Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 21:41

Coronautbrottet
Kravallpoliser redo: ”Kan bli coronastökigt vid sjukhus”

Publicerad 8 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... id-sjukhus

Ett klipp:
Läget i Region Stockholm är ansträngt. Aftonbladet kunde i förra veckan rapportera att regionens prognos är att vårdplatserna på länets olika sjukhus kommer ta slut under vecka 15, enligt interndokument.
Min egna kommentar: Och vi är nu inne i vecka 15....

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 21:47

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Mats Reimer
Talet till nationen som statsministern kunde ha hållit

Publicerad 6 april 2020.

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/t ... llit-32141

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Även om vi tror och hoppas att vårt land inte ska drabbas lika hårt som Italien, Spanien och New York, är det stor risk att även våra läkare måste prioritera, måste välja vilken patient som har störst chans att bli frisk efter behandling i respirator eller Ecmo.

För mycket gamla eller tidigare mycket sjuka patienter behöver inte valet vara så svårt. Vi kan erbjuda god lindring i livets slutskede, i stället för en plågsam behandling med föga hopp om en annan utgång. Men i värsta fall måste läkaren i valet mellan två patienter peka ut den som har bäst chanser, trots att vi i mer normala tider hade erbjudit intensivvård till båda.

Dessa valsituationer kommer ställa läkarna inför svåra dilemman, och de måste fatta tunga avgöranden med stöd av framtagna etiska riktlinjer. Besluten måste sedan accepteras, även när de drabbar nära och kära. Hot eller våld mot sjukvårdspersonal kommer bestraffas.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 21:54

Läkare misstänks för hostningshot på gatan

Publicerad 8 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... t-pa-gatan

Ett klipp:
Den man som misstänks ha hotat människor på gatan i Eskilstuna med att hosta och spotta på dem för att smitta dem med coronaviruset är en läkare, rapporterar P4 Sörmland.

Mannen misstänks för försök till grov misshandel och har stängts av från sitt arbete medan polisens utredning pågår.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 21:58

Braut koronaforbodet – må betala 15.000 kroner

Publicerad 8 april 2020.

https://www.nrk.no/vestland/frisor-i-be ... 1.14978135

Ett klipp:
Hadde to kundar samtidig

Påtaleleiar Gunnar Fløystad i Vest politidistrikt seier til NRK at innehavaren ikkje forsøkte å nekta på det som hadde skjedd.

– To politifolk kom til staden. Då sat det to kundar inne i frisørsalongen som blei klipte. Så det var liten tvil om fakta, seier Fløystad.

Riksadvokaten har gitt retningslinjer om at straffa i slike tilfelle skal ligga på 20.000 kroner.

– Ut ifrå økonomien til eigaren har vi vald å gå litt ned, til 15.000 kroner, seier Fløystad.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 22:03

Jag har postat en artikel om problemen i Stockholm i ett tidigare svar (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1180#p46488 ) och här kommer en artikel om hur det ligger till i Göteborg.

Internt brev inom Sahlgrenska: Intensiven nästan full

Publicerad 8 april 2020.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.26581048

Ett klipp:
Kapacitetstaket för intensivvårdsplatser på Sahlgrenska universitetssjukhus är nästan nådd, visar ett internt brev som GP tagit del av.
Inom de närmsta dagarna kommer sjukhuset att kraftigt utöka kapaciteten för att möta den värsta anstormningen.
– Vi vill inte bli överraskade och tar höjd för en ökad utveckling under påskhelgen, säger Per Karlsson, förste chefläkare på Sahlgrenska universitetssjukhus.
Min egna kommentar: Jag antar att dom talar om fältsjukhuset när dom skriver att dom skall "utöka kapaciteten".

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 22:46

Mörkt coronarekord för New York

Publicerad 8 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG ... r-new-york

Ett klipp:
Andrew Cuomo tror ändå att dödstalen sannolikt kommer att ligga på dagens nivå eller "högre de kommande dagarna".

Guvernören säger också att han aldrig trodde att han skulle uppleva något i nivå med terrorattackerna den 11 september 2001 igen.

– Dödstalen efter coronaviruset är i det närmaste ofattbara för mig, säger han enligt Reuters.

