte är korrekt. ;)

Post Reply