Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 22 Jun 2019 14:55

I föregående svar (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 660#p45791 ) i detta ämne så tar jag upp följande:
Det finns en sak som irriterar mig väldigt mycket och det är dom patientföreträdare som själva gör reklam för alternativ behandling vid infektioner eller att dom grupper som är till för personer som lider av infektioner tillåter reklam för alternativ behandling.

Och nu menar jag alltså sådan alternativ behandling där det inte finns några godkända behandlingsstudier som bevisar att behandlingen verkligen fungerar.
Och under ett inlägg i en offentlig facebookgrupp som är till till för folk som lider av infektioner, ett inlägg som dessutom är startat av ledaren för gruppen som dessutom är ledare för FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade infektioner) så postas det ena rådet om alternativ behandling efter det andra.

Här kommer ett exempel till:

En person ger följande svar:
röda streck,läs på om Bartonella
En annan person svarar då följande:
KS ska ta på borrelia, liksom steviatinktur. Sen behöver man också ta bort blockeringar så kroppen fungerar bättre.
Min egna kommentar: Inte nog med att personen rekommenderar alternativ behandling (kolloidalt silver) utan personen kan tydligen inte ens läsa. Det handlade ju för bövelen (ursäkta) om bartonella och inte om borrelia.

Ja, jag vet, jag har påpekat det många ggr tidigare, men sjukdomar skrivs faktiskt med liten begynnelsebokstav i Sverige. Så jag gissar att personen som nämner bartonella har lärt sig dumheten att detta skrivs med stor begynnelsebokstav i någon mindre seriös svensk borreliagrupp.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jun 2019 15:36

Detta hör ihop med dom två föregående svaren i detta ämne.

Under ett och samma inlägg i en offentligt svensk facebookgrupp så föreslås/rekommenderas alltså (hittills) inte mindre än 3 olika alternativa behandlingar för infektioner.

Och nu undrar jag, är det möjligen så att dom olika personer som rekommenderar dessa alternativa behandlingar även är osams sinsemellan om vilken alternativ behandling det är som fungerar bäst?

Mitt råd: Be då personerna att dom postar dom godkända behandlingsstudier som bevisar att den alternativa behandling som dom själva rekommenderar för infektionerna verkligen fungerar, så löser sig nog det problemet tämligen enkelt. ;)

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jun 2019 16:15

Det pågick en debatt om kolloidalt silver för några år sedan och då skrev Mats Reimer nedanstående bloggtext:

Kolloidalt silver till barnen

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats ... ll-barnen/

Ett klipp:
En del propagerar för silver mot "kronisk" borrelia. En treåring ansågs har fått kongenital borreliainfektion överförd in utreo. Hans mamma inledde behandlingen med kolloidalt silver, men rekommenderar att man kombinerar silver med skolmedicinska antibiotika, vars effekt påstås förstärka läkemedlens antibakteriella verkan mot borrelia och andra fästingburna infektioner.
Jag postade vid den tidpunkten artiklar från båda sidor i debatten i en dansk offentlig borreliagrupp på facebook.

Och mamman till barnet (se klippet ovan) har även en egen borreliagrupp på facebook.

Vet ni vad som hände? Jo, en admin (det är möjligt att det dessutom är samma person som har kallat sig för "Henke" i Mats Reimers blogg, se tidigare inlägg i detta ämne: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 640#p45762 ) från denna svenska borreliagrupp började gå till angrepp mot mig i den danska gruppen, och budskapet var (som jag tolkade det) att jag enbart "fick lov" att posta artiklar som stöttade denna svenska borreliagrupps syn på kolloidalt silver.

Nu höll dock inte den danska borreliagruppen med om att den "regeln" gällde i deras grupp, så svensken fick sig faktiskt en skarp tillsägelse.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jun 2019 21:40

Det verkar som att ledaren för den svenska facebookgruppen som är till för personer som lider av infektioner, en person som också är ledare för patientföreningen FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade infektionssjukdomar) tycker att följande (jag tog upp detta tidigare här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 660#p45791 ) kan rekommenderas....:
Gå till en bra homeopat. Går aldrig till läkare, de kan ingenting om detta.
...för han har nämligen nu klickat gilla på den kommentaren.

