Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Mon 4 Jan 2021 18:20

Nu tänker jag avrunda vad jag har skrivit om FSI-ledarens försök att "sätta dit" professor Björn Olsen utan att FSI-ledaren har minsta lilla bevis för att professor Björn Olsen har ställt en enda feldiagnos med följande klipp från från ett inlägg i FSI-ledarens egna offentliga facebookgrupp: Går kroniska sjukdomar att bota? postat den 22 december 2020 och i det första stycket så talar FSI-ledaren om Anders Tegnell och i det andra stycket om professor Björn Olsen.
Jag har dock för ett par år sedan intervjuat honom om vektorburna infektionssjukdomar och brist på tillförlitliga test. Jag kan säga att jag inte var särskilt imponerad av hans svar. Han är oerhört envis. Jag vet inte om det gynnar den stora majoriteten.

Jag är riktigt trött på besserwissers som styr detta land när det gäller viktiga hälsofrågor. Jag tror att det är dags att byta ut många av dem. Vissa gör även allt för att synas, utan att nämna några namn. De borde sköta sitt huvudsakliga uppdrag bättre istället.
Min egna kommentar: Att Anders Tegnell inte lyssnade och var envis kan mycket väl bero på att han fattade rätt så omgående att FSI-ledaren inte ens hade läst den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios! Och om FSI-ledaren skall kunna "sätta dit" professor Björn Olsen, så måste faktiskt dom medlemmar i föreningen som anser sig vara feldiagnosticerade av professor Björn Olsen (eller av hans kollegor på CVI) anmäla läkaren till IVO.

Jag gissar även att den svenska patientföreningen FSI kommer att vara nedlagd innan året (dvs, 2021) är slut.

CVI = Centrum för Vektorburna Infektioner i Uppsala

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4040#p50897 .

X-member

Post by X-member » Mon 4 Jan 2021 18:48

Tillägg till svaret ovan.

Nu skall jag även berätta varför jag tror att patientföreningen FSI kommer att var nedlagd innan året (dvs, 2021) är slut.

Men då måste jag backa tillbaka lite i tiden. När det hade bevisats i en debatt på svenska Dagens Medicin på facebook 2017 att Mats Reimer hade rätt och att FSI-ledaren faktiskt sprider "fake news" * då försvarade sig FSI-ledaren (bland annat) med att skryta om att hans förening hade fler medlemmar än min dåvarande borreliagrupp på facebook.

Och jag har rätt så svårt att tro att alla dessa medlemmar kommer vilja ha en föreningsledare som än idag (dvs, 2021) bevisligen ännu inte har läst den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios. Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p51020 .

* Det handlade då (bland annat) om att FSI-ledaren inte ens visste vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige.

Tillägg senare:

Och om medlemmarna istället försvarar FSI-ledaren fastän han bevisligen (upprepade ggr genom åren!) har "pratat i nattmössan" då kommer man bara att bevisa att professor Björn Olsen har helt rätt, dvs att detta rör sig om någon sorts sekt...

X-member

Post by X-member » Fri 15 Jan 2021 14:18

Detta hör ihop med föregående svar, dvs det jag skriver om att den föreningen riskerar att bli kallad för en sekt av professor Björn Olsen om dom försvarar ledaren trots att han (återigen) sprider felaktiga fakta.

I FSI-ledarens blogg nedan kan man hitta varför jag skriver just detta.

Svenska medicinska språkrör inom vektorburna infektionssjukdomar orsakar att sjuka inte får adekvat hjälp! De bör bytas ut – för folkhälsans skull!

Publicerad 22 augusti 2017.

https://newsaboutdisease.com/2017/08/22 ... ans-skull/

Ett klipp:
I övrigt har jag av medicinska företrädare (i mail) kallats för sektledare och att det jag står för inte har någon som helst evidens.

Det är förstås rent nonsens då jag kanske (?) läst fler studier än dessa mästrande bakåtsträvare har gjort tillsammans de senaste åren. De verkar enbart leva på gamla meriter och titlar. De har inte ens reflekterat över den nya vetenskap som levererats de senaste åren. Inte mer än att de påstår att den tillhör charlataner, eller saknar vetenskaplig grund. Tyvärr har de detta synsätt, och de använder en härskarteknik, som inte hör hemma inom detta område, där tusentals svårt sjuka behöver få adekvat hjälp!
Min egna kommentar: Orsaken till att professor Björn Olsen hade gett ett mailsvar som innehöll ordet "sekt" var för att två svenska patientföreningar (varav FSI var den ena) spred ut att TickPlex-testet (som är ett antikroppstest) även kan användas till att se om det rör sig om behandlingssvikt, vilket varken professor Björn Olsen eller professor Per Bjark (Norge) håller med om. Notera även att föreningsledaren kallar professor Björn Olsen för en (citat): "mästrande bakåtsträvare". Dock förstås utan att nämna hans namn, men alla fattar ju ändå vem FSI-ledaren talar om.
Last edited by X-member on Mon 18 Jan 2021 15:34, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 16 Jan 2021 20:22

För er som inte riktigt hängde med i föregående svar.

Var någonstans i den bloggtexten bevisar FSI-ledaren att TickPlex-testet även kan användas till att se om det rör sig om behandlingssvikt?

