Det är nog bäst att jag förklarar vad jag menar när jag skriver "bevisa" (med citationstecken, alltså). Jo, jag menar att man givetvis även måste ha bevisat att antabus verkligen har effekt på borreliabakterier, och sedan är det ju då med stor sannolikhet (återigen) bevisat att restsymptom (PTLDS) faktiskt finns.Jag själv tror dock att antabus-studien som skall göras på fall med PTLDS, återigen kommer att "bevisa" att PTLDS faktiskt finns!
Lägger även in ett klipp hämtat från facebook och detta är alltså vad Dr Fallon själv har svarat en person som hade frågat honom om denna studie:
Min egna kommentar: Som jag tolkar ovanstående (som var postat offentligt på facebook) så tycks Dr Fallon säga att det redan är bevisat att antabus (dvs, disulfiram) verkligen har effekt på borreliabakterier.Our study is designed for just this purpose – to assess tolerability and to get some preliminary idea of what clinical symptoms change. If patients can’t tolerate 500 mg/day, we can lower the dose.
To obtain an adequate blood level of disulfiram to actually kill Borrelia that may be in the blood, oral disulfiram doses of 500 mg/day are needed as then the blood levels reach a high enough concentration.