Då förstår jag inte alls varför han och hans långvarigt sjuka fru först vände sig till svenske Dr X och fick flera månaders antibiotika utskrivet och sedan till Dr Klemann i Tyskland och fick ännu mer antibiotika utskrivet.

Och om Mats Reimer ser detta så lär nog även han undra över om ledaren för patientföreningen FSI verkligen vet vad han sysslar med.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jun 2019 22:24

Tror att det är dags att jag informerar om några av dom offentliga svenska facebookgrupper (avsedda för personer som lider av infektioner) det är som uppenbarligen och bevisligen, vilket ni kan se i tidigare svar i detta ämne, tillåter att lekmän (eller alternativläkare) rekommenderar alternativ behandling till lekmän (ofta utan att personerna som rekommenderas den alternativa behandlingen ens har fått någon diagnos!!), dvs där ledarna för grupperna fullständigt skiter i att man då även bör kräva att dom som rekommenderar dessa alternativa behandlingar skall presentera bevis i form av godkända behandlingsstudier gjorda på människor att behandlingen verkligen fungerar:

Går kroniska sjukdomar att bota?

https://www.facebook.com/groups/769752863140230/

(Gruppen ovan innehas av ledaren för patientföreningen FSI, dvs föreningen för svårdiagnosticerade infektionssjukdomar.)

Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp

https://www.facebook.com/groups/101658756899381/

(Ovanstående facebookgrupp innehas av en, i mina ögon, mycket okunnig svensk lekman.)

Obs! Nu nämnde jag inte några stängda eller hemliga svenska facebookgrupper, men jag är fullständigt övertygad om att det är ännu värre i sådana grupper.

X-member

Post by X-member » Sun 23 Jun 2019 13:41

FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade infektioner) har nu lagt ut en quiz med 12 frågor på sin sida på facebook. Svarsalternativen är aningen ja eller nej, men borde faktiskt ha varit nja i flera fall.

Jag själv gav helt korrekta svar på alla frågor, men fick bara 10 rätt (av 12 möjliga) så FSI har nog en egen sanning i vissa frågor.

I Sverige är man tex inte "sämst i världen" när det gäller borrelios.

Nu väntar jag bara på att någon person "glatt utbrister" bland kommentarerna till det inlägget på facebook att dom hade 12 rätt, vilket bara bevisar att dom har blivit dragna vid näsan. ;)

X-member

Post by X-member » Sun 23 Jun 2019 14:23

Ledaren för patientföreningen FSI skriver idag (23 juni 2019) följande om sin sjuka fru på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (det är jag själv som har tagit bort fruns namn samt blåmarkerat i texten), och som ni ser så har han "glömt" att nämna att det var svenske Dr X som dom vände sig till allra först:
Efter att ha fått lång antibiotikabehandling i Tyskland för 3-4 år sedan blev [borttaget namn] allmäntillstånd betydligt bättre. Hon kunde även lämna rullstolen.
Observera att hon var mycket svårt sjuk innan och sängbunden.
Nu kan man nog säga att hon är hembunden, men kan någon gång i veckan på egen hand åka något kortare ärende. Hon har idag ett liv. Men kan inte arbeta.
Så alla typer av antibiotika gjorde ju något för henne. Det är dock svårt att veta vad för infektioner hon hade, eller kanske har. De tyska testerna litar jag inte på. Hon hade ju full pott på många av dem...
Men att hon idag mår avsevärt bättre tack vare antibiotika betyder i vart fall att den fästing hon insjuknade av 2008 bar på någon bakteriell infektion som hennes immunförsvar inte kunde fixa.
Det är så synd att svensk sjukvård är så fyrkantig och begränsad gällande detta. De har mycket att lära.
Jag kan inte lära ut, absolut inte, men jag inser att man måste öppna upp ögonen mer.
Serologiprover duger inte tyvärr.
Min egna kommentar: Enligt ledaren för patientföreningen FSI så verkar alltså inte utländska "LLMD:s" ha något att lära svensk sjukvård när det gäller testerna. Eller hur man ställer korrekta diagnoser utifrån både symptombild och provsvar.

