Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 10:06

Då den norska "Justin Bieber-debatten" har varit så himla rörig så tror jag att det är bra att även länka till dom tre norska artiklar som det gäller i turordning:

Först börjar alltså den norske allmänläkaren och forskaren Henrik Vogt med följande artikel:

Nei, Justin Bieber har sannsynligvis ikke borreliose | Henrik Vogt

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... enrik-vogt

Här kommer Dr Steven Phillips svar på ovanstående artikel:

Helsevesenet neglisjerer pasienter med alvorlig Borrelia-infeksjon | Steven Phillips

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... n-phillips

Och här kommer Henrik Vogts svar på Dr Steven Phillips artikel ovan:

Medisin og journalistikk i post-fakta-samfunnet | Henrik Vogt

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... enrik-vogt

Nu orkar jag inte posta klipp också, men i artikeln ovan så påstår Henrik Vogt (bland annat) att behandlingssvikt inte existerar.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 10:16

Jag summerar även lite igen.

1: Ingen (mig veterligen) har kunnat bevisa att Justin Biebers borreliadiagnos var korrekt ställd.

2: Ingen (mig veterligen) har kunnat bevisa att Justin Bieber lider av eller led av behandlingssvikt.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 16:29

Attans (ursäkta) jag skulle nog inte ha tagit bort mina kommentarer på Henrik Vogts vägg och lämnat debatten, då jag (bland annat) informerade om att kronisk borrelios är synonymt med sen borrelios (stadium 3) och behandlas med 3-4 veckors antibiotika i Norge.

En kvinna frågar följande (med anledning av att Henrik Vogt alltså verkar påstå att kronisk borrelios inte finns och att dessa patienter istället lider av "något annat"):
Hva er det egentlig som feiler de som har kronisk borreliose da?
Henrik Vogt svarar följande:
Kronisk borreliose gir som (falskt) svar på en rekke lidelser. Det meste er symptomer som kan være forenlig med kronisk stress og som overlapper med CFS/ME og fibromyalgi med mer. Ellers gis dette svaret av og til til mennesker med helt andre sykdommer som ALS eller autisme.
Min egna kommentar: Henrik Vogt själv ger alltså personen ett osant (falskt) svar!

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 16:35

Detta hör ihop med föregående svar.

Här kommer ett svar till en person från Henrik Vogt på hans vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
At flåttbåren sykdom ikke er uvanlig og blir vanligere er noe som skal tas alvorlig. Men det betyr ikke at historien om "kronisk borreliose" som beskrevet av de alternativt praktiserende legene i USA er reellt.
Min egna kommentar: Man löser dock inte det problemet genom att påstå att alla med en sen (dvs, kronisk) borrelios är (eller blir) feldiagnosticerade!

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 17:47

Dessa (enligt vad Henrik Vogt tycks mena alltså) "förhatliga ILADS-läkare" diagnosticerar och behandlar nog ett och annat fall med akut (dvs, tidig) borrelios också.

Betyder detta att alla med en akut borrelios också är eller blir feldiagnosticerade?

Nej, det dumma argumentet som Henrik Vogt använder (ett argument som även har använts av den svenske barnläkaren Mats Reimer) funkar förbaske mig (ursäkta) inte, utan sådant lurar bara sjuka människor!

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 18:50

Jag har tidigare (upprepade ggr) tagit upp att den svenska patientföreningen FSI och/eller dess ledare sprider felaktigheter. Och (oftast) rättas inte felaktigheterna till trots att jag (och ibland även andra) har sagt till om att informationen är felaktig.

Nu skall jag berätta vad ledaren för patientföreningen FSI (fast den föreningen hade nog inte startats ännu på den tiden) svarade mig en gång när jag påpekade att han faktiskt felciterar självaste professor Ying Zhang i sin blogg. Jo, han menade att detta var en "oviktig detalj" och att det nog "bara" är 2 % av dom som läser i bloggen som märker detta.

