Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 8:30

Vad säger då kunniga och insatta läkare om Justin Biebers diagnos/diagnoser?

En mycket känd europeisk LLMD skriver följande om Justin Bieber på sin vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
EBV and/or Lyme?
Min egna kommentar: Denne LLMD gör faktiskt helt rätt som ställer sig den frågan, för har man eller har haft en mononukleos (EBV) så kan borreliatesterna ge falskt positivt utslag.

Så Justin Biebers borreliadiagnos blir alltså tydligen även (i alla fall som jag själv tolkar detta) ifrågasatt av ILADS-utbildade läkare.

Tillägg:

Länkar även till svensk information om EBV (även benämnt mononukleos eller körtelfeber):

Körtelfeber (Mononukleos)

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1399

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 8:50

Himmel och pannkaka, direkt efter att jag postat ovanstående svar så hittar jag en artikel med rubriken (vill dock inte gärna länka till den):
How Gigi Hadid's Family Has Helped Justin Bieber With Lyme Disease
Min egna fundering: Borde inte sådant istället skötas av Justin Biebers läkare? Lekmän kan ju kanske tex tolka tester fel (se föregående svar) och feltolka EBV-symptom som borreliasymptom, osv....hm.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 9:06

Jag postade (bland annat) följande uttalande från ledaren för den svenska patientföreningen FSI i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 940#p46159 ):
Ni kommer att få läsa mer om honom* inom kort. Och jag tror att någon läkare i både Uppsala- och Göteborgstrakten har en del svårigheter att bemöta det som komma skall.

Kronisk borrelia finns! Det är ingen pseudodiagnos!
* Dvs, Dr Steven Phillips.

Min egna kommentar: Ja, vill denna svenska föreningsledare bevisa även för Mats Reimer (dvs, läkaren från Göteborgstrakten) hur förbövlat (ursäkta) svårt föreningsledaren har haft för att lära sig vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige enligt Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och Mats Reimer, så....då får jag väl önska honom lycka till. ;)

Tillägg:

Ni kan hitta några ledtrådar gällande vad jag menar med det jag skrev ovan (bland annat) här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 120#p46134 och här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 940#p46168 .

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 13:01

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne, dvs hur svårt ledaren för patientföreningen FSI tydligen har för att lära sig vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige. På länken nedan (Japp, det är FSI:s egna information!) som nu har funnits på FSI:s hemsida i flera års tid (!!) så hittar man följande information från Folkhälsomyndigheten (fd SMI):
Smittskyddsinstitutet (numera Folkhälsomyndigheten) tog 2013 fram Laboratoriediagnostik av borreliainfektion (2013)

Man kan där läsa att det finns tre olika former av kronisk borrelia:

1. ACA (Acrodermatitis chronica atrophicans. Akrodermatit)
2. Kronisk artrit
3. Sen (kronisk) Neuroborrelios med persisterande symtom och objektiva infektionstecken i csv och blod med en varaktighet på över sex månader.

Tillstånden förekommer vid obehandlad borreliainfektion, men anses vara mycket ovanliga om rätt antibiotikabehandling sätts in i ett tidigt skede.
http://fsi-sverige.se/infektioner-i-cns/

Dvs, FSI informerar alltså själva om att man både erkänner att kronisk borrelios (dvs, i betydelsen sen borrelios/stadium 3) och att behandlingssvikt finns i Sverige.

Vill även lägga till att Mats Reimer givetvis också har läst denna information från Folkhälsomyndigheten!

Folkhälsomyndigheten klargjorde alltså (på Socialstyrelsen uppdrag!) att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios (i betydelsen sen borrelios/stadium 3) som gäller i Sverige. Man kallar alltså inte behandlingssvikt för kronisk borrelios i Sverige!

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 13:17

Ett klipp från föregående svar i detta ämne, FSI skriver (det är jag själv som har blåmarkerat):
Man kan där läsa att det finns tre olika former av kronisk borrelia:
Detta är lite felaktigt, för det är istället tre olika yttringar vid en sen (dvs, kronisk) borrelios som man nämner i informationen.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 19:32

Detta är ta mig tusan inte riktigt klokt, jag hittade alldeles nyss nedanstående vilket är skrivet den 23 januari 2020 av facebookgruppen: "Dr. Steven Phillips & Dana Parish" och detta är offentligt och läsbart av alla:
Norway is a country that does not allow treatment for late stage Lyme disease, only the standard weeks for a EM rash. Some doctors ridicule scientists and doctors from other countries just because they do discoveries they haven’t heard of or don’t agree with. So thank you Dr Phillips for sharing your knowledge in the media with our doctors and scientists.
Min egna kommentar: Är dom möjligen alldeles från vettet? I Norge erkänner man och behandlar alla tre borreliastadier precis som man gör i resten av världen!

För er som inte förstår engelska så påstår dom alltså (vilket är ren och skär lögn!!) att man enbart tillåter behandling för stadium 1 (EM) i Norge!

Tillägg:

Hittade nu även källan till ovanstående uttalande vilket är NorVect. Så det är alltså egentligen NorVect som sprider denna lögn!