För er som inte riktigt hängde med. Ledaren för FSI visar alltså i denna text att han inte litar på att Dr Klemann (och före detta Dr X) verkligen har ställt korrekta diagnoser på frun. Så ledaren för FSI tycks alltså hålla med Mats Reimer istället, dvs att folk kan bli feldiagnosticerade med sen borrelios* av utländska "LLMD:s".

* Vilket ju är vad Mats Reimer (huvudsakligen) menar när han skriver "kronisk borrelia" med citationstecken.

Tillägg senare:

Förstod i efterhand att detta också kan tolkas som att frun aldrig har blivit diagnosticerad med dom sjukdomar som det har påståtts i media att hon har lidit av.
Last edited by X-member on Tue 25 Jun 2019 16:05, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 23 Jun 2019 15:41

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Tänk vad många lekmän det är genom åren som har försvarat utländska "LLMD:s" med att säga tex i barnläkarens blogg (eller tex i artiklar där man har försvarat sig mot Mats Reimer eller någon annan "kritiker") att antibiotika ju har effekt.

Och nu håller alltså inte ens ledaren för FSI med dom om att detta skulle vara något bevis för att diagnosen (eller diagnoserna) är korrekt ställda.

Ja, jösses!

Självklart har ledaren för patientföreningen FSI rätt, dvs om detta nu är vad han egentligen vill säga. Men jag tror faktiskt att han kommer att få det rätt så "hett om öronen" om "fel" personer läser det som han har skrivit.

X-member

Post by X-member » Sun 23 Jun 2019 18:12

Ibland tittar jag även in på ledaren för FSI:s vägg på facebook för att se om det har dykt upp något nytt om borrelios (och det som hör till) där.

Men, det enda "nya" idag var att han för "sjuhundrafemtielfte" gången har postat en ny bild på sig själv. Är det möjligen han själv som tycker att han är så himla tjusig? Det tycker faktiskt inte jag, utan är i mina ögon är han en rätt så ordinär tunnhårig svensk "gubbe". ;)

X-member

Post by X-member » Sun 23 Jun 2019 18:42

Herregud, det är ju för bövelen (ursäkta) den svenska bloggaren på länken nedan (som några år senare blev ordförande i Borrelia- och TBE-föreningen och som ytterligare några år senare startade föreningen VIDAS) som från början spred ut lögnen att man förnekar sen borrelios (stadium 3) i Sverige.

BOTA BORRELIA – Har du dessa symptom så har du med största sannolikhet – BORRELIA

https://botaborrelia.wordpress.com/2012 ... -borrelia/

Två klipp (personen tycks även anse att man kan kalla stadium 2 för neuroborrelios, suck):
3-6 personer om dagen utvecklar neuroborreliosen, eller ännu värre ”Kronisk Borrelia”

PRIMÄR BORRELIA 1:A STADIET (den vanliga typen som alla känner till)

SEKUNDÄR BORRELIA 2:A STADIET (även kallad NeuroBorrelios)

TERTIÄR BORRELIA 3:E STADIET (även kallad Kronisk Borrelia)
Journalisterna vågar inte ofta öppna den Pandoras box som diagnosen Kronisk Borrelia Stadie III är. Både i Sverige och USA.
Eller rättare sagt, när denna svenska person har spritt ut att man förnekar kronisk borrelios i Sverige, så har personen alltså (bevisligen!) menat stadium 3, dvs sen borrelios.

Herregud, detta är ju lika urbota dumt som att påstå att IDSA förnekar late Lyme disease.

Jag påpekar inte denna gång vilka ord som skrivs med liten begynnelsebokstav i Sverige, för det börjar faktiskt bli lite "tjatigt".

Ps! Jag skall också berätta hur det kom sig att jag nu hittade denna bloggtext. Jo, jag var inne och läste lite på patientföreningen VIDAS hemsida där man länkar till bloggen, och då "råkade jag på" just denna bloggtext. Jag tycker nog att en svensk patientförening borde länka till pålitliga källlor som ger folk korrekt information om borrelios istället! Ds.

Post Reply