Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 6 May 2019 16:09

Återgår nu igen till ledaren för FSI:s påstående i sin blogg, och han har alltså (se tidigare svar i detta ämne) informerat mig om att när han skriver "kronisk borrelia" med citationstecken så menar han både en helt obehandlad sen borrelios och en tidigare otillräckligt behandlad borrelios som har blivit sen.

Ledaren för FSI skriver alltså följande den 4 maj 2019 i sin blogg och jag undrade om folk verkligen kommer att hålla med om detta:
Jag ska tillägga att jag (numera) inte själv tror på ”kronisk borrelia”, eller ”kroniskt EBV” osv.
Nu har det kommit en ny kommentar i föreningsledarens blogg (och det är jag själv som har blåmarkerat i klippet nedan från denna kommentar):
Kan bara instämma i allt du skrivit! En eloge för dig!
https://newsaboutdisease.com/2019/05/04 ... ergrupper/

Ja, jösses! Börjar faktiskt misstänka att det rör sig om någon sort sekt där det kvittar fullständigt vilka påståenden som föreningsledaren kommer med, för han får tydligen lik förbannat beröm och anses vara himla duktig.

Jag själv tycker dock att föreningsledaren skall hålla sig ifrån uttalanden i svensk media helt och hållet i fortsättningen, för annars lär han nog återigen få kritik av tex Mats Reimer.

X-member

Post by X-member » Mon 6 May 2019 18:39

Tillägg till föregående svar.

Ledaren för FSI gör dock ett tillägg till sin "slutsats", och jag ger er nu ett lite längre klipp från bloggen (länk hittas i föregående svar i detta ämne):
Jag ska tillägga att jag (numera) inte själv tror på ”kronisk borrelia”, eller ”kroniskt EBV” osv. Jag tror att just dessa infektioner kan de allra flesta – normalt friska – människor klara av, men inte om vissa immunceller är ”trötta”.
Om ovanstående nu skulle vara sant, dvs att enbart folk med ett nedsatt immunförsvar kan utveckla en långvarig borrelios, då innebär det ju att en mycket stor mängd svenskar* blir antibiotikabehandlade för borrelios fullständigt i onödan.

* I Sverige diagnosticeras och behandlas ca 40 000 borreliafall varje år.

Kanske föreningsledaren till och med kan informera svensk sjukvård om hur man tar reda på vilka borreliadrabbade patienter det är som inte behöver ha någon antibiotikabehandling alls?

Nu ligger det dock till så, att många med en sen borrelios faktiskt har ett mycket kraftigt utslag i antikroppstester (vilket Mats Reimer säkert redan vet) vilket (mig veterligen) istället tyder på ett bra immunförsvar. Hur förklarar ledaren för FSI detta faktum?

X-member

Post by X-member » Mon 6 May 2019 18:56

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne.

Nedanstående är ett klipp från Borrelia- och TBE-föreningens översättning av en engelskspråkig text som BTF har postat på sin sida på facbook:
Människor med Lyme är mer benägna att kämpa med giftiga mögel, eftersom kroppen inte kan ta bort toxiner normalt. En person med Lyme-sjukdom har ett skadat immunförsvar, vilket gör det svårare att övervinna mögelsjukdom. Dessutom kan mögelsjukdomen stoppa Lyme behandlingar från att fungera.
Min egna kommentar: För det första, kroppen kan definitivt rensa bort toxiner (dvs, gifter) dock kanske inte alla. Men det var inte vad jag ville ta upp, utan jag ville istället ta upp att BTF påstår att borreliadrabbade har ett skadat immunförsvar.

Om detta skulle vara korrekt hur kommer det sig då att ca 50% av borreliafallen självläker?

Källa:

Fästingar och fästingburna sjukdomar

http://www.bimelix.ax/sites/www.bimelix ... kdomar.pdf

Ps! Vill även påpeka att Lyme och Lyme disease översätts till borrelios på svenska, så jag undrar lite över vad det är för en "tomte" som har gjort den svenska översättningen. Ds.

X-member

Post by X-member » Mon 6 May 2019 21:48

Nedanstående svenska artikel är rätt gammal, men har en koppling till något/några tidigare svar i detta ämne.

Mysteriet med borrelia är löst

Artikeln publicerades 3 augusti 2005

http://www.blt.se/blekinge/mysteriet-me ... a-ar-lost/

Ett klipp:
Enligt de amerikanska forskarna stjäl bakterierna ett protein i fästingens saliv. Det proteinet gör att människans immunförsvar inte biter på bakterien. Upptäckten förklarar därmed också varför smittan är harmlös när bakterien inte sprids med fästingar.

