Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Fri 23 Apr 2021 19:54

Vad fan (ursäkta) håller FSI-ledaren på med egentligen?

Hösten 2013 så kom ju SMI:s (numera FoHM:s) rapport där man klargjorde att behandlingssvikt finns! Och detta vet dessutom FSI-ledaren för han har citerat denna rapport upprepade ggr i sin blogg!

Men idag (23 april 2021) så skriver FSI-ledaren följande i sin offentliga facebookgrupp: Går kroniska sjukdomar att bota? vilket postades för ca 2 timmar sedan och det är Anders Tegnell som han talar om:
Jag har ändå ett starkt minne av när jag intervjuade honom om vektorburna infektionssjukdomar för några år sedan. Det var samma sak då, gissningar som vanligt. Han är av uppfattningen att en kort antibiotikados är tillräckligt för alla.
Min egna kommentar: FSI-ledaren är ta mig tusan en idiot!

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=160#p46974 .

X-member

Post by X-member » Fri 23 Apr 2021 20:19

Tillägg till svaret ovan.

Man klargjorde även i denna rapport (som nu har funnits i snart 8 års tid) att vi använder den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i Sverige, dvs i betydelsen en aktiv, sen borrelios (stadium 3). Men även det sket FSI-ledaren fullständigt i och fortsatte envist att använda någon amerikansk variant av "chronic Lyme" ända fram tills i början av 2020 (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=940#p46159 )...

...så vad hjälpte det att han hade citerat rapporten upprepade ggr i sin blogg, när han lik förbannat har skitit i att läsa vad det står i rapporten?

X-member

Post by X-member » Thu 6 May 2021 20:38

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p51020 .

FSI-ledaren fortsätter ta mig tusan att ljuga, här kommer vad han skrev i sin offentliga facebookgrupp igår, 5 maj 2021, och det handlar om borrelios (det är jag själv som har blåmarkerat):
Kraftigt förhöjda värden på IgG men negativt på IgM är ANTINGEN genomgången ELLER aktiv infektion. Men... enligt svensk sjukvård är det i princip alltid att anse som genomgången infektion... Det finns ingen logik i det, och tyvärr förblir tusentals svenskar varje år kroniskt sjuka pga denna felaktiga och snäva tolkning.
Min egna kommentar: En person som har tecken på en aktiv neuroborrelios, artrit eller kardit osv, får faktiskt inte svaret att det rör sig om kvarstående symptom efter en genomgången borrelios utan dom får antibiotika! Oavsett om det rör sig om IgM och/eller IgG-antikroppar.

Detta gäller även ACA!

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 12:19

Detta hör ihop med föregående svar.

FSI-ledaren tycks dessutom helt och hållet ha glömt bort dom borreliadrabbade får ett falskt negativt svar på borreliatesterna, dvs även efter att det har gått så lång tid att dom borde ha utvecklat antikroppar...

X-member

Post by X-member » Wed 23 Jun 2021 13:31

Taigafästingen invaderar: Farligare och stora som blåbär

Publicerad 23 juni 2021 (tror jag).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep ... om-blabar/

Artikeln kräver inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Den fruktade taigafästingen dominerar nu i delar av Sverige.

Parasiten kan sprida en farligare variant av virussjukdomen TBE och tros ha invaderat österifrån.

– Det är obehagligt, en eller flera av de fästingar jag skickade in var taigafästingar, säger Gunilla Stieng, som bor i Kalix.

Den ryska taigafästingen dominerar nu stort i delar av Sverige, visar det senaste analysresultatet från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA.

X-member

Post by X-member » Sun 4 Jul 2021 13:13

Ledaren för patientföreningen FSI länkar idag, 4 juli 2021 till nedanstående artikel i sin egna offentliga grupp på facebook:

Fördubbling av TBE-fall hittills i år: ”Generellt ökar fästingarna”

Publicerad 3 juli 2021.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ford ... stningarna

Och här kommer en svarskommentar postad av en kvinna under detta inlägg:
Det är för att de vaxxinerade har sämre immunförsvar. Så blir det fler fall. Min övertygelse.
Min egna kommentar: Allvarligt talat, menar denna kvinna att man inte skall vaccinera sig mot TBE för då blir risken för att man skall drabbas av TBE högre?

X-member

Post by X-member » Tue 6 Jul 2021 12:43

Detta hör ihop med föregående svar.

Kvinnan har nu fått följande svar vilket postades för ca 3 timmar sedan idag, 6 juli 2021:
...kanske beror det på att fästingarna har ökat i antal ?!?
Min egna kommentar: Ja, det är väl den troligaste orsaken... ;)

X-member

Post by X-member » Sat 24 Jul 2021 14:39

Jag var nu inne och kollade lite på Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook.

Och jag tror inte att jag har sett så många oseriösa och opålitliga källor på mycket länge!

Det där är ta mig tusan inte en patientförening utan istället något som ni bör hålla er mycket långt borta ifrån!

X-member

Post by X-member » Sat 24 Jul 2021 14:48

Vad i helvete...(ursäkta)...håller han på med?

Ledaren för patientföreningen FSI har postat följande inlägg i sin egna offentliga facebookgrupp: Går kroniska sjukdomar att bota? för ca 17 timmar sedan:
Dottern 25 år drabbades av halvsidig ansiktsförlamning för ett par veckor sedan. Hon satt på akuten i 11 timmar innan en läkare kollade på henne. Hon hade förstås negativt på borreliaserologi. Ni som är pålästa vet ju att det tar 2-4 veckor innan det blir positivt p g a de långsamt bildande antikropparna.

Eftersom hon hade negativt på borrelia anser de att hon har Bells Pares. Så hon fick en kortisondos i 10 dagar. Det har nu efter denna behandling blivit värre

Jag fattar inte varför de inte kan ge doxyferm i förebyggande syfte, då vi alla vet vad neuroborrelios kan ställa till med obehandlat.

Nu ska jag försöka beställa doxy via något EU-apotek. Hon behöver i vart fall 200 mg i 14 dagar.

Har någon tips på bra lagligt EU-apotek så inboxa mig gärna
Min egna kommentar: Fattar inte FSI-ledar-dönicken att om hon har blivit sämre så skall hon ta kontakt med läkare igen, och så skall ett nytt borreliatest (och kanske även ett spinalvätskeprov) tas!

Jag blir sååå trött...

X-member

Post by X-member » Sat 24 Jul 2021 14:52

Tillägg till svaret ovan.

Och förövrigt så rekommenderar svenska neuroborreliosexperter 400 mg doxy/dygn om det nu rör sig om en neuroborrelios!

Men inte ens det verkar ledaren för patientföreningen FSI känna till...

Post Reply