Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 1:14

Nu lämnar jag det norska "Justin Bieber-debatten" lite och ger er istället ett klipp från ledaren för den svenska patientföreningen FSI:s egna offentliga grupp på facebook, han skriver (bland annat) följande idag (26 januari 2020) och det är jag själv som har markerat i blått:
Som tur är finns Steven Phillips, och det är en läkare och forskare som ingen av våra mästrande svenska läkare ens kan mäta sig med gällande kunskap om borrelia eller andra fästingöverförbara sjukdomar.

Ni kommer att få läsa mer om honom inom kort. Och jag tror att någon läkare i både Uppsala- och Göteborgstrakten har en del svårigheter att bemöta det som komma skall.

Kronisk borrelia finns! Det är ingen pseudodiagnos!
Min egna kommentar: Ja jösses, vem behöver svensk sjukvård som faktiskt erkänner att både kronisk borrelios och behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av tex Dr Steven Phillips) finns, när det finns amerikaner som löser alla problem. :D

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 1:27

Som ni ser i föregående svar i detta ämne så nämner ledaren för FSI en läkare i Uppsalatrakten, dvs professor Björn Olsen och här kommer nu vad denne Uppsala-läkare har sagt till mig (och detta är hämtat från min egna offentliga grupp på facebook, där ledaren för FSI nog aldrig läser fastän han har varit medlem i den gruppen):
Min fråga till en CVI-läkare via mail 10 december 2017:
“Säger CVI verkligen att behandlingssvikt inte förekommer?”
CVI-läkarens svar via mail 10 december 2017:
“Nej, det säger vi inte. Om objektiva tecken finns har vi rekommenderat behandling igen. Men det är ovanligt”
Detta betyder nog också (om jag nu tolkat svaret rätt) att CVI bedömer utifrån symptombilden om det rör sig om behandlingssvikt eller inte!
Och professor Björn Olsen anser naturligtvis även att sen borrelios finns, inte bara behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) alltså.

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 1:38

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren i detta ämne, en person skriver följande som svar på det inlägget skrivet av ledaren för FSI på facebook:
Jag kan bara peppa dig att fortsätta kampen mot okunskap och arrogans, speciellt från Uppsalahåll men också från Göteborgshållet.
Min egna kommentar: Och när det gäller dåligt pålästa svenska patientföreträdare så tycks dom komma från Stockholm. ;)

Tillägg:

Ledaren för patientföreningen FSI skriver även följande på facebook:
Vi* vet ärligt talat inte hur vi ska diagnostisera eller behandla svårare fall.
* Han menar i Sverige.

Min egna kommentar: Jodå, det vet man faktiskt i Sverige. Neuroborrelios och kardit (vilket ju är svårare borreliafall) både diagnosticeras och behandlas (med antibiotika) i Sverige.

Vad jag vill säga är att man inte heller kallar behandlingssvikt för "svårare fall" i Sverige, men denna patientföreträdare är ju iofs från Stockholm. ;)

Tillägg senare:

Jag tror att jag missförstod vad han menade och att han istället menar patienter med två eller fler samtidiga infektioner. Vilket svensk sjukvård också diagnosticerar och behandlar, dock anses detta vara ovanligt. Källa: Centrum för vektorburna infektioner i Uppsala.
Last edited by X-member on Sun 26 Jan 2020 22:55, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 14:04

"Göteborgsläkaren" (se tidigare svar) är alltså (som många säkert redan förstått) Mats Reimer.

Så här har ledaren för patientföreningen FSI svarat i en kommentar idag (26 januari 2020) i sin egna grupp på facebook vilket är offentligt och läsbart av alla:
Jo, jag försöker vara saklig så gott jag kan, men emellanåt tappar jag tålamodet då den kunskap som ändå finns förlöjligas av de få svenska språkrör som finns inom detta tema.
Min egna kommentar: Själv blir jag mycket trött på personer (i detta fall är det alltså en Stockholmare) som tror att man bevisar att en borreliadiagnos är korrekt ställd genom att försöka bevisa att behandlingssvikt finns!

Jag menar alltså att europeiska LLMD:s ju faktiskt använder begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) och inte i betydelsen behandlingssvikt.

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 14:36

Återgår nu till den norska "Justin Bieber-debatten" på Henrik Vogts vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla.

Henrik Vogt skriver idag (26 januari 2020) bland annat följande:
Enig i at det ikke er gøy for noen å få beskjed om at en ikke har det en tror en har hatt. Men forskjellen her er at ME/CFS -diagnose er en anerkjent diagnose mens "kronisk borreliose" ikke er en anerkjent infeksjonsmedisinsk diagnose.
Min egna kommentar: Detta handlar (vad jag förstår) om någon person som inte led av en fortfarande aktiv borrelios efter behandling utan som istället hade kroniska restsymptom. Vilket kan jämföras med ME/CFS.

Och vad Henrik Vogt menar är (vad jag förstår) att det inte finns någon infektionsmedicinsk diagnos som benämns kronisk borreliose och som används i betydelsen kvarstående symptom efter behandling.

