Ett klipp från ledaren för patientföreningen FSI:s egna grupp på facebook, och detta är skrivet av föreningsledaren själv idag 19 juli 2019 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Vad anser du behöver göras efter att ha tagit del av nedan fakta? Sätt sedan det i relation till vad som faktiskt görs.
Observera att detta inte är fake, det är fakta!
På 20 år har antalet fästingar i Sverige tiodubblats!
Dessa småkryp har fördärvat livet på en oräknelig massa människor, och utgör ett betydligt större hot mot folkhälsan än vad de flesta har förstått. Sjukvården står handfallna. De saknar för det mesta kompetens och utrustning för att kunna möta upp detta stora folkhälsoproblem.
Den vanligaste smittan som överförs från fästing till människa är borrelia. Knappt en tredjedel av alla vuxna människor i epidemiska områden har smittats. Vi pratar då om miljontals människor bara i Sverige. Betänk då att 10-20% blir kroniskt sjuka efter en borreliainfektion.
Min egna kommentar: Han påstår alltså att det bara är dom som har kvarstående symptom
efter behandling som blir kroniskt (dvs, långvarigt) sjuka, dvs han glömmer alltså att räkna in alla dom som utvecklar en sen (dvs, kronisk) borrelios innan dom ens har fått någon behandling.
Så detta är tyvärr fake och inte fakta!
Tillägg:
Ett klipp till från denna text:
Borrelia kan vara lätt att känna igen vid ca 70% av fallen då hudrodnad uppstår. Övriga fall är nästintill omöjliga att diagnostisera.
Min egna kommentar: Jaha, så han menar alltså att alla övriga borreliafall inte har några symptom alls, som tex bells pares, bannwarths syndrom artrit, kardit eller ACA?
Nej, detta som föreningsledaren påstår är faktiskt också fake och inte fakta.