Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 20:36

Ledaren för patientföreningen FSI frågar folk (bland annat) om dom tror att det kommer att bli värre eller inte lika illa osv i Sverige jämfört med tex Spanien och Italien när det gäller corona i sin egna offentliga grupp på facebook.

Jag själv tror faktiskt att det är/blir allra värst där det bor flest människor på en liten yta. Och Sverige är faktiskt inte så tätt befolkat utom i vissa städer.

Ps! Detta har varit postat tidigare här i ämnet, men jag valde att flytta fram detta i ett nytt svar. Ds.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 21:12

Jag skrev följande i föregående svar i detta ämne:
Jag själv tror faktiskt att det är/blir allra värst där det bor flest människor på en liten yta.
Det tycks ännu inte vara så illa i Indien (eller slarvar dom kanske med testningen?), men jag tror att det kan gå riktigt fort där...

Coronavirus: India 'super spreader' quarantines 40,000 people

Publicerad 27 mars 2020.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52061915

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Indian authorities in the northern state of Punjab have quarantined around 40,000 residents from 20 villages following a Covid-19 outbreak linked to just one man.

The 70-year-old died of coronavirus - a fact found out only after his death.

X-member

Post by X-member » Sat 28 Mar 2020 21:28

Coronautbrottet
Kritiken från utlandet: Sverige en ö i Europa

Publicerad 28 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... o-i-europa

Ett klipp:
I Tysklands huvudstad Berlin är allt stängt. Bara livsmedelsbutiker och apotek har öppet. Men där släpps bara några få kunder in åt gången för att avståndet på 1,5 meter ska hållas. Utanför mataffärerna står därför folk och köar – med 1,5 meters avstånd. Stadens lekplatser är avspärrade med röd tejp och i parkerna patrullerar poliser för att se till att inga grupper är större än två personer.
Min egna kommentar: Jag bad idag min yngste son (han är 36 år gammal) att handla lite mat för mig, när han ändå skulle handla till sig själv. Och jag sade till redan i telefon att jag ville att vi höll lite avstånd till varandra när vi träffades. Han argumenterade emot och ansåg att detta inte behövdes utan det räcker att man inte hostar, nyser eller utbyter smitta på någon yta. Det kändes faktiskt lite jobbigt, för om han nu "inte är så noga" så kan han ju kanske redan bära på smittan. Och jag lider ju faktiskt även av immunbrist, så jag måste faktiskt vara försiktig.

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 14:21

De allra flesta som smittas av det nya coronaviruset kommer troligen inte bli sjuka

Ledaren för patientföreningen FSI:s blogg och detta är publicerat idag, 29 mars 2020.

https://newsaboutdisease.com/2020/03/29 ... bli-sjuka/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Att en del yngre behöver intensivvård är inget konstigt då de sannolikt exponerats mer för viruset, och mycket tyder på att ju mer man exponerats för viruset desto sjukare kan man bli.
Min egna kommentar: Det som ledaren för patientföreningen FSI skriver ovan tror jag inte på!

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 14:28

Island tester tusenvis av helt friske personer – nå skal Norge følge etter

Publicerad 29 mars 2020.

https://www.nrk.no/norge/island-tester- ... 1.14963157

Ett klipp:
Nå tar Island i bruk spesielle vitenskapelige metoder for å lære mest mulig om viruset, deriblant storskalatesting. De nyeste offisielle tallene viser at Island har testet snart 12 000 personer for koronaviruset.

Med en befolkning på 360 000 innbyggere, gir det den høyeste andelen testede personer per million innbyggere i verden.

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 14:42

Nedanstående indiska person har även nämnts i en annan artikel som jag postat här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1100#p46403

Coronafallen ökar i Indien – guru pekas ut som superspridare

Publicerad 28 mars 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8 ... erspridare

Ett klipp (vilket är allt som jag själv kan läsa då artikeln kräver inloggning):
Omkring 1000 svenskar sitter fast i Indien och kan inte resa hem. Samtidigt pekas en 70 årig guru ut som en möjlig superspridare.

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 15:10

Sykehjemsbeboer døde som følge av koronaviruset

Publicerad 29 mars 2020.

https://www.nrk.no/vestland/sykehjemsbe ... 1.14965077

Ett klipp (och detta är alltså den ena av dom två personer som hade dött):
I Ullensaker kommune ble en eldre mann funnet død i sitt hjem på fredag. Mannen ble funnet av hjemmetjenesten som har vært der daglig.

– Det var et uventet dødsfall. Han ble testet, og smitte ble påvist etter hans død. Det er en rutinemessig test som gjøres nå for tiden.
Min egna kommentar: Jag tror att vi kommer att se mycket mer av just sådant här, dvs att folk dör ensamma i sitt hem.

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 15:54

Forskere skal prøve å gi koronasyke blod fra folk som har blitt friske av viruset
Forskere ved Ullevål universitetssykehus har hentet fram en 100 år gammel metode fra spanskesyken.

Publicerad 27 mars 2020.

https://forskning.no/virus/forskere-ska ... et/1662367

Ett klipp:
Vil overføre antistoffer

Det er ikke snakk om noen vaksine.

Forskerne ved Blodbanken på Oslo universitetssykehus vil i stedet forsøke å finne ut om antistoffer som finnes i blodet til mennesker som er blitt friske av covid-19, kan hjelpe nye koronasyke pasienter.

For 100 år siden prøvde datidens forskere ut det samme på pasienter som var rammet av spanskesyken.

Konklusjonen var at det fungerte. Men forskning fra hundre år siden kan ikke uten videre tas for god fisk i dag.

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 16:27

Det har kommit en mycket klok svarskommentar från en medicinsk utbildad person i ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook, dvs under det inlägg som jag nämner här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1100#p46402
Vi har mindre resistens mot antibiotika än sydligare länder, och har då lättare att behandla komplikationerna som kommer för de som får lunginflammation. Där ligger vi steget före. Det ihop med att vi har våra gamla på hem och kan skydda dem bättre får nog ned ett antal dödsfall.
Sen hur många som blir sjuka kan ingen svara på, eftersom Sverige inte testar våra sjuka annat än de allvarligt sjuka
Tillägg:

Vad ledaren för patientföreningen FSI svarat tidigare när någon hade postat en artikel med just ovanstående förklaring (dvs, resistenta bakterier) kan hittas här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1090#p46398

X-member

Post by X-member » Sun 29 Mar 2020 17:16

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne, ett klipp från den norske läkaren Henrik Vogts vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (och det handlar alltså om resistenta bakterier):
Ifølge en studie publisert i The Lancet fra Wuhan i Kina, hadde hele halvparten (!!) av dem som døde sekundære bakterielle lungeinfeksjoner. 28 pasienter av 191 i studien fikk sekundær infeksjon (bakterier). Dette er 15%. 27 av disse døde, kun 1 overlevde. Nesten alle pasientene i Wuhan fikk av en eller annen grunn antibiotika.

Post Reply