Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 14:49

Man har nyligen gjort om på Läkemedelsverkets sida på nätet så den svenska rekommendationen för borrelios kan inte längre hittas på den gamla webbadressen, så jag postar den nya här.

Läkemedelsbehandling av borreliainfektion
– ny rekommendation

https://www.lakemedelsverket.se/globala ... rrelia.pdf

Ytterligare information hittas på länken nedan:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/beha ... mmendation

Min egna kommentar: Men att denna rekommendation skulle vara "ny" vilket dom ju skriver det stämmer knappast, för denna rekommendation är nu nämligen över 10 år gammal!

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 16:29

Jag återgår nu lite till den kritik som har framförts av ledaren för patientföreningen FSI mot professor Björn Olsen på centrum för vektorburna sjukdomar i Uppsala (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 140#p46295 ) och jag skrev då följande:
Nu kom jag (nog) på vad ledaren för patientföreningen FSI menar. Han menar att professor Björn Olsen borde fokusera mer på att lösa problemen när det gäller vektorburna sjukdomar och inte på att informera om coronaviruset. Så detta är alltså kritik riktad mot just professor Björn Olsen.
Här kommer en kommentar från det inlägget i den facebookgruppen (och det är alltså professor Björn Olsen som hen menar) vilket dessutom är offentligt och läsbart av alla:
Skallmätning och KBT borde införas som åtgärd hos vissa innan de får uttala sig i media.
Min egna kommentar: Faktum är att intelligenta personer faktiskt kan göra flera saker samtidigt. Så den där "skallmätningen" kanske det är hen själv som behöver ha? ;)

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 16:39

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Ledaren för patientföreningen FSI är chef på sitt jobb, vilket jag tycker framgår mycket tydligt. :D

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 20:29

Jag skall ju snart lägga av helt och hållet med detta, så jag får nog börja fokusera på att ge goda och/eller viktiga råd till svenska patientföreträdare och då i synnerhet till svenska patientföreningar.

På länken nedan (Borrelia och TBE-föreningen) så står det (bland annat) följande (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Många andra länder har också ändrat sina behandlingsrekommendationer, men Sverige håller hittills fast vid den kortaste behandlingen i världen och avvisar begreppet kronisk borrelia.
https://www.borrelia-tbe.se/infosjukvar ... 3%B6m.html

Ovanstående uttalande bevisar att BTF inte ens har läst dom svenska behandlingsrekommendationerna för borrelios där det står följande:
Kronisk sjukdom i betydelsen av infektion som pågår under månader till år kan förekomma om ingen antibiotikabehandling ges och om spontanläkning inte sker. Denna kan yttra sig som akrodermatit, kronisk meningit, encefalomyelit eller artrit.
https://www.lakemedelsverket.se/globala ... rrelia.pdf

Så mitt råd är följande: Börja för bövelen (ursäkta) alltid med att läsa behandlingsrekommendationerna innan ni uttalar er om dom!

Ps! Och som jag har sagt tidigare här i forumet så är det förbanne mig (ursäkta igen) inte enbart i Sverige som man ger en lite för kort behandling vid en sen artrit och en sen neuroborrelios. Ds.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 20:47

Här kommer ytterligare ett fullständigt idiotiskt uttalande från Borrelia och TBE-föreningen (det är jag själv som har blåmarkerat):
Vi vill ha erkännande av svenska myndigheter att långvarig borrelia samt co-infektioner existerar
https://www.borrelia-tbe.se/om%25252520 ... 02016.html

Min egna kommentar: Som ni ser i föregående svar i detta ämne så har Läkemedelsverket nu informerat om att man erkänner att långvarig borrelios finns i över tio års tid! Och det gjorde dom i sina tidigare rekommendationer också! Så detta bevisar alltså återigen att BTF inte ens har läst dom svenska behandlingsrekommendationerna för borrelios!

Tillägg:

Här kommer ett klipp till från annan information från BTF:s hemsida:
The goal of BTF:s ongoing work is to influence the Swedish Health authorities so that they will eventually acknowledge Chronic Lyme disease and co- infections,...
https://www.borrelia-tbe.se/om%25252520 ... ation.html

Min egna kommentar: Ja, vad är det som BTF har gjort egentligen? Är dom möjligen alldeles från vettet i den föreningen?

