Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 8:28

Wuhan
Världsunika testet visar: Var femte är smittad

Publicerad 27 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q ... ar-smittad
– Jättemånga av oss undrar om vi har haft covid-19 och nu kan vi få veta det, säger Charlotte Thålin.

Svaret visar att var femte person bär på antikropparna och därmed har varit smittade av corona.

– Vi vet ännu inte säkert om antikroppar innebär immunitet, men mycket talar för det, säger Charlotte Thålin, läkare på Danderyd, i ett pressmeddelande.

Särskilt för sjukvården vore det nyttigt att kunna veta vem som redan varit sjuk och inte riskerar att bli smittad igen.

– Det har en stor betydelse inte bara för vården och andra samhällsnyttiga funktioner, utan även för hela samhället, säger hon.
Tillägg:

Jag lägger även in vad ledaren för patientföreningen FSI skriver om detta idag (27 april 2020) i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Jag var förvånad över att det inte var fler. Det innebär att detta drar ut på tiden och att kanske 3 ggr fler än hittills kommer att dö innan det är över.
Last edited by X-member on Mon 27 Apr 2020 8:45, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 8:30

Artikeln nedan kräver inloggning.

Så ska forskarna avgöra immunitetsfrågan

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.27199555

Jag själv kan läsa följande:
Göteborg

Den kanske viktigaste frågan när det gäller covid-19 är om människor som tillfrisknar utvecklar immunitet mot sjukdomen. Tomas Bergström, professor...

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 9:12

Detta hör ihop med ett tidigare svar (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1350#p46677 ).

Ledaren för patientföreningen FSI skriver även idag (27 april 2020) följande i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
....2018 var ett av rekordåren. Man beräknar att ca 3000 svenskar dog. I år är det enbart ett hundratal som dött av influensan. Totalt kommer vi kanske landa på runt 6-7000 döda kopplat till covid-19, men många av dem hade troligen dött ändå, av annan trigger.
Om det normalt dör 90000 per år så kanske vi kommer landa på någon procent till.
Så i det stora hela kan man tycka att det inte är så farligt. Problemet är att det sker så koncentrerat på kort tid.
Min egna kommentar: Tidigare har jag ju undrat vad sjutton han har menat, men FSI-ledaren verkar alltså mena (på fullaste allvar) att många som dör av coronaviruset ändå skulle ha dött (av annan orsak). Ja, så kan man ju alltid bortförklara att man har spritt vilseledande fakta tidigare (FSI-ledaren hade då blivit lurad av en person som sprider konspirationsteorier), i avsikt att "lugna oroliga personer".

Tillägg:

Här kommer tex en kommentar som FSI-ledaren skrev för två veckor sedan i sin egna grupp på facebook:
Vi måste ändå förhålla oss till att kanske en majoritet av de som dör, ändå skulle ha dött oavsett corona.
Dvs, han menade alltså att man inte skulle vara orolig för coronasmittan bara för att dom allra flesta som dör redan är så innihelvete (ursäkta) sjuka eller gamla att dom skulle ha dött ändå.

Och det var alltså (bland annat) just sådana här uttalanden från FSI-ledaren som gjorde mig (och säkerligen även andra personer) mycket irriterad.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 10:14

Nyheter
Kina: Alla coronapatienter utskrivna i Wuhan

Publicerad 26 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EW ... na-i-wuhan

Ett klipp:
Enligt officiella siffror har Wuhan haft 46 452 bekräftade fall av coronasmitta vilket är över hälften av det totala antalet registrerade fall i landet. Av Kinas totalt 4 636 rapporterade dödsfall har 3 869 inträffat i Wuhan.
Min egna kommentar (med anledning av FSI-ledarens försök att "lugna oroliga personer", eller var det möjligen istället i avsikt att "försvara den svenska strategin"?, vilket jag har tagit upp i föregående svar i detta ämne): Här måste det väl ända även handla om en hel del personer som inte "skulle ha dött ändå"?

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 10:30

Här kommer ett klipp från en kommentar skriven av ledaren för patientföreningen FSI idag 27 april 2020, i hans egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla.
Tyvärr är det en del journalister som inte fullt ut förstår alla olika alternativ. Det finns även ytterligare alternativ., och de står oftast "pessimisterna" för. Det är att ingen, eller väldigt få, får immunitet och att vi därför ska ha en lock down till vilket pris som helst, och då för all framtid?
Min egna kommentar: Innan man ens talar om "flockimmunitet" så skall man faktiskt först kunna bevisa att man kan uppnå en sådan, dvs att folk faktiskt kan bli immuna. Och där är jag helt och hållet enig med den eller dom journalister som har tagit upp detta!

Men naturligtvis är det helt ok att hoppas att detta går!

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 10:58

Coronautbrottet
Amerikanska journalisten: ”Verkar svårt för svenskarna att förstå strategin”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA ... orsta-stra
”Fint i teorin, svårt i praktiken”

I sin rapportering till miljontals amerikanska tittare har James Longman försökt förklara att Sverige befinner sig i en ”frivillig nedstängning”. Men efter ett par dagar i den svenska huvudstaden är han inte övertygad om att vi har valt rätt väg.

På kaféer, restauranger och i parker har han sett folk trängas och inte hålla avstånd till varandra.

– Idén om en frivillig nedstängning är fin i teorin, men verkar vara svår för folk i praktiken. Det verkar vara stressamt för individuella affärsinnehavare att förstå vad som är rätt eller fel. Vi har pratat med kaféägare som menade att det skulle vara enklare om regeringen bara sa till dem att stänga ner, för nu förstår de sig inte på rekommendationerna.
Min egna kommentar: Han har så rätt, det behövs tydligare regler.