-Och det är ett otroligt viktigt genombrott, konstaterar Carl-Johan Fraenkel, infektionsläkare på Blekingesjukhuset.

-Vi har undrat så länge hur borrelian klarar sig i kroppen trots att man har antikroppar.

X-member

Post by X-member » Tue 7 May 2019 16:19

Denna artikel är rätt så gammal, men redan när jag själv var "ny" 2007, så kände svenska patientföreträdare till detta för Borrelia- och TBE-föreningen informerade nämligen om det.

Hur undviker Borrelia burgdorferi immunförsvaret?

Publicerad 2004.

https://www.fls.fi/Site/Data/884/Files/ ... s68-73.pdf

Ett klipp:
Borrelia undviker komplementsystemet

En speciell egenskap hos Bb är dess förmåga att överleva långa tider i människokroppen trots att den framkallar en stark reaktion hos immunförsvaret inklusive höga nivåer av antikroppar mot borrelia. En av orsakerna är att Bb kan undgå att förstöras av komplementsystemet, som är en viktig del av det medfödda immunförsvaret.
Vad betyder då detta? Jo, det betyder att föreningsledarens hypotes (som han dessutom tycks ha fått en hel del beröm för) vilken kan hittas i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 410#p45439 ) är felaktig.

Vill även påpeka att jag faktiskt redan när jag frågade föreningsledaren om vad han menar när han skriver "kronisk borrelia" med citationstecken informerade honom om att även folk med ett bra immunförsvar kan utveckla en sen borrelios.

X-member

Post by X-member » Tue 7 May 2019 16:43

Detta hör ihop med svaret ovan och är ett "svar" hämtat från min (nu nedlagda) borreliagrupp på facebook till en annan medlem i FSI:
En medlem här i gruppen skrev följande i en kommentar:
Att kronisk (I betydelsen långvarig) borrelios existerar trodde jag var konsensus sedan länge.
Min egna kommentar: Exakt!
Vad är det då som har varit problemet genom ett antal år tillbaka i tiden? Jo, det har varit någon urbota dum "tomte" i Borrelia- och TBE-föreningen som började lura folk att tro att man förnekar långvarig borrelios i Sverige genom att be svenska myndigheter erkänna att långvarig borrelios finns*, vilket BTF (mig veterligen) dessutom fortfarande håller på med trots mina upprepade tillsägelser. Jag har tom kontaktat svenska myndigheter och vidarebefordrat deras svar till BTF att svenska myndigheter och svenska läkare faktiskt anser att långvarig borrelios finns!

* Jag tror att detta "påhitt" dök upp redan 2012 på BTF:s hemsida.

Tillägg:

Och att folk (och då tom ledaren för en annan svensk patientförening) dessutom har blivit lurade kan ni hitta information om (och dessutom bevis för) i ett tidigare svar i detta ämne: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... &start=390

X-member

Post by X-member » Tue 7 May 2019 20:55

Nu över till andra "tomtar" i svensk borreliadebatt och det är jag själv som har blåmarkerat lite i texten nedan.

I en svensk borreliagrupp på facebook där man (bland annat) skriver följande i gruppbeskrivningen: "Detta är en offentlig grupp där allmänheten kan få info, där vårdpersonal och journalister kan göra research." så har en svensk "tomte" postat följande budskap (och det är svensk sjukvård som han talar om):
Vitaminer och näringsämnen, som är byggstenarna i en frisk kropp är ett annat ämne man nästan totalt saknar kunskap om.

Det man däremot får lära sig är att kritisera all kunskap om alternativa mediciner och behandlingsmetoder, allt för att skydda medikaliserandet av folket.

Prat om vetenskaplig evidens och effekter vet man lite om men talar vitt och brett om det som gudomliga sanningar. Studerar man det närmre så visar det sig att upp emot 50% eller mer av vetenskapliga studier är ren bluff och båg.
Vad är det egentligen som han säger? Jo, han menar att han därmed inte ens behöver bevisa att dom alternativa behandlingar som han själv gör reklam för verkligen fungerar med hänvisning till vetenskapliga studier.

Och det tror jag definitivt att både "vårdpersonal och journalister" förstår omgående!

Tillägg:

Jag kollade även upp denna svenske "tomte" på facebook och han har ingen som helst medicinsk utbildning överhuvudtaget.

X-member

Post by X-member » Tue 7 May 2019 21:50

Då "tomten" i föregående svar (bland annat) gör reklam för ozonbehandling i den svenska gruppen på facebook så försökte jag hitta information om vilka risker det är med sådan behandling och jag hittade till slut en länk (som jag dock inte vågade öppna), där det stod att "ozonbehandling medför stora risker", men vad jag egentligen ville säga är att det tydligen verkar vara så att dom som rekommenderar sådan behandling tycks skita fullständigt i att informera om riskerna, vilket ju inte enbart handlar om biverkningar utan även om att folk tom kan dö om behandlingen är verkningslös.

