Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 15:42

Ett klipp från föregående svar i detta ämne och det är jag själv som har blåmarkerat ett ord i bloggtextens rubrik (läs mer här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 740#p45898 ):
Cryptolepis sanguinolenta var bäst i test mot persisterande borrelia
Man får lite hjälp gällande hur ordet "borrelia" skrivs i olika sammanhang i en kommentar på länken nedan:

Nordiska länder enas i kampen mot borrelia (Dagens Medicin)

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -Borrelia/

Ett kommentar:
Språkpolisen patrullerar 20 Jul 2017 08:52

Namn på sjukdomar skrivs med gemen begynnelsebokstav enligt svenska skrivregler (borrelia). Om mikroorganismen som orsakar sjukdomen särskilt ska framhävas skrivs artnamnet lämpligen kursivt och med versalt B.
Ordföranden i patientföreningen FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade sjukdomar) talar alltså (sannolikt utan att han ens förstår det) istället om persisterande borrelios (dvs, behandlingssvikt) och inte om sk "persisters", dvs borreliabakterier i rubriken till sin bloggtext.

Tillägg:

Detta problem är faktiskt mycket enkelt att lösa. I detta fall byter man helt enkelt bara ut ordet "borrelia" mot "borreliabakterier" i rubriken.

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 16:09

Detta att ordföranden i patientföreningen FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade infektionsjukdomar) fortfarande tycks tro (läs tex här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 100#p45899 ) att begreppet kronisk borrelios (han skriver dock istället kronisk borrelia) står för kvarstående borreliabakterier efter behandling och inte för stadium 3 (dvs, sen borrelios) vilket man (bland annat) kan läsa i den svenska behandlingsrekommendationen från Läkemedelsverket och i Folkhälsomyndighetens rapport som kom hösten 2013 är faktiskt rent ut sagt bedrövligt!

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 16:21

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne och är hämtat från min (nu nedlagda) borreliagrupp på facebook (det är jag själv som har blåmarkerat lite i texten):
Nu håller jag visserligen inte med Mats Reimer om allt har skriver, men vissa saker har han faktiskt rätt i.

1: Jag anser att han har rätt när det gäller att feldiagnoser förekommer.
2: Jag anser definitivt att han har rätt när han menar att vissa patientföreträdare inte använder den definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige.
3: Och han har också helt rätt när han säger att det finns risker med antibiotikabehandling.
4: Han har dessutom rätt när han säger att sk “självläkning” är rätt så vanligt, dock har han nog aldrig någonsin påstått att detta även gäller vid en sen (dvs, kronisk) borrelios.
5: Och, givetvis har Mats Reimer rätt när han menar att vissa patientgrupper/föreningar och liknande påminner om sekter, där enbart viss information tillåts. Detta har jag faktiskt själv råkat ut för i flera svenska grupper, forum och bloggar. Faktum är, att ju okunnigare personerna är, ju mer “censur” tycks det förekomma.
6: Och, givetvis har Mats Reimer och alla andra ”kritiker” rätt när dom anser att man skall kunna bevisa (med hänvisning till en pålitlig källa) att det man påstår är korrekt.

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 16:39

Ett klipp från Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook (och man länkar till en artikel om detta):
Italiensk forskning 71% av fästingarna har infektioner och 94 av 255 st fästingar har fler än en infektion..
Min egna kommentar: Mig veterligen så bär varenda förbannade (ursäkta) fästing på någon sorts smitta, precis som vi människor gör.

Tillägg:

Fästingen bär ofta på mer än en art av patogen mikroorganism (Läkartidningen)

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... oorganism/

Ett klipp från en kommentar, professor Björn Olsen på CVI (Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala) skriver (det är jag själv som har blåmarkerat):
Den som är en aning nyfiken tar en fästing, snittar den och lägger liket under ett mörkfältsmikroskop. Jag lovar att ni direkt kan räkna in minst 20 olika mikroorganismer av olika form och fason som susar förbi i synfältet.
Min egna kommentar: Professor Björn Olsen har helt rätt!

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 17:18

Det är nog bäst att jag förklarar lite tydligare hur det kommer sig att jag drar slutsatsen att ledaren för patientföreningen FSI (Föreningen för svårdiagnosticerade sjukdomar) ta mig tusan (ursäkta) ännu inte vet vilken definition av kronisk borrelios det är som gäller i Sverige enligt Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten mfl.

Cryptolepis sanguinolenta var bäst i test mot persisterande borrelia (blogg)

https://kronisksjukdom.wordpress.com/20 ... -borrelia/

Ett klipp:
Det tvistas om det är restsymtom som exempelvis permanenta vävnadsskador eller om det handlar om kvarvarande infektion, pga av att borreliabakterierna kan rulla ihop sig och anta så kallad persisterande form. Kronisk borrelia är ofta kontroversiellt att diskutera med sjukvården.
För om han hade känt till vilken definition av kronisk borrelios det är som gäller i Sverige så hade han ju menat följande i klippet ovan (jag har blåmarkerat detta):
Det tvistas om det är restsymtom som exempelvis permanenta vävnadsskador eller om det handlar om kvarvarande infektion, pga av att borreliabakterierna kan rulla ihop sig och anta så kallad persisterande form. Sen borrelia är ofta kontroversiellt att diskutera med sjukvården.

