Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 13:15

Den globale Covid-19-studien skal ledes fra Norge

WHO-studien som skal vurdere lovende behandlinger for Covid-19 skal ledes fra Norge og starter opp lørdag. Den første pasienten som deltar er en pasient ved Oslo universitetssykehus.

Publicerad 27 mars 2020.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2 ... r-i-norge/

Några klipp:
De behandlingene som skal prøves ut er malariamiddelet hydroxyklorokin/plaquenil, ebola-legemiddelet remdesivir og en HIV-behandling (lopinavir/ritonavir) alene eller sammen med et legemiddel mot hepatitt (interferon-β 1a). Det er de to første legemidlene som skal prøves ut i Norge i første omgang.
Den første pasienten som deltar er en pasient ved Oslo universitetssykehus. Fagmiljøet ved Oslo universitetssykehus leder den norske delen av studien. Det er planlagt at studien skal gjennomføres ved 22 sykehus over hele Norge.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 13:35

Tegnell varnar för tufft läge i Göteborg

Publicerad 27 mars 2020.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.26063260

Ett klipp:
I Stockholm har de coronarelaterade dödsfallen börjat öka. Snart kan Göteborg vara i ett lika allvarligt läge.
– Kanske börjar stigningen i Göteborg någon gång i nästa vecka eller veckan därpå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 13:54

Coronautbrottet
Flest smittade i USA – militärsjukvård på väg

Publicerad 26 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7 ... ard-pa-vag

Ett klipp:
Enligt sammanställningen passerade USA både Italien och Kina under torsdagskvällen, svensk tid. USA hade då 82 404 bekräftade fall, mot 81 782 i Kina och 80 589 i Italien. Antalet döda i USA hade stigit till 1 124 personer.

I delstaten New York har 385 smittade personer dött sedan ytterligare 100 avlidit under det senaste dygnet, sa guvernör Andrew Cuomo på torsdagen.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 15:08

Måste skvallra lite om folk som inte ens klarar av söka upp rätt information.

Coronaviruset går ju (som många säkert redan vet) även under namnet covid-19.

Och i ledaren för patientföreningen FSI:s egna offentliga grupp på facebook så har en person nu (under ett inlägg om coronaviruset!!) länkat till information om CVID* (dvs, immunbrist) och skriver följande (vilket är offentligt och läsbart av alla):
Mass testa med tester som också mäter IGM, inte bara IGG
Min egna kommentar: Nu kanske jag har missat något, men det finns väl ännu några antikroppstester för coronavirus? Vilket jag antar att personen tror sig ha hittat information om.

* Common variable immunodeficiency

Tillägg:

Jag själv har faktiskt CVID, vilket definitivt inte är det samma som coronavirus! ;)

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 15:26

Vi får väl se om ledaren för patientföreningen FSI upptäcker att personen som jag talar om i föregående svar inte ens länkar till rätt information.

Här kommer istället en ny svensk artikel:

Coronautbrottet
Därför dör läkarna i Italien: Brist på skyddsutrustning

Publicerad 28 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... utrustning

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Tusentals italienska läkare och sjuksköterskor har blivit sjuka av coronaviruset. Flera har dött.

Nu ökar oron för att den långsiktiga bristen på skyddsutrustning ska leda till att vårdpersonal drabbas – också i Sverige.

– Det är huvudlöst att vi inte har byggt upp ett lager, säger Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet.
Tillägg:

En svensk artikel till:

Coronautbrottet
Akutläkare coronasmittad – vårdas i respirator

Publicerad 28 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo ... respirator

Ett klipp:
En läkare i en akutläkarbil i Stockholm vårdas i respirator efter att ha smittats av corona.

Även flera ambulansanställda misstänks ha drabbats av viruset.

– Vi har jagat över hela världen för att få tag på skyddsutrustning, säger Åke Östman på Ambulanssjukvården i Storstockholm.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 15:47

Coronautbrottet
Premiärminister Boris Johnson smittad av corona

Publicerad 27 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg ... -av-corona

Ett klipp:
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson har smittats av coronavirus, uppger han i en film som publicerats på Twitter.