Och det har han faktiskt helt rätt i!

I Norge står ju begreppet kronisk borreliose (skrivet utan citationstecken) istället för sen borrelios (stadium 3).

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 15:09

Återgår nu även till att Henrik Vogt skrivit på sin vägg på facebook att han inte anser att tex personangrepp hör hemma i en seriös medicinsk debatt. Och jag vill inte lägga ut någon mer kommentar skriven av Dana Parish (tycker nog att det räcker med den som jag har postat här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... &start=930 ), men jag kan lägga ut ett svar till henne (skrivet idag 26 januari 2020) från en norrman som jag anser var riktigt bra skrivet:
Dana Parish so Henrik should endure personal attacks because you are ill?

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 16:13

Jag summerar nu "Justin Bieber-debatten", dvs det som jag har återgett lite av här i detta ämne:

1: Ingen (mig veterligen) har kunnat bevisa att Justin Biebers borreliadiagnos är korrekt ställd. Att Dr Steven Phillips skriver (i sin svarsartikel på norska till Henrik Vogt) att Justin Bieber har varit hos en läkare är nämligen inga som helst bevis för att Justin Biebers läkare har ställt en korrekt borreliadiagnos.

2: Ingen (mig veterligen) har kunnat bevisa att Justin Bieber fortfarande (dvs, trots den behandling som han han fått) lider av en aktiv borrelios.

3: Många "Justin Bieber-försvarare" (och så även Dr Steven Phillips) har dock bevisat att dom inte har minsta susning om vilken definition av kronisk borrelios som gäller tex i Norge.

4: Och sist, men inte minst, många tror tydligen också att personangrepp och andra otrevligheter kan användas som vetenskapliga bevis i en seriös medicinsk debatt. Sådant bevisar dock enbart att man är ouppfostrad och inte kan bete sig som folk.

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 18:18

Nu kanske någon (efter allt det som Henrik Vogt har påstått) tänker att man inte erkänner att behandlingssvikt finns Norge?

I så fall så är ni grundligt felinformerade! Självklart erkänner man att behandlingssvikt finns även i Norge!

Fråga bara den norske professorn Per Bjark så får ni se! ;)

Han har nämligen (ihop med Öystein Brorson), gjort en behandlingsstudie på norska fall med behandlingssvikt. Denna studie blev dock tyvärr aldrig publicerad vilket, vad jag förstod, berodde på att Öystein Brorson drabbades av ett hjärtstillestånd.

X-member

Post by X-member » Sun 26 Jan 2020 23:13

Hämtat från Dr. Steven Phillips & Dana Parish:s sida på facebook vilket är offentligt och läsbart av alla och detta var skrivet 23 januari 2020:
For our friends in Norway. This article by Dr. Phillips was in their largest newspaper in response to an outrageous propaganda piece written by Dr. Vogt, who discredited Justin Bieber's chronic Lyme diagnosis.
Min egna kommentar: Så Justin Bieber blev alltså först diagnosticerad med borrelios och efter att han hade fått rekommenderad (amerikansk?) behandling för infektionen så blev han alltså diagnosticerad med behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer)?

Nej, det tror jag faktiskt inte stämmer, för har han gått till en ILADS-läkare så fick han säkerligen redan från början en mycket längre behandling, även om ILADS själva säger att behandlingssvikten (med rekommenderad behandling enligt tex IDSA:s riktlinjer) inte är 100% i något stadium.

Och detta (dvs, att en längre behandling ges redan från början) är faktiskt just precis vad en del kritiker, kritiserar!

Tillägg:

Och om det jag skrev ovan stämmer, och om Justin Bieber dessutom hade en sen borrelios vid diagnos, så är chansen att både Mats Reimer och Henrik Vogt har gissat rätt, dvs att Justin Bieber inte längre lider av en aktiv borrelios över 50-60%. Och siffrorna som jag har räknat på nu är dessutom ILADS egna!

Ett tillägg till:

Jag har dessutom redan informerat om att det (mig veterligen) inte existerar någon diagnos där man använder begreppet kronisk borrelios i betydelsen behandlingssvikt i svaret nedan här i forumet:

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 930#p46157

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 0:21

Japp, jag tycks ha gissat rätt. Henrik Vogt länkar nämligen till något som heter: "How Celebrities are Changing The Way We See Chronic Lyme" på sin vägg på facebook vilket är offentligt och läsbart av alla.

Han menar alltså (som jag tolkar det) att (oftast amerikanska) kändisar sprider ut att kronisk borrelios (vilket ju istället står för sen borrelios/stadium 3 i tex Norge) är något väääldigt svårbehandlat. Och så blir folk som fått diagnosen av läkare som istället använder den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios, dvs i betydelsen sen borrelios (vilket ju faktiskt även europeiska "LLMD:s" gör) skrämda.

Och om det nu är vad Henrik Vogt menar, så har han givetvis fullständigt rätt!

Post Reply