Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 16:54

Här kommer ett klipp från ett danskt "Justin Bieber-försvar" i en offentlig dansk borreliagrupp på facebook (Lyme borreliose situationen i Danmark):
Læs kommentarerne under Avril Lavigne's opslag om sygdommen som stadig i stor stil benægtes at eksistere, selv i områder som Danmark som i udlandet betegnes som endemisk.
Om det nu är kronisk (dvs, sen) borrelios (vilket Avril Lavigne ju hade när hon fick diagnosen) som man talar om i klippet ovan så förnekas detta faktiskt inte alls i Danmark, vilket ni kan läsa om i ämnet nedan här i forumet:

Information for people from Denmark

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 308#p45287

X-member

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 17:06

Det jag postade i svaret ovan påminde mig om att en svensk patientföreträdare försökte försvara Avril Lavignes längre antibiotikabehandling med att ILADS anser att det är 100% behandlingssvikt vid svensk (och numera även ILADS) definition av kronisk borrelios i Mats Reimers blogg på Dagens Medicin.

Föga anade nog denna person att jag redan visste att personen hade fel när det gällde vad ILADS säger, vilket ni kan läsa om här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 980#p46215

Tillägg:

När denna svenska patientföreträdare inte kunde bevisa att ILADS sagt något sådant, så gick personen istället till personangrepp mot mig, så denna diskussion finns inte längre kvar i Mats Reimers blogg.

X-member

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 19:52

Hur urbota dumma är man i Danmark egentligen (det är möjligt att jag har nämnt detta tidigare någonstans här i forumet).

Den offentliga facebookgruppen Lyme borreliose situationen i Danmark skriver (bland annat) följande i ett inlägg:
Den danske sangerinde og radiovært Karen Rosenberg har måtte ligge ned mere eller mindre konstant siden i fredags, fordi hun er ramt af infektionssygdommen borrelia, der opstår ved flåtbid.
En person svarar då följande i en kommentar:
Karen Rosenberg ønskes god bedring! jeg ønsker sådan at lægeforeningen og sundhedsstyrelsen vil anerkende sygdommen og sørge for en stor kampagne til alle læger og øvrigt sundhedspersonale!! Sundhedsministeren burde også værne om borgernes retssikkerhed for en sygdom der er anerkendt i det øvrige EU
Ovanstående helt lögnaktiga kommentar (dvs, att danska myndigheter inte anser att borrelios finns i Danmark) har (hör och häpna!!) Lyme borreliose situationen i Danmark klickat gilla på!

X-member

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 20:15

Här kommer nu ett klipp från min allra sista kommentar på Henrik Vogts vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (och detta gäller alltså även den svenske barnläkaren Mats Reimers förbövlade citationstecken på "kronisk borrelia").
Nu tycker jag faktiskt att det är bevisat (upprepade ggr!!) i denna debatt här på Henriks vägg att det inte fungerar alls att sätta citationstecken på "kronisk borreliose" när man istället menar att ILADS-läkare ställer felaktiga diagnoser och/eller ger en för lång behandling, för folk tror ju istället att den som gör så menar att kronisk (dvs, sen) borrelios inte finns.
Min egna kommentar: Och som ni nu har sett i ett antal tidigare svar i detta ämne, så är det inte bara på Henrik Vogts vägg på facebook som folk feltolkar saken på det sättet!

Man anser faktiskt att sen (dvs, kronisk) borrelios finns i hela världen!! Problemet är istället att en del, huvudsakligen amerikanska läkare samt väääääldigt många lekmän använder begreppet "chronic Lyme" i betydelsen behandlingssvikt, och det alltså är behandlingssvikt (dvs, persisterande borrelios efter behandling) som många anser inte finns.

X-member

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 20:38

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Och nu kanske ni fattar varför jag tyckte att ledaren för den svenska patientföreningen FSI:s uttalande (nedan) i hans egna offentliga grupp på facebook, efter att han läst Dr Steven Phillips artikel, där Dr Phillips alltså istället använder begreppet "chronic Lyme" i betydelsen behandlingssvikt, var så himla dumt.
Kronisk borrelia finns! Det är ingen pseudodiagnos!
Japp, ledaren för FSI säger alltså att Dr Steven Phillips nu har bevisat att sen borrelios (dvs, stadium 3) finns. :D

X-member

Post by X-member » Wed 5 Feb 2020 23:24

Vilka var det nu som "vann" gällande den kritik som har framförts gällande kronisk borrelios (vilket ju är synonymt med sen borrelios/stadium 3 både i Norge och Sverige och i många andra länder) från både Mats Reimer (Sverige) och Henrik Vogt (Norge)?

Vad det dom skandinaviska läkarna eller var det ILADS?

Det var dom skandinaviska läkarna som vann, för ILADS-läkaren bevisade ju att dom båda skandinaviska läkarna har rätt genom... (ja, vad tror ni?).... att ILADS-läkaren använde en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme".

