Jag tog ju upp "nybörjarfelet" som Borrelia- och TBE-föreningen nu gör i sin grupp på facebook här:
https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 640#p45755
Dvs, BTF ger folk amerikansk information som inte "täcker" alla dom borreliasorter som finns i Sverige (bland annat så finns inte alla symptom med) och som heller inte "täcker" dom borreliatester som används i Sverige.
En svensk (polsktalande) person har delat denna information som skriver (bland annat) följande översatt till svenska:
Allt om borrelia, inklusive osäkerheten på tester och alla onormala symtom
Min egna kommentar: Undrar vad personen säger när hen (någon gång i framtiden) upptäcker att hen har blivit lurad?
Här kommer ytterligare en kommentar under BTF:s delade inlägg på annan persons vägg på facebook:
Säger du att du fått Borrelia och blivit sjuk, då förstår nästan alla, t o m läkarna, bortsett från att dom inte vet hur man behandlar denna infektion. Har du fått Neuroborrelios, en mycket långt gången, obehandlad Borrelia, som satt sig på nervsystemet, då känner plötsligt ingen till detta, det existerar inte, framförallt inte i Sverige och bland våra läkare.
Mycket konstigt och anmärkningsvärt som med flera andra sjukdomar dom inte tas på allvar.
Min egna kommentar: Just detta är ofta problemet med amerikansk information, folk blir lurade att tro att neuroborrelios är en annan benämning på långvarig borrelios och så får dom problem med svenska läkare, för långvarig neuroborrelios är nämligen rätt så ovanligt i Sverige och långvarig icke-neuroborrelios (som tex ACA) är
mycket vanligare. Och en del blir (som ni nog även ser ovan) även
lurade av BTF (eller kanske av någon annan "dumnöt" som sprider sådana "påhitt") att tro att man förnekar långvarig borrelios (oavsett yttring) i Sverige.
Ps! Ordet "borrelia" och "neuroborrelios" skrivs med
liten begynnelsebokstav i Sverige, vilket får mig att misstänka att just denna person även har blivit lurad av ledaren för en annan svensk patientförening, en person som gör just sådana skrivfel. Ds.