Över 6 200 invånare i New York har avlidit till följd av coronaviruset.
Tillägg:

Bäst jag påpekar att siffran som anges ovan gäller dom som har dött hittills.

X-member

Post by X-member » Thu 9 Apr 2020 12:42

Ledaren för patientföreningen FSI skriver även idag (9 april 2020) i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla, att majoriteten av dom som har dött av coronasmittan "nog skulle ha dött ändå" och försvarar alltså fortfarande den svenska "strategin".

X-member

Post by X-member » Thu 9 Apr 2020 12:46

Mangler utstyr og personell til det som kan være livreddende behandling av covid-19-pasienter

Publicerad 9 april 2020.

https://www.nrk.no/vestland/mangler-uts ... 1.14976061

Två klipp:
Tallet på covid-19-pasienter tilkoblet hjerte-lunge-maskinen ECMO øker dag for dag. Per torsdag var totalt 200 covid-19-pasienter i verden behandlet med den spesielle hjerte-lunge-maskinen, og 150 var fortsatt tilkoblet.

En ECMO-maskin sender oksygen direkte til blodet, til forskjell fra en respirator som gir oksygen til lungene. Slik kan lungene ligge i ro og lege seg selv. I en respirator må lungene fortsette å jobbe selv ved hjelp.

I Japan har 21 av 40 kritisk syke covid-19-pasienter overlevd etter ECMO-behandling, ifølge The Mainichi, landets største avis.

Men i Norge blir behandlingen vurdert av flere sykehus til å være for ressurskrevende å bruke under en situasjon med mange innlagte pasienter samtidig.
Etter svineinfluensaen i 2009, ble helsevesenet i Norge kritisert av det utenlandske fagmiljøet for å være usynlig i det internasjonale samarbeidet med ECMO-behandling.

Da havnet 200 nordmenn på intensivavdeling og 29 nordmenn døde som følge av viruset.

Fem fikk ECMO-behandling, og tre av disse overlevde.

X-member

Post by X-member » Thu 9 Apr 2020 19:58

Tegnell: ”Mellan fem och tio procent bär på viruset”

Publicerad 9 april 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-s ... pa-viruset

Ett klipp:
Av de 773 personer som provtogs mellan 27 mars och 3 april testade 2,5 procent positivt för corona. Men enligt Anders Tegnell är det många fler än så som har smittats.

– Det här var så många som bar på viruset just då. Antalet som blivit smittade ligger betydligt över de här 2,5 procenten. De testades för en vecka sen och med en fördubblingstakt på sju, åtta dagar nu så har vi redan då betydligt fler, säger Anders Tegnell.

X-member

Post by X-member » Fri 10 Apr 2020 12:22

Nu skall ni få se något riktigt lustigt och detta handlar alltså om coronaviruset.

Den 8 april 2020 så skrev ledaren för patientföreningen FSI (bland annat) följande i sin egna grupp på facebook (vilket jag hade postat här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1170#p46479 ):
Flockimmuniteten är nog nära på en del ställen i Sverige...
Men efter att ledaren för FSI läst artikeln som jag postade i föregående svar i detta ämne så skriver han istället (bland annat) följande i sin egna grupp på facebook:
Vi vet inte idag om vi är på väg mot flockimmunitet eller ej. Det är enbart gissningar. Även experter gissar för fullt, för de har inte alla parametrar.
Min egna kommentar: Japp, det verkar som att ledaren för patientföreningen FSI har gissat. :D

Tillägg:

Ledaren för patientföreningen FSI skriver nu även (bland annat) följande i sin egna grupp på facebook:
Jag undrar hur länge man kan visa positivt på ett PCR-prov vid en virusinfektion? Skiljer sig tiden om man är asymptomatisk eller inte?

De tester som genomfördes för dryga veckan sedan på drygt 700 personer i Stockholm visade att enbart 2.5% bar på viruset. Jag tyckte det var skrämmande låga siffror.
Min egna kommentar: FSI-ledaren verkar inte ens ha läst rubriken på artikeln. Men jag själv väljer att vänta lite för det har talats om en uträkning från FoHM som kanske kommer senare idag.

Post Reply