Tillägg (vilket jag även har nämnt tidigare här i ämnet):

Och ovanstående felaktiga amerikanska variant av "chronic Lyme" finns det (mig veterligen) ännu ingen diagnoskod för, så jag förstår inte vad ledaren för FSI talar om i föregående svar i detta ämne. Jag undrar alltså om Dr Phillips verkligen har påstått något sådant.

Ytterligare ett tillägg.

Nedanstående svar från Henrik Vogt riktat till mig är hämtat från hans vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla och som ni ser så har jag helt rätt, det var helt klart ILADS som förlorade.
Borreliose kan bli "langvarig" hvis man ikke oppdager og behandler det (selv om mesteparten går over av seg selv). Noen definerer slik langtstående borreliose som "kronisk" (hvis den har stått mer enn 6 mnd). Inkl norske miljøer. Dette er veldig forvirrende fordi det ikke er slik "kronisk borreliose" brukes ellers, og spesielt i USA.
Da snakker man om en sykdom som er veldig vanskelig å diagnostisere og behandle osv. Dette støtter ikke Flåttsenteret eller Randi Eikeland. En "kronisk borreliose" i forstanden en borreliose som har stått uoppdaget i mer enn 6 mnd lat seg fortsatt oppdage og behandle.
Last edited by X-member on Thu 6 Feb 2020 20:45, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 0:59

Tog bort ett svar (igen) detta då Dr Steven Phillips svar till Henrik Vogt (läs här: https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... n-phillips ) var så snurrigt, för Dr Steven Phillips nämnde nämligen ordet "pseudodiagnos" både innan och efter behandling vilket innebär att Dr Phillips faktiskt verkar hävda att diagnosen "chronic Lyme" i betydelsen behandlingssvikt finns.

Och då har dom båda skandinaviska läkarna ju faktisk vunnit igen.

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 1:30

Det har, under långt tid dessutom, funnits bevis för att både Mats Reimer och Henrik Vogt har helt rätt (dvs, att folk "blandar ihop" dom olika varianterna av "chronic Lyme") i en informationsskrift som har spritts ända sedan 2011 (om jag nu minns rätt på året) av Borrelia och TBE-föreningen.

Borrelia och TBE-föreningen informerade om att begreppet kronisk borrelios är synonymt med sen borrelios (stadium 3) vilket ju är helt riktigt, men när det gällde behandlingen av detta så använde dom istället ILADS information om persisterande borrelios efter behandling, vilket ju felaktigt benämns "chronic Lyme" av vissa läkare (och av måååånga lekmän).

Dvs, BTF påstod helt enkelt att ILADS säger att det är 100% behandlingssvikt i stadium 3, vilket ju är lögn!

Jag skrev dessutom brev till BTF och påpekade detta, flera ggr vill jag minnas och jag hoppas verkligen (för ILADS skull alltså) att BTF inte längre sprider denna skrift!

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 13:59

Ja, jag vet, jag "tjatar" väldigt mycket om kronisk borrelios vs "kronisk borrelios" (skrivet med citationstecken) men det är ju enda sättet att förklara vad Mats Reimer och Henrik Vogt faktiskt menar.

Här kommer något som jag tycker bara ställer till det ännu mer:

The Persistent Lyme Disease: “True Chronic Lyme Disease” rather than “Post-treatment Lyme Disease Syndrome”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6100330/

Jag menar alltså att tex i Norge så är begreppet kronisk borrelios synonymt med det som IDSA kallar för late Lyme disease (stadium 3), persisterande borrelios efter behandling står för behandlingssvikt och PTLDS står för restsymptom efter behandling som ytterligare antibiotika inte har någon effekt på.

Men dom som har skrivit detta tycks försöka säga att man istället skall använda begreppet "True Chronic Lyme Disease" i betydelsen behandlingssvikt.

Fattar inte varför dom måste krångla till det så.

I mina ögon (och så även enligt skolmedicinen i många länder så är det istället följande som gäller):

Akut borrelios: Stadium 1 och stadium 2, dvs tidig borrelios
Kronisk borrelios: Stadium 3, dvs sen borrelios

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 14:33

Europeiska LLMD:s (det finns dock något/några undantag) använder ju (som många säkert redan känner till) begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios vilket ju är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios. Men då det så ofta uppstår "tjafs" huruvida kronisk borrelios finns eller inte, vilket oftast är från amerikanskt håll där ju en del tror eller anser att begreppet står för "behandlingssvikt" så har en del av dom europeiska läkarna istället nödgats använda begreppet late Lyme disease istället.

Hur skall Mats Reimer och Henrik Vogt göra om dom ifrågasätter om diagnosen är korrekt ställd när det gäller en person som har blivit diagnosticerad med late Lyme disease*?

* Och det finns faktiskt diagnoskoder för vissa sena borreliayttringar.

Skall dom båda skandinaviska läkarna möjligen skriva "late Lyme disease" (med citationstecken) och påstå att detta är en pseudodiagnos?

Post Reply