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 21:02

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren i detta ämne.

Min tolkning är att BTF har förstått att begreppet kronisk borrelios är synonymt med en sen borrelios (stadium 3) i Sverige och så tror dom (vilket är så himla dumt att det knappt är sant) att det är en sen (dvs, långvarig) borrelios som svenska myndigheter förnekar. Ja jösses! ;)

Kanske det skulle vara bättre att lägga ner den svenska patientföreningen helt och hållet?

X-member

Post by X-member » Tue 3 Mar 2020 21:22

Sedan har vi då den svenska patientföreningen VIDAS....

...vars ledare fortfarande (år ut och år in) skriver följande i sin egna grupp på facebook:
Vi arbetar - efter förmåga, för att "Kronisk Borrelia" ska bli en diagnos i Sverige.
Min egna kommentar: Att det införs en egen diagnoskod för sen (dvs, kronisk) borrelios lär inte hjälpa så där värst mycket om det nu istället är en egen diagnoskod för persisterande borrelios efter behandling som patientföreningen vill ha. ;)

Tillägg:

Ja, jag vet att det jag har skrivit i detta och i några föregående svar i detta ämne är en upprepning av vad jag skrivit tidigare, men det händer ju för sjutton (ursäkta) ingenting, dvs "dumheterna" försvinner ju inte.

X-member

Post by X-member » Mon 9 Mar 2020 11:47

Mer idioti från Borrelia och TBE-föreningen.

BTF länkar nu till en artikel i sin grupp på facebook om en svensk kvinna som påstår sig ha hamnat i rullstol pga babesios, men man kan ju inte ställa denna diagnos med ett mörkfältsmikroskop (vilket är den diagnosmetod som har använts enligt kvinnans make) så kvinnan kan mycket väl ha varit feldiagnosticerad.

Här kommer några kommentarer som hittas under det inlägget:
Insjuknandet för henne va inte helt olik min.. och mjölksyrekänslan i benen känns ju igen..
En person svarar:
..har du kollat med faskontrastmikroskopi? Hör med Borreliaföreningen.
Min egna kommentar: Det krävs istället ett blodutstryk (torkat blod) infärgning och ett ljusfältsmikroskop!

Sedan vänder man sig självklart till en läkare om man misstänker att man lider av babesios, för inte sjutton ställer BTF några diagnoser eller skriver ut någon behandling heller!

X-member

Post by X-member » Mon 9 Mar 2020 19:53

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Under samma inlägg på Borrelia och TBE-föreningens sida på facebook så frågar en person följande:
Varför är Tyskland så bra på att diagnostisera o behandla olika fästingburna sjukdomar? Någon som vet?
Min egna kommentar: Svaret kan nog hittas i en annan kommentar under det inlägget:
...gjorde borrellia test i tyskland.. dock testade jag inte alla co-sjukdomarna men hade ALLA jag testade + borrellia
Dvs, för det första så tolkar folk tydligen provsvaren helt själva (vilket ovanstående svar tyder på) och för det andra så ger tydligen testerna positivt utslag på precis allt som man testar för. Nåja, personen ovan kan ju möjligen ha fått hjälp av en svensk läkare så att rätt tester togs utifrån symptombilden, men det betvivlar jag faktiskt.

Speciellt då hen (och tydligen även BTF) tycks mena att mjölksyra (se föregående svar) är ett känt symptom vid babesios.

X-member

Post by X-member » Tue 31 Mar 2020 19:01

Nu handlar detta ämne iofs huvudsakligen om fästingburna sjukdomar, men då jag har tagit upp hur mycket dumheter som Borrelia och TBE-föreningen sprider i sin grupp på facebook så postar jag detta (som alltså istället gäller coronavirus) här i ämnet.

BTF skriver (och länkar till information om att tyska "LLMD:s" snart har antikroppstester för coronaviruset):
Snart finns det tester
Min egna (lite ironiska) kommentar: Men vad bra, då kan man ju ta reda på om folk verkligen lider av en coronainfektion snart, för enligt BTF så har det alltså inte funnits några tester för denna smitta fram till nu! ;)

Post Reply