Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Mon 16 Nov 2020 15:53

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=200#p50711 ).

Här kommer en reaktion på en presskonferens om covid-19 som har varit idag 16 november 2020 hämtad från en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club):
Att höra landets statsminister kommentera munskydd "Det är inte förbjudet" är så illa så man saknar ord!
Min egna mycket spydiga kommentar: Jag antar att personen tycker att det är mycket bättre att div svenska lögnhalsar sprider ut att det skulle vara förbjudet! :evil:

X-member

Post by X-member » Tue 1 Dec 2020 14:01

Nu har man nog felciterat Mats Reimer i finsk press!

Borreliakriget
fuskande forskare, arga läkare och förvirrande blodprov

Publicerad 30 november 2020.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/ ... inns-inget

Ett klipp:
Det som väcker anstöt är Reimers stenhårda hållning i frågan om så kallad kronisk borrelios. Frågan är inte begränsad till Sverige eller Finland - debatten rasar i stora delar av världen. I USA där borrelios kallas för Lyme disease, talar man om Lyme wars.
Min egna kommentar: Felciteringen av Mats Reimer gäller att när Mats Reimer talar om kronisk borrelios (utan citationstecken) så menar han stadium 3 (dvs, sen borrelios) och när han skriver "kronisk borrelios" (med citationstecken) så menar han (huvudsakligen) "feldiagnosticerad med sen borrelios".

Jag menar alltså att journalisten verkar ha "glömt" att skriva dessa citationstecken på "kronisk borrelios".

X-member

Post by X-member » Tue 1 Dec 2020 14:17

Tillägg till svaret ovan.

Jag hittade förövrigt den artikeln i ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook, där personen som postade den menade att Mats Reimer nu är på krigsstigen igen.

Och det som är lite "lustigt" med detta är att just ledaren för patientföreningen FSI har påstått att man även kan använda TickPlex-testet (som ju är ett antikroppstest) till att se om borreliainfektionen kvarstår efter behandling vilket är "fake news" både enligt den norska professorn Per Bjark och enligt den svenska professorn Björn Olsen.

Förövrigt så tror jag, har dock inte kollat upp det, att patientföreningen FSI fortfarande (trots mina upprepande tillsägelser!) skriver att TickPlex-testet även kan användas till att se om infektionen kvarstår efter behandling på sin hemsida, dvs trots att FSI-ledaren även har fått information (i min dåvarande borreliagrupp på facebook) om vad professor Björn Olsen har sagt om detta.

X-member

Post by X-member » Tue 1 Dec 2020 14:59

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p50750 .

Här kommer en reaktion på denna artikel hämtad från ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga facebookgrupp:
Han säger ju själv att han har haft borrelia två ggr och behandlat med penicillin. Jag tror inte att de behandlingarna lyckades särskilt bra, sjukdomen verkar ha satt sig på hjärnan eftersom han med sån frenesi förföljer allt som har med kronisk borrelia och ME att göra.
Min egna kommentar: Uppenbarligen en person som nu har blivit lurad pga att den finländske journalisten inte visste vad Mats Reimer menar med citationstecknen på "kronisk borrelios".

Jag antar att denna lekman nu kommer att börja bevisa att behandlingssvikt* finns, dvs på det sättet försöka bevisa att alla (oavsett diagnosmetod) har fått en korrekt borreliadiagnos. Det har ju så många andra svenska lekmän hållit på med i herrans många år, tex i Mats Reimers blogg på Dagens Medicin. Suck!

* Vilket jag antar är vad denna svenska person tror att begreppet kronisk borrelios står för.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=10#p45264 .

X-member

Post by X-member » Wed 2 Dec 2020 9:59

Detta hör ihop med den finska artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p50750 .

Här kommer en kommentar postad under den artikeln:
Man kan få bestående nervskador av borreliosis, men det är inte alls samma som "kronisk borreliosis" som skulle förutsätta att det finns kvar bakterier nånstans. Efter en normal hästkur antibiotika (intravenöst om det är sjukdomens senare skede och det första skedet med hudsymptom inte är behandlat) är bakterierna avlivade. Det är vad jag har förstått på prof. Oksi i Åbo, men jag är själv inte expert. Att en frisk människa får en lång lista på tyska läkare som mot bussigt betalt kan bota "kronisk borreliosis" låter nog som typiskt kvacksalveri. För pengar är folk beredda till nästan vad som helst.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/ ... inns-inget

Mina egna kommentarer:

1: Begreppet kronisk borrelios är synonymt med en aktiv, sen borrelios även i Finland (precis som i Tyskland), vilket denna person inte tycks känna till! Jag menar alltså att personen faktiskt inte ens tycks tala om stadium 3 (dvs, kronisk borrelios), utan istället om stadium 1 och stadium 2.
2: Dom allra flesta europeer med stadium 3 (dvs, sen borrelios) lider inte av neuroborrelios (vilket i dom allra flesta fall diagnosticeras i stadium 2) utan istället av en icke-neuroborrelios (tex ACA), vilket dom utländska läkarna faktiskt informerar om. Gör inte den finländske professor Oksi i Åbo det?
3: Dom utländska läkarna säger dessutom att dom allra flesta med borrelios blir färdigbehandlade med rekommenderad behandling enligt vanliga riktlinjer!

Tillägg:

Om denna person nu istället talar om behandlingssvikt, så rekommenderar jag alltså att personen benämner detta persisterande borrelios efter behandling och inte skriver "kronisk borrelios" med citationstecken! För när Mats Reimer skriver "kronisk borrelios" med citationstecken så menar han ju faktiskt inte stadium 3 (dvs, en aktiv sen borrelios). Utan han menar ju (huvudsakligen) "feldiagnosticerad med sen borrelios".

X-member

Post by X-member » Thu 3 Dec 2020 13:41

Jag summerar nu det som jag har postat i samband med den finska artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p50750 .

Den finska tidningens "rubrik" på facebook på denna artikel är följande (och det är alltså detta som man även ser i ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga facebookgrupp):
Känd borreliaforskare fälld för fusk vid finskt universitet - anmälaren: "Finns inget som kronisk borrelia".
Och ovanstående är definitivt "fake news" då Mats Reimer anser att begreppet kronisk borrelios (skrivet utan citationstecken) är synonymt med en sen borrelios/stadium 3 (precis som man även anser i Finland och Tyskland) och är något som skall behandlas med antibiotika!

För er som inte hängde med. Det är alltså den finska journalisten och den finska tidningen som har gjort bort sig. För nu sprider dom alltså "fake news" om vad Mats Reimer menar!

Post Reply