Pressmeddelande om ICD 11 – internationella sjukdomskodernas uppdaterande och utökande gällande Borrelia
https://vidas.se/2019/06/06/pressmeddel ... -borrelia/
Ett klipp (och det är jag själv som har blåmaarkerat):
Min egna kommentar: Att det införs nya diagnoskoder förändrar faktiskt ingenting, utan rekommenderad behandling för borrelios kommer att fortsätta vara 2-4 veckors antibiotika (inom "skolmedicinen" alltså) fram tills att det har gjorts godkända behandlingsstudier som (be-)visar att en längre behandling behövs!Vi har vunnit ett viktigt och stort delmål i kampen för bättre diagnoser och behandling för borrelia:
Ett klipp till (och det är jag själv som har blåmarkerat i klippet):
Min egna fundering: Menar Dr X möjligen att borrelios kan orsaka flera sjukdomar (och då inkluderar han nog även div syndrom gissar jag) som man idag ännu inte har funnit den primära (dvs, utlösande) orsaken till?Man kan alltså redan nu tillämpa dessa koder för att söka forskningsanslag, vilket är i linje med Europaparlamentets remiss till EU-kommissionen. Dessa nya diagnoser bör leda till eftertanke och snarast möjligt behöver denna genes till flera sjukdomar vägas in på ett tyngre sätt än tidigare.
Ett ytterligare klipp (och detta har jag tagit upp tidigare här i forumet):
Min egna kommentar: PTLDS är faktiskt just ett sådant syndrom som man ännu inte har hittat någon förklaring på. Och nu undrar jag faktiskt igen över vilken benämning Dr X själv använde på kvarstående symptom efter behandling som ytterligare antibiotika inte har någon effekt på?Varken PTLDS eller PLDS erkänns i ICD11, och de har heller inte funnits med i tidigare versioner av ICD. Det kan inte anses rimligt att fortsätta förespråka eller sätta diagnoser som inte har vetenskapligt stöd.
Detta inlägg har korrigerats i efterhand.