Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 30 Jun 2019 2:53

Detta att patientföreträdare försöker få restsymptom "ogiltigförklarat" och att man försöker hävda att även restsymptom beror på en fortfarande aktiv borrelios är inget nytt.

När jag själv var "ny" dvs 2007, så skrev Borrelia- och TBE-föreningen på deras dåvarande hemsida att restsymptom bara var ett påhitt. Och deras rekommendation var på den tiden att man skulle resa utomlands och få IV.

Och jag vet faktiskt redan att det finns personer som har rest utomlands och fått förklarat för sig (kanske efter att dom fått någon månads antibiotikakur, som getts för att se om antibiotika har någon effekt) att dom faktiskt lider av restsymptom.

X-member

Post by X-member » Sun 30 Jun 2019 3:09

Jag ger er några ytterligare kommentarer från dom som förespråkar alternativ behandling och detta gäller alltså dom beviljade 57 miljonerna från EU för forskning på fästingburna sjukdomar vilket ju även inkluderade att försöka få fram bättre tester.
57 stulna miljoner till forskning styrd av Rockefellers petrokemiska läkemedelsindustri. Vad är det att vara glad över???
Helt sant.
Skattebetalarna/folket är grundlurade..
Min egna kommentar: Vilken lösning föreslår dom själva månne för dom sjuka människor som ännu inte har fått rätt diagnos? Kristallkula för att ställa diagnos och socialbidrag (vilket skattebetalarna får betala) när man inte får ersättning från FK eftersom kristallkula inte är en godkänd diagnosmetod?

X-member

Post by X-member » Sun 30 Jun 2019 15:03

Jag är lite nyfiken på vad folk säger på nätet om IDSA:s "draft-riktlinjer" och här kommer en kommentar från en amerikansk persons vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (det är jag själv som har blåmarkerat):
IDSA’s New Draft 2019 will cause more and more “preventable” Borrelia infections, and/or other tick infections, systemic, and organs, crippling and paralyzing pain and suffering, and preventable deaths. IDSA guidelines are based on fraud and deceit, need to be eliminated by the TBDWG or Congress.

X-member

Post by X-member » Sun 30 Jun 2019 16:31

Nu har jag läst lite mer i IDSA:s "draft-riktlinjer" och jag kan läsa att i en studie på fall med ACA (den sannolikt vanligaste yttringen vid en sen, dvs kronisk europeisk borrelios) så kunde man konstatera (om jag nu förstod saken rätt) behandlingsvikt i ca 25% av fallen och att dessa patienter fick ytterligare antibiotika och sedan ansåg man att behandlingen hade "lyckats".

Så jag tror faktiskt inte att IDSA kommer att påstå (denna gången heller) att behandlingsvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) inte finns.

Tillägg:

Jag tror därmed att IDSA kommer att skriva (när riktlinjerna är klara alltså) ungefär det samma som står i NICE-riktlinjerna (England), vilket kan hittas i ämnet nedan här i forumet:

NICE guidelines (UK): "Consider a second course of antibiotics [...] if treatment may have failed."

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 315#p45350

X-member

Post by X-member » Sun 30 Jun 2019 16:52

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Vad IDSA skrev i dom föregående riktlinjerna kan hittas i ämnet nedan:

IDSA: "Relapse may occur with any of these regimens..."

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 244#p44829

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jul 2019 0:19

Jag är lite nyfiken på vad folk säger på nätet om IDSA:s "draft-riktlinjer" och här kommer en kommentar till (det hittas en kommentar i ett tidigare svar i detta ämne) från en annan amerikansk persons vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
The IDSA is going to be responsible for so many deaths and so many children who will grow up with debilitating conditions due to improper treatment. I would laugh if this wasn't so horrifying. They didn't update their treatment guidelines for over a decade and THIS is the conclusion they come to? Disgraceful.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jul 2019 14:28

Nu hoppas jag verkligen att det är tillåtet att ge ett litet klipp (jag har själv skrivit av texten) från IDSA:s "draft-riktlinjer" (som faktiskt är sökbara, vilket folk på nätet felaktigt påstår att dom inte är):

IDSA/AAN/ACR Draft Lyme Disease Guidelines

https://www.idsociety.org/practice-guid ... -Comments/

Sid 62, rad 1429 och 1430, och detta skriver dom efter att dom skriver att dom inte rekommenderar ytterligare antibiotika till patienter som inte har några tecken på en fortfarande aktiv borrelios.
Comment: Evidence of persistent infection or treatment failure would include objective signs of disease activity, such as arthritis, meningitis, or neuropathy.
Min egna kommentar: Så mitt antagande att IDSA fortfarande verkar anse att behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) finns, verkar alltså stämma.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jul 2019 15:06

Ett klipp från Dr Camerons vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
The earliest sign of Lyme disease might not be an erythema migrans rash, Bell’s palsy, heart block, or Lyme arthritis.