Han sitter nu i hemkarantän och har isolerat sig från omvärlden.

– Men jag kommer att fortsätta att leda regeringen via videokonferenser när vi tillsammans bekämpar detta virus, säger han.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 19:34

Här kommer lite mer skvaller från ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook.

En medlem i den gruppen hade postat nedanstående norska artikel i gruppen:

Derfor tar koronaviruset så mange liv i Italia | Erik Martiniussen
En dødelig miks av resistente bakterier og koronavirus kan være årsaken til de høye dødstallene i Italia.

Publicerad 24 mars 2020.

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... rtiniussen

Ledaren för patientföreningen FSI svarar själv (bland annat) följande i en kommentar under det inlägget (vilket är offentligt och läsbart av alla):
Just resistent bakterie har jag inte hört talas om, men många inom svensk sjukvård förstår att en viral lunginflammation gör att bakterier gärna vill få en plats. Därav använder man nu antibiotika inom intensivvården för de allra flesta.
Min egna kommentar: Ledaren för patientföreningen FSI har alltså klagat på att Folkhälsomyndigheten "ligger efter" när det gäller vektorburna infektioner men känner själv inte ens till att resistenta bakterier faktiskt finns, vilket ju är ett av dom allra främsta argumenten för att inte ge en längre behandling vid tex borrelios!

Tillägg:

Eller menar ledaren för FSI möjligen något helt annat? Som tex att det är första gången som han själv har hört talas om detta i coronasammanhang? Hm..

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 19:52

Over 1000 døde i Storbritannia (NRK)

Publicerad 28 mars 2020.

https://www.nrk.no/nyheter/over-1000-do ... 1.14964674

Citat:
Over 1000 personar er no døde som fylgje av koronaviruset i Storbritannia. Det opplyser det britiske helsevesenet NHS laurdag ettermiddag. Det siste døgnet har 260 personar døydd som fylgje av viruset og det nøyaktige dødstalet er no 1019.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 19:59

Den person som påstod sig ha blivit diagnosticerad med corona av 1177, vilket jag tagit upp i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1080#p46389 ), skriver nu följande i ledaren för patientföreningen FSI:s grupp på facebook:
Jag är ju nu smittad av något...kan va Corona...
DET snackas om att Plaquenil..malaria medicin som används som broms vid tex SLE..hjälper när man är smittad...nu hade jag ett par askar kvar o funderar på att testa?? Snälla om någon är insatt...för jag är rädd nu...eftersom man blir helt utlämnad...detta kan ju va ett skov eventuellt??
Och flera personer (varav ingen tycks vara medicinsk utbildad) ger personen rådet att testa. Trodde faktiskt inte att man tillät medicinska råd från lekmän till lekmän i den gruppen.

Ett tillägg till:

Det korrekta rådet är givetvis att säga till personen att vända sig till sjukvården om hen mår sämre!
Last edited by X-member on Sat 28 Mar 2020 20:34, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 20:29

Det jag skrev och postade i föregående svar är alltså offentligt och läsbart av alla.

Och (bland annat) Mats Reimer har ju kritiserat just sådant, dvs att lekmän ger lekmän medicinska råd på nätet.

Här kommer nu några kommentarer från den offentliga diskussionen på facebook:

Den möjligen coronasmittade personen skriver:
[borttaget namn] tack ..
Snälla sig att du är läkare...så kan jag säga att jag pratade med en doktor på nätet
Personen (vars namn jag har tagit bort ovan) svarar:
Tyvärr inte. Men jag är extremt på läst inom massa vetenskapliga kategorier och medicinsk utveckling är en av mina favoriter.
Den möjligen coronasmittade personen svarar:
..det räcker för mig.
Min egna kommentar: Tyvärr räcker det inte om den möjligen coronasmittade personen behöver ha akut hjälp för vad sjutton det nu är som personen lider av, utan hen riskerar istället skarp kritik för att hen valt att försöka egenbehandla sjukdomen.

Post Reply