Lägger även in ledaren för patientföreningen FSI:s "lösning" (skriven 23 april 2020), hämtad från hans egna grupp på facebook:
En annan sak, de som torde vara i den åldersgrupp som utgörs av flest smittade borde rimligen vara de som umgås med varandra, eller jobbar tillsammans, samt åker i kollektivtrafiken. Dvs barn upp till ca 65 år. Att mest äldre dör beror ju enbart på att de löper en större risk att dö.
Min egna kommentar: Ovanstående "lösning" (från FSI-ledaren) kan faktiskt vara baserad på Folkhälsomyndighetens "slarv" med att informera om att det inte enbart är äldre personer som behöver skyddas mot coronaviruset. Vilket jag redan har tagit upp i något/några tidigare svar i detta ämne (bland annat här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1330#p46660 ).

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 11:29

Nu kan jag dock ha varit orättvis mot ledaren för patientföreningen FSI i någon eller några tidigare svar i detta ämne, men om jag själv har reagerat på detta sätt på FSI-ledarens uttalanden, så gör faktiskt även andra personer det.

Och att jag (huvudsakligen) bara har kommenterat vad som sägs om coronasmittan FSI-ledarens grupp på facebook beror på att jag inte har hittat någon annan svensk grupp där man är hyfsat seriösa gällande coronaviruset. Faktum är att det finns flera svenska coronagrupper på facebook där man inte ens kan stava till coronaviruset i gruppens namn, dvs man gör sk särskrivningsfel...och då har man ju bevisat att man inte ens har klarat av den svenska grundskolan!

Tillägg:

Nåja, jag själv kan väl iofs också stava fel ibland. :) Men jag brukar (som regel) rätta till felen så fort jag upptäcker dom.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 11:41

Coronautbrottet
Dödligaste veckan i Sverige på 2000-talet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG ... 2000-talet

Ett klipp:
Under vecka 15 i år uppmättes 2000-talets högsta dödstal i Sverige någonsin.

Enligt SCB:s preliminära siffror dog 2 505 personer under veckan – motsvarande 358 dödsfall per dag.

Det är nästan 150 fler döda än den näst högst uppmätta dödssiffran under en vecka på 2000-talet i Sverige, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000.

På tredje och fjärde plats hamnar veckorna 14 och 16 i år, med 2 354 respektive 2 310 döda.

"Det är viktigt att tydligt påtala att det här är preliminär statistik och att dödstalen för främst de senaste veckorna kommer att revideras uppåt", säger Tomas Johansson på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd, i ett pressmeddelande.

I framför allt Stockholms län är dödstalen fortsatt höga. Vecka 14–16 i år har de varit mer än dubbelt så höga som motsvarande genomsnitt de senaste fem åren.

Samma period har ytterligare sex län haft minst 50 procent högre dödstal under minst en vecka i år, jämfört med de senaste fem åren. De länen är Uppsala, Södermanland, Östergötland, Gotland, Västmanland och Dalarna.

Den högsta dödsnoteringen hittills i år är från den 8 april, då 380 dödsfall registrerades.
Min egna kommentar: Så "trösten" att det inte dör fler än vanligt i Sverige funkar alltså inte längre!

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 12:14

Folkhälsomyndigheten
Bättre att hålla avstånd än bära munskydd

Publicerad 26 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL ... a-munskydd

Ett klipp:
Folkhälsomyndighetens besked är att munskydd inte behövs i vanliga situationer ute i samhället, då är det bättre att hålla avstånd till andra och vara noga med att tvätta händerna.

– Vi tror att de rekommendationer vi har är de som spelar störst roll. Sedan kan man kanske uppnå något med munskydd, kanske inte, det finns risker med munskydd om man inte hanterar dem korrekt. Så vi har landat i att det inte är något vi rekommenderar för närvarande, säger biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten.
Min egna (lite spydiga) kommentar: Jag själv har inga som helst problem med att hålla avstånd till folk (och tvätta händerna!), men jag har förbanne mig (ursäkta) problem med folk som skiter fullständigt i att hålla avstånd till mig (tex i hissen vilket jag redan har nämnt i tidigare svar i detta ämne). Så jag tycker nog att man borde kunna använda munskydd också, dvs som en extra säkerhetsåtgärd.

Tillägg:

Ett klipp till:
Munskydd kan ha en viss effekt för de som redan är smittade och som nyser eller hostar eftersom skyddet förhindrar att viruset sprids i lika stor omfattning, något Folkhälsomyndigheten håller med om.

– Det är möjligt. Men är man sjuk ska man hålla sig borta från andra friska personer och inte utsätta dem för smittrisk, säger Per Follin.
Min egna kommentar: Håller sig verkligen alla smittbärare (vare sig dom är sjuka eller friska) hemma eller "på avstånd"?

X-member

Post by X-member » Mon 27 Apr 2020 12:35

I ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1330#p46666 ) så postade jag en artikel om en turkisk man som man påstod hade nekats akutsjukvård i Sverige.

Här kommer vad som sägs om denna man (och bilden på honom i en sjuksäng där han tom sitter och vinkar) i en svensk offentlig grupp på facebook:
Kan vi enas om att mannen vid ankomst till Ankara inte ser dödssjuk ut (har inte ens syrgas) och att den svenska sjukvården förmodligen gjorde en korrekt bedömning? Jag önskar honom snabbt tillfrisknande, men är alldeles övertygad om att detta var ett pr-trick, på Sveriges bekostnad vilket känns mycket trist.
Min egna kommentar: Jodå, jag själv misstänkte faktiskt detsamma, dvs att denna man (som verkar vara i 50-årsåldern enligt bilden) inte alls var så himla sjuk som man ville få det att se ut som.

Post Reply