Svar: Ingenstans!

Utan FSI-ledaren försöker istället lura folk att tro att han hade rätt, genom att skryta om hur många studier han har läst. Detta innebär att medlemmarna i den föreningen tror att han hade rätt, så att dom därmed även försvarar FSI-ledaren = en typisk sekt!

X-member

Post by X-member » Sun 31 Jan 2021 14:09

Ledaren för den svenska offentliga facebookgruppen: Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp visar nu vem det är som "bestämmer" vilka fakta som är korrekta genom att låsa diskussionstrådarna när hon får mothugg i den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! (där hon även är admin) vilket ni kan läsa om här: viewtopic.php?f=8&t=6325&p=51503#p51503 och här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4730#p51612 .

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4590#p51463 där jag förklarar varför jag kallar henne för borreliagruppsfoliehatten.

Tillägg:

Det hittas nu lite mer här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4640#p51519 och i svaret efter detta.

X-member

Post by X-member » Sun 7 Feb 2021 19:52

Jag var nu inne och tittade lite på Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook och jag kan konstatera att den föreningen inte är till för svenskar utan istället för amerikaner.

Det var så gott som enbart amerikansk information och ingen information om att vi i Sverige inte alls använder någon amerikansk (felaktig) variant av "chronic Lyme".

Ingen information om att man faktiskt erkänner att behandlingssvikt finns i Sverige heller.

Och dåliga översättningar av engelsk text, dvs gjorda av personer som inte ens tycks förstå engelska.

Gräsligt rent ut sagt!

X-member

Post by X-member » Fri 12 Feb 2021 21:10

Ledaren för patientföreningen FSI skrev följande i sin egna offentliga facebookgrupp: Går kroniska sjukdomar att bota? för ca 3 timmar sedan:
Nu kanske DN kan börja skriva lite vettiga artiklar om bl a borrelia som kan leda till kroniska tillstånd.
Och så länkar han till nedanstående:

Amina Manzoor slutar på DN: ”Hänt några saker”

Publicerad 12 februari 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/amina- ... gra-saker/

Min egna kommentar: Jag förstår att FSI-ledaren är arg på en del saker som just den journalisten har skrivit, men varför läser inte FSI-ledaren den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios (och bakgrundsdokumentationen) istället?

Där står nämligen:

1: Att kronisk (dvs, sen) borrelios finns.
2: Att behandlingssvikt finns.
3: Att kroniska restsymptom finns.

Räcker inte det?

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

X-member

Post by X-member » Sun 14 Feb 2021 14:46

Tillägg till svaret ovan.

Javisst är jag tyken, för FSI-ledaren har nog aldrig någonsin läst den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios vilket framgår rätt så tydligt här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p51020 .

X-member

Post by X-member » Sun 28 Feb 2021 19:36

Nu ljuger ta mig tusan FSI-ledaren igen!

Här kommer en svarskommentar som han skrev igår (27 februari 2021) i sin egna offentliga facebookgrupp: Går kroniska sjukdomar att bota? (det är jag själv som har blåmarkerat):
Tyvärr är det 15-20% som inte blir friska på den korta behandling som ges i Sverige. En del har fortsatt pågående infektion, en del andra har så kallade oppurtunistiska infektioner, dvs sådana som kan reaktivera (olika herpesvirus, mycoplasma, TWAR mm). En del har co-infektioner, dvs andra patogener som fästingar kan överföra. En del har allt i kombination. Några har förstås så kallade restsymptom, dvs att immunförsvaret har slagit bakut och man har ett gäng aktiverade pro-inflammatoriska cytokiner sannolikt beroende på vissa autoantikroppar.

Tyvärr är Sverige helt värdelösa på samtliga av dessa tillstånd. Nationellt Centrum för Vektorburna Infektionssjukdomar i Uppsala tar nämligen emot de "värsta" fallen, men enbart några få procent får hjälp, då de avfärdar persisterande borrelia som hypotes.
Min egna (mycket ilskna) kommentar: Om FSI-ledaren verkligen hade läst artiklarna med Amina Manzoor (vilket nämns här: viewtopic.php?f=11&t=6305&p=52138#p51765 ), så hade han kunnat läsa i åtminstone en av artiklarna att CVI anser att behandlingssvikt (dvs, persisterande borrelios efter behandling) finns! Jag har dessutom även frågat Björn Olsen själv (via mail) och Björn Olsen svarade att behandlingssvikt finns!

Nu tycker jag nog att det är hög tid att FSI-ledaren slutar ljuga offentligt, både om det ena om det andra! :evil:

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

Tillägg:

Och förövrigt så finns även restsymptom som beror på skador orsakade av infektionen, vilket FSI-ledaren "glömde" nämna. Jag själv har sådana....

X-member

Post by X-member » Tue 23 Mar 2021 20:10

Detta hör ihop med föregående svar.

FSI-ledaren har meddelat i sin offentliga facebookgrupp att man har konstaterat att han har en aggressiv, spridd cancer så kanske han slutar helt med att sprida "påhitt" nu?

Och att cancern hann spridas var dessutom hans egna fel, för han uppsökte inte läkare tidigt trots att han visste att han borde ha gjort det...

Post Reply