Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Thu 17 Nov 2022 18:48

Som ni kan se här: viewtopic.php?f=8&t=6339&start=540#p64506 så finns det ta mig fan (ursäkta) borreliaaktivister som ännu inte har läst den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios där man har klargjort ända sedan 2009 att man använder begreppet kronisk borrelios i betydelsen långvarig borrelios i Sverige.

Jag kollade nu om dessa rekommendationer fortfarande gäller och det gör dom...

Antibiotika vid borreliainfektion – behandlings­rekommendation

https://www.lakemedelsverket.se/sv/beha ... mmendation

...men då upptäckte jag följande (blåmarkeringen är min):
Publicerad: 24 juni 2009
Senast uppdaterad: 24 juni 2009
Kategori: Läkemedel för människa, Vuxna, Barn och ungdomar
Status: Under översyn
Min egna undran: Nya rekommendationer på gång snart?

X-member

Post by X-member » Fri 18 Nov 2022 11:25

Detta hör ihop med föregående svar och visar problemet rätt så tydligt:

Hämtat från facebook:
Mats Lindström Går kroniska sjukdomar att bota?
9 juli 2017 ·

Denna är värd att delas igen. Tack Benny Sellberg för att du banat väg!
Och så länkar FSI-ledaren (Mats Lindström) till artikeln nedan:

Vården struntar i kronisk borrelia – fler måste få den behandling jag fick

https://nyheter24.se/debatt/841626-vard ... g-jag-fick

Ett klipp:
Enligt Scandtick så drabbas över 40 000 st årligen av borrelia i Sverige. Cirka 10 000 får en korrekt diagnos av Svensk vård.
Min egna kommentar: Ovanstående är ren och skär lögn, det var istället ca 40 000 som fick diagnos (vilket alltså gällde både akut och kronisk borrelios) av svenska läkare på den tiden, och hur många som inte fick rätt diagnos finns det överhuvudtaget inga siffror på!

X-member

Post by X-member » Fri 18 Nov 2022 11:51

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren.

Och när sedan covid-pandemin kom så var det även dessa "babbeljönsar" (och deras vänner) som började sprida lögner om vilken coronastrategi som man har använt i Sverige. Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6354&start=160#p64553 .

Och jag har inte sett att en enda djävel av dom har bett om ursäkt! :evil:

X-member

Post by X-member » Fri 18 Nov 2022 12:04

Och nu skall jag berätta varför jag blev så djävla förbannad.

Jo, en av dom allra värsta borreliafoliehattarna (vän med Benny Sellberg, läs här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=270#p64557) verkar ha startat ett "bluffkonto" på facebook där hon har bytt ut sitt riktiga efternamn mot ett påhittat och så skrev hon följande i en svarskommentar under ett inlägg som handlade om postcovid i FSI-ledarens offentliga grupp för 3 dagar sedan:
Kan du berätta mer om vad Björn Olsen sa? Har han vänt kappan efter covidvinden? För ett antal år sen förnekade han ju kroniska infektioner, och deklamerade att "borreliaspöken" skulle drivas ut på hans lilla klinik. Jag hade för övrigt ett samtal med honom nåt år innan den öppnade, där jag bad Akademiska att starta en multidiscliplinär mottagning för fästingburna kroniska infektioner, min idé liknar faktiskt de mottagningar som uppstod efter covid här och var, och som nu snabbt håller på att monteras ner fast de behövs mer än nånsin. Istället startades en parodi på mitt förslag, dit inga kritiker av hans koncept var välkomna, och där de som tog sig genom nålsögat var tvungna att skriva på ett märkligt kontrakt för att få bli patienter. Var det 2 eller 3 patienter de hittade sammanlagt av över 100, som hade kvarvarande infektioner? Beroende på fel diagnostiska metoder?
Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6339&start=540#p64506 .

X-member

Post by X-member » Fri 18 Nov 2022 12:18

Detta hör ihop med föregående svar.

Tyvärr, det funkar inte att byta efternamn, för folk kan nämligen hitta denna kvinnliga borreliafoliehatts rätta namn på nätet i alla fall:

Samordna vården för kronisk borrelia

Publicerad 25 juli 2013.

https://www.expressen.se/debatt/samordn ... -borrelia/

Ett klipp:
Charlotte Thérèse Björnström
Benny Sellberg
Borreliaupproret och Borreliabloggen

X-member

Post by X-member » Fri 18 Nov 2022 12:40

Och nu summerar jag dom svar som jag har postat idag här i ämnet lite.

Man har klargjort att man använder den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios, i betydelsen långvarig borrelios (late Lyme disease på engelska) i Sverige ända sedan 1987!

X-member

Post by X-member » Thu 24 Nov 2022 12:13

Jag skall hjälpa ledaren för FSI lite.

I Sverige så kallas postborrelios för postborrelios och inte för post Lyme disease!

(FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar)

Post Reply