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 20:46

Ett klipp från bloggen i föregående svar i detta ämne, vilket jag hade postat i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 740#p45898 ) och jag skrev då även följande:
Det var enbart Cryptolepis sanguinolenta som fungerade fullt ut mot persisterande borrelia, dvs mot round bodies/persisters/cystform (kärt barn har många namn).
Min egna kommentar: Är han verkligen säker på att sk "persisters" enbart är cystform, och att man inte också inkluderar tex sk "granules" som också är runda?
Metamorphoses of Lyme disease spirochetes: phenomenon of Borrelia persisters

Published 2019 May 16

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6521364/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
The generalized definition of “round bodies” also includes coccoid-, globular- or spherical bodies, granules, cysts, sphaeroplasts or vesicles; all of these are viable reproductive propagules whose formation is induced by hostile environmental conditions.
Min egna kommentar: Så min misstanke (vilket baserades på att föreningsledaren även skrev: "kärt barn har många namn", vilket är ett uttryck som ofta används av en annan svensk patientföreträdare) att han hade hämtat dessa felaktiga fakta om sk "persisters" från någon opålitlig källa stämde alltså.

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 21:13

Jag summerar nu ett antal tidigare svar i detta ämne.

Nu tror jag att jag har kommenterat ordföranden i patientföreningen FSI:s senaste bloggtext tillräckligt och ifall någon undrar så tänker jag förbaske mig (ursäkta) inte försöka hjälpa honom med någonting alls i fortsättningen, för han har ju uppenbarligen skitit fullständigt i alla mina försökt genom åren att få honom att fatta att begreppet kronisk borrelios (skrivet utan citationstecken) används i betydelsen sen borrelios (stadium 3) i Sverige enligt Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och Mats Reimer.

X-member

Post by X-member » Sat 6 Jul 2019 22:13

Ledaren för patientföreningen FSI länkar även till nedanstående bloggtext i samband med att han länkar till sin senaste bloggtext i sin egna grupp på facebook:

Kvarstående borrelia kan vara en svår nöt att knäcka

Publicerad 26 april 2018

https://newsaboutdisease.com/2018/04/26 ... tt-knacka/

Ett klipp:
Sen borrelios, även kallat kronisk borrelia, anses inträda då man gått med en obehandlad borreliainfektion som fortfarande är aktiv efter 6 månader.
Min egna kommentar: Ovanstående är helt korrekt, så varför i hela fridens namn använder han nu (i sin senaste bloggtext alltså) begreppet kronisk borrelios i någon annan betydelse? Har han möjligen drabbats av dåligt minne?

Ett klipp till:
Persisterande borrelios innebär att man fått en ”adekvat” antibiotikabehandling, men den var inte tillräcklig. Infektionen blev kvarstående, dvs persisterande.
Min egna kommentar: Japp, det är istället denna benämning man skall använda om man menar behandlingssvikt!

Tillägg senare:

Men han gör faktiskt en liten "tabbe" i bloggtexten ovan, för han skriver nämligen följande:
Intressant är att hela 11 st olika antibiotikum (de fetmarkerade på bild) var effektivare än Metronidazol och Tinidazole som ofta anses vara de bästa antibiotikum mot persisterande form av borrelia (i ”Lymevärlden”). Det överlägset bästa var Daptomycin (enbart 19% kvarvarande levande celler).
För det är nämligen enbart mot cystformen som (bland annat) Metronidazol och Tinidazol används, och inte mot alla former av sk "persisters" (läs mer om detta här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 907#p45905 ).

X-member

Post by X-member » Sun 7 Jul 2019 0:46

Jag skrev i ett tidigare svar i detta ämne att jag inte tänker hjälpa ordföranden i FSI med någonting alls i fortsättningen (och då menade jag alltså vad som är korrekta fakta), och efter att jag upptäckte det som jag postade i föregående svar i detta ämne, så får jag väl lägga till att jag heller inte tänker hjälpa honom med hans dåliga minne.

X-member

Post by X-member » Sun 7 Jul 2019 1:36

Tror att det är dags för en kommentar hämtad från facebook (detta kommer från en facebookgrupp som kallar sig för: "The Lyme Army") gällande IDSA:s "draft-riktlinjer" igen:
The IDSA want to deny children with behavioral and psychiatric symptoms from getting tested to rule out infection as the cause. This is insane!!!
Min egna kommentar: När i hela fridens namn har IDSA påstått att neuroborrelios inte finns?

Tillägg:

Jag såg det faktiskt inte först, men denna facebookgrupp menar tydligen också att man kan utesluta borrelios med ett borreliatest. Allvarligt talat!

Post Reply