Året som gått (ledaren för FSI:s blogg)

https://newsaboutdisease.com/2019/12/30/aret-som-gatt/

Ett klipp:
Hej alla, snart kommer denna blogg ha besökts av 1,5 miljoner besökare!
Ni får själva räkna ut hur många personer det blir som ledaren för FSI tror att det "bara" är som har läst denna (mig veterligen ännu inte rättade) felcitering av den mycket kände amerikanske läkaren/forskaren. Tror faktiskt att det är en hel del personer, utan att jag själv ännu har räknat ut det.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 22:33

Nedanstående artikel (där Dr Eikeland på Flåttsenteret faktiskt klargör att sen, dvs kronisk borrelios finns även i Norge!) är nog ett svar både på vad Dr Phillips och Henrik Vogt skriver:

Flåttekspert: Diagnostisering og behandling er ukomplisert

Publicerad: 30 januari 2020

https://www.aftenposten.no/norge/i/vQ1X ... komplisert

Ett klipp (vilket nog även innebär att hon sätter Henrik Vogt på plats lite grann) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Eikeland tror noen leger ikke tenker på borreliose.

– Særlig i områder hvor det er lite flått kan diagnosen glippe fordi legen ikke tenker på det. Dersom det går lang tid før man får behandling, er prognosen dårligere, sier hun.
Tillägg:

Ja, detta är nog en liten tillrättavisning av Henrik Vogt, för Justin Bieber kommer ju från Kanada där man länge har ansett att borrelia inte finns, vilket då innebär att det kan dröja lång tid innan en läkare ens tänker på att det kan röra sig om borrelios.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jan 2020 23:23

Ett klipp från artikeln i föregående svar i detta ämne:
Helsedirektoratet har gitt Flåttsenteret, Pasientforeningen, Folkehelseinstituttet og nordiske kolleger i oppdrag å lage nordisk konsensus for utredning og oppfølging av personer med langvarige plager ved mistenkte flåttbårne sykdommer. Arbeidet er overlevert Helsedirektoratet.

– Vi håper denne kan være med og bidra til at personer med plager som de relaterer til flåttbitt, kan få en raskere og bedre vei i helsevesenet enn det som er tilfelle i dag. Det er fort gjort at det blir en runddans over mange år mellom mange spesialister, sier Eikeland.
Min egna kommentar: Jag har ju skrivit tidigare här i ämnet att så fort ovanstående är klart, så skall jag sluta helt med detta. Och som ni ser ovan så kommer jag alltså att fortsätta ett litet tag till.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Feb 2020 22:17

Ny forskning: Finns fästingar med borrelia i hela landet

Publicerad 1 februari 2020

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fast ... ela-landet

Det här var något nytt, ett klipp:
Borrelia är en bakterie – till skillnad från viruset TBE som går att vaccinera sig mot – och kan botas med antibiotika. Tidig behandling ökar chanserna att lyckas.
Min egna kommentar: Dvs, dom skriver alltså att en borrelios kan botas med antibiotika och att tidig behandling ökar chansen för att lyckas. Har dom äntligen förstått?

X-member

Post by X-member » Sun 2 Feb 2020 21:10

Jag har skrivit lite på den norske kritikern Henrik Vogts vägg på facebook (vilket är offentligt och läsbart av alla), och han gör ju precis som Mats Reimer, dvs han sätter citationstecken på "kronisk borrelia" när han menar att borreliadiagnoser ställda av ILADS-läkare är felaktiga.

Och jag kan konstatera att många norska lekmän är precis lika förbövlat korkade som svenska lekmän, för dom tror nämligen på fullaste allvar att om dom kan bevisa att kronisk (dvs, sen) borrelios eller att behandlingssvikt (felaktigt benämnt "chronic Lyme" av vissa personer) finns, så har dom bevisat att alla som har fått diagnosen kronisk borrelios av ILADS-läkare har fått en korrekt diagnos.

Och det har även visat sig att det kvittar hur många ggr jag förklarar vad dom där förbövlade citationstecknen på "kronisk borrelia" betyder, folk fortsätter ändå (efter detta) att försöka bevisa att kronisk borrelios finns, vilket ju definitivt är något som finns i Norge vilken ni kan se på länken nedan!

Kronisk borreliose; diagnostikk og behandling - pasientinformasjon

https://nevrologi.legehandboka.no/handb ... formasjon/

Ett lite skämtsamt tillägg:

Varför ger inte dessa urbota dumma norrmän Justin Bieber länken ovan, om dom nu tror att detta bevisar att Justin Biebers borreliadiagnos är korrekt ställd? Ja, jösses! ;)

Post Reply