Instead, the earliest sign of Lyme disease might be a clinical presentation such as:

Chronic neurologic manifestations of Lyme disease
Min egna kommentar: Menar han möjligen att man "helt plötsligt" bara drabbas av en långvarig neuroborrelios? Detta låter ju skitdumt, för att ens kunna ha en långvarig borrelios (oavsett yttringar) så skall man ju ha varit sjuk, dvs ha haft en aktiv borrelios i mer än 6 månader.

Lite hjälp med begreppen också: Akut borrelios = en tidig borrelios (stadium 1 och stadium 2), kronisk borrelios = en långvarig borrelios (stadium 3).

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jul 2019 15:54

Den där fd "Henke" (dvs, en man) numera kvinna (jag har nämnt "henom" tidigare här i ämnet, bland annat här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 720#p45865 ) postade (bland annat) följande på sin vägg på facebook i april 2019, och det är jag själv som har blåmarkerat:
En läkare vid namn Willy Burgdorfer reste dit och mikroskoperade deras blod varpå han fann att de hade spiroketer, korkskruvsformade bakterier liknande syfilisbakterien i blodet.
Och som källa så hänvisar "henom" till nedanstående:

Willy Burgdorfer: Lyme disease.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8933327

Ett klipp:
Four years later, Burgdorfer discovered the presence of spirochetes (subsequently named Borrelia burgdorferi) in ticks from an endemic locus of Lyme arthritis and determined this to be the causative organism of the disease.
Min egna kommentar: Denna text är dessutom inte helt ny, utan har även postats några år tidigare i en svensk lekmans blogg. Och nu undrar jag om denna fd "Henke" (numera kvinna) ens har några vänner som kan hjälpa "henom" att faktakolla det hen skriver?

Tillägg:

Jag gav även "henom" följande råd i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 720#p45866 ):
Om hen nu istället menar behandlingsvikt (vilket hen faktiskt verkar göra), så rekommenderar jag att hen använder den benämningen istället!
Och som ni kan läsa i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 730#p45877 ) så kallar alltså även IDSA behandlingssvikt för behandlingssvikt (dvs, treatment failure).

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jul 2019 20:55

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Här kommer ett klipp till från den text som patientföreträdaren postat på sin vägg i april 2019, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Svensk sjukvård medger offentligt att det sk ELISA testet är näst intill värdelöst, men väljer ändå att använda och ”tolka” provet efter eget godtycke.

Det är föga förtroendeingivande att de väljer att bruka ett test som de själva inte tror på och förnekar bevisning i form av mikroskopi som tydligt visar om där finns aktiva patogener.
Min egna kommentar: Först bluffar "henom" alltså om vad svensk sjukvård säger om dom nyare och bättre ELISA-testerna som används i Sverige, och sedan bevisar "henom" att hen överhuvudtaget inte förstod kritiken när det gällde mikroskopi.

Här kommer lite hjälp från Dr Marie Kroun, Danmark vilket hon postat i en offentlig mikroskopigrupp på facebook:

Två klipp (och nu menar hon alltså inte enbart Borrelia och Babesia och det är jag själv som har blåmarkerat):
We are not allowed to call a spirochete for borrelia just on the microscopic appearance because there are other spirochetes that might be in blood sometimes like oral Treponamas and intestinal Brachyspira, plus some spirochetes are free living in water..
Likewise for ringforms in RBC there are Babesia, Theileria, Cytauxzoon (possibly more) ..
MD don't take microscopy findings serious and laugh at it when people claim more than they can bargain for!
Min egna kommentar: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Ps! Mikroskopi är faktiskt en godkänd diagnosmetod i Sverige, men då måste man även kunna bevisa (med hjälp av andra metoder i tillägg) att det som ses i mikroskopet verkligen är det som man påstår. Ds.

Post Reply