Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 18 Jul 2019 17:28

Detta har jag postat i ett annat ämne här i forumet, men hör nog hemma även i detta ämne.

USA:s representanthus vill utreda: Har borrelia spridits som en del av Pentagons biovapenprogram?

https://www.hbl.fi/artikel/usas-represe ... enprogram/

Ett klipp (mer att läsa på länken):
Representanthuset vill ha en utredning om ifall USA:s militär använt smittade fästingar i test av biologiska vapen.

X-member

Post by X-member » Thu 18 Jul 2019 18:23

I ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 830#p46016 ) så ställde jag följande fråga (med anledning av att en svensk patientföreträdare nog hade blivit lurad av någon annan svensk patientföreträdare om vad CVI-mottagningen även är till för):
Nu är alltså frågan: Vilka studier är det som bevisar att alla som själva tror att dom lider av borrelios faktiskt gör det, samt bevisar att alla som blir diagnosticerade med borrelios har fått en korrekt diagnos?
I ämnet/inlägget nedan här i forumet så hittas det nu tom ett svenskt fall som först verkar ha blivit feldiagnosticerad med borrelios, när det istället rörde sig om TBE:

Information for people from Sweden

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 110#p46020

Min egna kommentar: Så kom för bövelen (ursäkta) inte dragandes med något snack om studier, för det finns nämligen inga studier som bevisar att patienterna själva alltid har rätt eller att läkare alltid ställer korrekta diagnoser.

X-member

Post by X-member » Thu 18 Jul 2019 18:53

Detta hör ihop med några tidigare svar i detta ämne.

När Mats Reimer skriver "kronisk borrelia" (med citationstecken) så menar han huvudsakligen "feldiagnosticerad med sen borrelios". Detta har själv dessutom känt till i rätt så många år nu.

Men ni anar inte hur många patientföreträdare det är genom åren som har försökt bevisa att utländska läkares (dvs sk "LLMD:s") borreliadiagnoser är korrekt ställda genom att försöka bevisa att behandlingssvikt finns. Både i Mats Reimer blogg men även i artiklar riktade till Mats Reimer.

Och när jag själv försökte ta upp saken med Mats Reimer för några år sedan i hans blogg, dvs att utländska läkare väl ändå måste ställa korrekta diagnoser ibland, då dök det upp en patientföreträdare som tyckte att jag istället skulle svara honom på en fråga, vilken han dessutom upprepade flera ggr, gällande en formulering i Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation och när jag påpekade att jag inte deltog i den debatten för att svara på några frågor, så blev jag anklagad för att stå på motståndarsidan i debatten. Dvs, jag fick tydligen "inte lov" att diskutera den saken med Mats Reimer! :cry:

Då var jag allt rejält grinig skall jag be att få tala om.

X-member

Post by X-member » Thu 18 Jul 2019 19:33

Här kommer några klipp från en diskussion i en svensk offentlig borreliagrupp på facebook (och han hade även postat en bild på sitt EM-utslag):
Varit till läkaren och fick antibiotika mot borelia. Blev biten av fästing för 5 dagar sedan. Är det ok att äta doxycyklin eller finns det något som är mer effektivt.
Doxyferm (Doxycyklin) är klart mer effektivt än Kåvepenin iaf så bra gjort av läkarn här ändå.
Eftersom du får behandling nu på en gång så räcker det förhoppningsvis!
Tack. Men då kör jag på. De ville skriva ut kåvepenin men jag sa att jag var inne i ett skov.
Ja men kräv att få mer än tio dagar!!!
..fick för 14 dagar
Min egna kommentar: Tror faktiskt inte att man har några borreliaskov redan efter 5 dagar, men han fick ju faktiskt ändå en bättre behandling än dom flesta med ett EM-utslag får.

Tillägg senare:

Jag tror att det han skriver om "skov" istället gäller en annan sjukdom som han också lider av.

Men jag upptäckte en rätt allvarlig sak i efterhand. Han har även postat en bild på doxycyklin-asken, och han verkar bara ha bara fått 15 tabletter utskrivna så dosen som han har fått är nog för låg. Aj då.

X-member

Post by X-member » Thu 18 Jul 2019 20:04

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Om han nu bara fått 100 mg doxycyklin/dygn då är ju svaren han fått från patientföreträdarna faktiskt felaktiga.

Jag har nu därför skickat honom ett PM på facebook och frågat honom om vilken dos han fick.

Tillägg senare:

Personen har ännu inte läst mitt PM.

Men faktum är att det inte spelar någon roll, personen frågar alltså om doxycyklin är rätt antibiotika men "glömmer" att nämna hur hög dosen är. Och alla dom som svarar honom (vilket alltså var flera personer) "glömmer" dessutom att fråga om hur hög dosen är.

Detta är nämligen lik förbannat (ursäkta) bevis för att lekmän inte skall vända sig till lekmän när det gäller medicinska frågor. Och om jag själv nu hade fått en för låg dos (utan att ha känt till det själv), och fått svaret att behandlingen säkert är tillräcklig av lekmän, och upptäckt senare att så inte var fallet, vems är då felet?

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jul 2019 13:51

Ett klipp från ledaren för patientföreningen FSI:s egna grupp på facebook, och detta är skrivet av föreningsledaren själv idag 19 juli 2019 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Vad anser du behöver göras efter att ha tagit del av nedan fakta? Sätt sedan det i relation till vad som faktiskt görs.

Observera att detta inte är fake, det är fakta!