Tillägg senare:

Hittade nu (till slut) information om ozonbehandling på Wikipedia och jag ger er nu ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat i klippet nedan):
Ozone therapy is sold as an alternative treatment for various illnesses. Beginning in 1991 the FDA has prosecuted and sent to jail several people presenting themselves as medical doctors and selling ozone therapy products as a medical cure or operating medical clinics using ozone therapy for healing human illness.[3][4] Arrests following similar activity have been made in other countries as well.[5][6] At least 10 deaths have been related to ozone therapy or its lack of usefulness, in nine cases there had been investigation and in eight it was discovered that the practitioners had used false credentials.[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_therapy

Så Wikipedia håller alltså helt och hållet med mig gällande detta.

X-member

Post by X-member » Wed 8 May 2019 14:51

Haha, detta är så himla dumt så att man knappt kan tro det.

Under en svensk artikel i en offentlig grupp på facebook som handlar om att fästingar gynnas av ett varmare klimat (vilket förövrigt inte är någon nyhet) så har en person skrivit följande kommentar:
Har någon forskat på hur vi kan bekämpa dessa? Andra arter dör ut men dessa små vidriga sprider ut sig!
En annan person ger då följande svar:
Lugols jod på bettet. askorbinsyra till tarmtoleransnivå. Höga halter vitamin D . Inga brister.
Min egna kommentar: En typisk svensk foliehatt, alltså. :lol:

Tillägg senare:

Nu har det blivit ännu lustigare, för ledaren för den svenska gruppen (som även är ledare för en svensk patientförening) har nu klickat "gilla" på foliehattens kommentar (se ovan). Så jag antar att han tror att det förslaget kommer att funka när det gäller att bekämpa fästingarna. :D

Inte konstigt att just den föreningsledaren har fått kritik för att vara ledare av någon sorts sekt.

X-member

Post by X-member » Wed 8 May 2019 20:41

Appropå "sekt" som jag nämner i föregående svar i detta ämne, så hittade jag nu följande i mina "gömmor" och detta har den svenske föreningsledaren spritt offentligt på facebook och är skrivet 27 mars 2017, vilket var strax innan han och hans förening fick kritik av Mats Reimer för att sprida "fake news":

OM KRONISK BORRELIA OCH BRISTEN PÅ VILJA ATT GÖRA NÅGONTING ÅT DET I SVERIGE
I ett hemligt forum fick jag en väldigt bra kommentar på det som pågår kring kronisk borrelia och alla dess co-infektioner som svensk sjukvård inte kan diagnosticera och än mindre behandla.
Jag modifierar kommentaren något så den passar in i ett större sammanhang. Den är bra, riktigt bra, och den som skrivit den vet vad han talar om.
Jag tror dessa experter lider av svår narcissism och är dessutom vana att folk lyssnar andäktigt på deras tyckande. Känner igen typen från andra sammanhang. När sakargumenten tryter tar man till maktspråk och härskartekniker. Man kan tydligt också se de "bandhundar" som lydigt följer i samma fotspår med samma attityd. Detta verkar vara den atmosfär som skapats i denna sekt.
Min mormor sa att trappor städas bäst uppifrån. Det ser man ett särskilt tydligt exempel på här...
Min egna kommentar: När detta skrevs så hade jag femtieva ggr, ända sedan i slutet av 2015 (vill jag minnas) försökt få föreningsledaren att förstå att i Sverige så används begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) och antibiotikabehandlas med 2-3 veckors antibiotika enligt den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios. Föreningsledaren visste dessutom att det är den definitionen av kronisk borrelios som gäller i Sverige vilket han (hör och häpna!) redan innan detta själv hade informerat om (med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rapport som publicerades 2013) i sin blogg och detta informerar även hans egna patientförening om på sin hemsida (återigen med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rapport som publicerades 2013).

Jodå, jag förstår att föreningledaren och föreningsledarens "kompis" istället menar persisterande borrelios efter behandling, vilket man också anser finns i Sverige. Källor (bland annat): Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation och CVI.

Så jag håller definitivt med Mats Reimer, denna svenska patientförening och/eller dess ledare spred definitivt "fake news" på den tiden.

Och häromdagen (4 maj 2019) så spred föreningsledaren ännu mer "fake news" vilket ni kan läsa om bland annat här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 410#p45439 och här i detta ämne: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 410#p45442 .

Post Reply