X-member

Post by X-member » Mon 27 Jan 2020 20:06

Det jag postade i svaret ovan är alltså skrivet av norrmän (som ta mig tusan borde veta bättre!) och sprids av en amerikansk offentlig facebookgrupp, vilket faktiskt bevisar att man inte ens kan lita på dom fakta som sprids av Dr Steven Phillips och Dana Parrish.

X-member

Post by X-member » Tue 28 Jan 2020 12:00

Behandlingssvikt vid borrelios är vanligare än vad läkare uppger (FSI)

http://fsi-sverige.se/nyheter/behandlin ... re-uppger/

Jag ger er ett klipp i taget och kommenterar efter hand.
Restsymtom av borrelios är enligt studie aktiv infektion i drygt 40% av fallen
Att behandlingssvikt vid behandling av borrelios kan förekomma är inget nytt. Trots det anser svensk sjukvård att det inte existerar. Man utgår helt enkelt från att en standardkur med antibiotika alltid slår ut infektionen.

Min egna kommentar: Att kvarstående symptom efter behandling beror på en fortfarande aktiv infektion ca 40 % av fallen kan nog stämma. Men att PTLDS (dvs, restsymptom) skulle bero på en fortfarande aktiv borrelios i ca 40% av fallen är fel, eller rättare sagt då har den eller dom som bedömt att det rör sig om PTLDS gjort fel. Jag återkommer senare till vad svensk sjukvård (dvs, Folkhälsomyndigheten, fd SMI) säger om behandlingssvikt.

Ett klipp till:
Det finns flera anledningar till att behandlingssvikt, dvs kvarvarande aktiv infektion efter ”adekvat” behandling, förnekas. Dessa fyra är förmodligen de vanligaste:
1. Det anses normalt vara restsymtom, dvs PLDS, som har en annan orsak än en fortfarande aktiv infektion
2. Metoderna för diagnostik är otillräckliga
3. Svårigheten att behandla är uppenbar
4. Problemet är för stort varför det är enklare att kalla det för en "pseudodiagnos"
Min egna kommentar: Att man felaktigt kallar behandlingssvikt för restsymptom är säker rätt vanligt! Att läkare tror att man skall ta ett nytt test (vilket är fel om det gäller antikroppstester) och inte bedöma symptombilden istället är säkerligen mycket vanligt. En behandlingssvikt är långtifrån alltid svår att behandla, och i många fall räcker det med en upprepad kortare kur. Att "gnälla över" att någon kallar tex Justin Biebers borrelios för en "pseudodiagnos" bevisar varken att det har införts någon diagnoskod för behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) eller att Biebers borreliadiagnos var korrekt ställd från början.

Ett klipp till:
Smittskyddsinstitutet menar att det är ovanligt att besvär efter tidig antibiotikabehandling beror på en fortfarande aktiv infektion...
Min egna kommentar: Och det betyder att Folkhälsomyndigheten (fd SMI) faktiskt säger att behandlingssvikt är vanligare i senare stadier!

X-member

Post by X-member » Tue 28 Jan 2020 12:18

Återgår nu lite till den "medicinska debatten" på Henrik Vogts vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla.

Här kommer nu lite "vetenskapliga bevis" för att Henrik Vogt har fel (och att Justin Bieber alltså fortfarande, trots den behandling som han fått, skulle lida av en aktiv borrelios) från en person som nog istället vill bevisa att hen inte har några bevis alls, och detta är skrivet idag 28 januari 2020:
Du har faen ingenting du skulle sagt din jævla arrogante ignorante inkpentente jævla idiot, slutt og lek noe du ikke er, slutt og grave i ting du ikke har noe med. dette er en jævla skam for oss som lider av lyme/borelia. at du ikke mister jobben er bare et hull i systemet, takk for meg og ikke ta dette for hardt, men folk kan si hva de vil, men ikke når det gjelder borelia, det tolererer jeg bare ikke, jeg syntes syndt på at folk som allerede lider må høre på dritte ditt!!

X-member

Post by X-member » Tue 28 Jan 2020 12:48

Jag vill nog kommentera en sak till gällande det som skrivs på länken nedan (mina tidigare kommentarer hittas här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 950#p46177 ).

Behandlingssvikt vid borrelios är vanligare än vad läkare uppger (FSI)

http://fsi-sverige.se/nyheter/behandlin ... re-uppger/

Ett klipp (och jag har blåmarkerat det som jag anser vara felaktigt):
Dr Steven Phillips et al. Har nyligen sammanställt 250 studier som visar att borrelios kan fortgå som aktiv infektion efter ”adekvat” behandling.
Min egna kommentar: Dom studierna bevisar nog bara att borreliabakterier kan överleva behandlingen, vilket inte är några bevis för att patienterna fortfarande lider av en aktiv borrelios. Även helt friska personer kan nämligen bära på borreliabakterier. Källor (bland annat): Dr Marie Kroun (Danmark) och Dr Bela Pal Bozsik (Ungern).

Post Reply