På 20 år har antalet fästingar i Sverige tiodubblats!

Dessa småkryp har fördärvat livet på en oräknelig massa människor, och utgör ett betydligt större hot mot folkhälsan än vad de flesta har förstått. Sjukvården står handfallna. De saknar för det mesta kompetens och utrustning för att kunna möta upp detta stora folkhälsoproblem.

Den vanligaste smittan som överförs från fästing till människa är borrelia. Knappt en tredjedel av alla vuxna människor i epidemiska områden har smittats. Vi pratar då om miljontals människor bara i Sverige. Betänk då att 10-20% blir kroniskt sjuka efter en borreliainfektion.
Min egna kommentar: Han påstår alltså att det bara är dom som har kvarstående symptom efter behandling som blir kroniskt (dvs, långvarigt) sjuka, dvs han glömmer alltså att räkna in alla dom som utvecklar en sen (dvs, kronisk) borrelios innan dom ens har fått någon behandling.

Så detta är tyvärr fake och inte fakta!

Tillägg:

Ett klipp till från denna text:
Borrelia kan vara lätt att känna igen vid ca 70% av fallen då hudrodnad uppstår. Övriga fall är nästintill omöjliga att diagnostisera.
Min egna kommentar: Jaha, så han menar alltså att alla övriga borreliafall inte har några symptom alls, som tex bells pares, bannwarths syndrom artrit, kardit eller ACA?

Nej, detta som föreningsledaren påstår är faktiskt också fake och inte fakta.

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jul 2019 14:12

Oj, det tänkte jag faktiskt inte på när jag postade klippen från föreningsledarens egna grupp på facebook i föregående svar i detta ämne, dvs att föreningsledaren faktiskt påstår (om man nu lägger ihop hans båda påstådda "fakta" alltså) att det enbart är patienter med ett EM-utslag (dvs, stadium 1) som får kvarstående symptom efter behandling, detta eftersom han ju påstår att det är nästintill omöjligt att diagnosticera tex en neuroborrelios eller borreliaartrit.

Ja, jösses. ;)

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jul 2019 15:02

Här kommer två klipp från kommentarer under ett inlägg postat av ledaren för patientföreningen FSI i föreningsledarens egna offentliga grupp på facebook.

Föreningsledarens skriver själv (bland annat) följande (det är jag själv som har blåmarkerat):
Jag tror inte att dessa infektioner har med någon biologisk krigföring att göra eftersom det handlar om levande bakterier, och inget gift.
Men, jag kan inte utesluta att så är fallet. Det är dock ingenting vi i nuläget tjänar på att uppmärksamma då vi kommer anses vara kontroversiella.
En dryg timme senare så har en annan person skrivit följande under samma inlägg:
Det är den globala eliten som ligger bakom problemen med borrelian, cancern mm. De vill ju depopulera jordens befolkning. Snart kommer 5G också då lär än fler bli sjuka och dö sen när de vill avsluta det hela behöver de bara skruva upp styrkan på mikrovågorna så dör resten.
Och (hör och häpna!) denna kommentar har ledaren för patientföreningen FSI klickat "gilla" på. Nåja, kanske ovanstående inte kan kallas för "kontroversiellt", vad vet jag? ;)

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jul 2019 19:57

Jag backar nu tillbaka till ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 840#p46025 ).

Ledaren för patientföreningen FSI skriver alltså följande i sin egna grupp på facebook idag (19 juli 2019) vilket är offentligt och läsbart av alla:
Observera att detta inte är fake, det är fakta!
Jag tror faktiskt att han återigen har fått kritik (kanske tom av någon från sjukvården) för att den information som han sprider är felaktig.

Dock tycks varenda person som har läst hans inlägg tro att det är sant att det är nästintill omöjligt att diagnosticera stadium 2 och stadium 3 (med hjälp av dom borreliatester som finns i nuläget, alltså) för inte en enda förbannade (ursäkta) person har nämligen kommit med minsta lilla påpekande under det inlägget. I mina ögon låter det faktiskt precis som en sekt.

Ps! Jag själv är (tack och lov) inte medlem i den sekt.., förlåt gruppen. Ds.

X-member

Post by X-member » Sat 20 Jul 2019 14:35

Jodå, jag såg faktiskt att ledaren för patientföreningen FSI även skrev följande (jag har blåmarkerat detta):
Den vanligaste smittan som överförs från fästing till människa är borrelia. Knappt en tredjedel av alla vuxna människor i epidemiska områden har smittats. Vi pratar då om miljontals människor bara i Sverige. Betänk då att 10-20% blir kroniskt sjuka efter en borreliainfektion.
https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 840#p46025

Detta är faktiskt också fake och inte fakta, för om man har utsatts för smitta är nämligen inte samma sak som att att man lider av borrelios. Och sedan tror jag heller inte att ca 30% av den svenska befolkningen har borreliaantikroppar. Så även det är nog fake och inte fakta.

Kan han har rört ihop saken? För ca 30% av fästingarna bär ju på borreliasmitta i vissa områden.

Tillägg:

Laboratoriediagnostikav borreliainfektion

Folkhälsomyndigheten (fd SMI) 2013

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... 101-28.pdf

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Enligt undersökningar av populationer inom EU, förekommer anti-borrelia antikroppar (framför allt av IgG-klass) hos 4–20 procent av dem som är friska (Mygland och medarbetare, 2006, Tjernberg och medarbetare, 2007).
Min egna kommentar: Men dessa siffror är dock inte helt nya.

Post Reply