Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Wed 15 Apr 2020 21:05

Så påverkas fästingsäsongen av Covid-19

Publicerad 15 april 2020.

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... -covid-19/

Ett klipp:
För tillfället ligger allas fokus på Covid-19, men det finns ytterligare ett hot som inte bör glömmas bort – fästingar, som kan sprida både borrelia och TBE.

– Klart att det finns risker med att det kommer i skymundan, säger fästingexperten och professorn Johan Sanmartin Berglund.
Min egna kommentar: Han har så rätt, dvs att fästingburna sjukdomar kan "komma i skymundan"! Dock har han glömt alla andra fästingburna smittor!

X-member

Post by X-member » Wed 15 Apr 2020 21:09

Tillägg till svaren ovan.

Hoppsan! Jag skulle ju sluta helt och hållet med borrelia och det som hör till, hade jag ju sagt. Hm...

Nåja, gjort är gjort, eller hur? ;)

X-member

Post by X-member » Thu 23 Apr 2020 13:39

Nu har jag sagt att jag skulle sluta helt med borrelios och det som hör till, men detta måste faktiskt nämnas!

I annat ämne här i forumet så har jag varnat för den offentliga svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp"

Och min varning för den gruppen gäller faktiskt även den svenska "läkare" som är medlem i gruppen och ofta även skriver i den gruppen.

Man kan nu hitta nedanstående artikel om just denna svenska "läkare" i den gruppen:

TIDSLINJE Sådan blev myndighederne gennem 20 år advaret mod læge
Gennem 20 år har lægen Mikael Nordfors fejlbehandlet patienter i Norge, Sverige og Danmark.

Publicerad 4 oktober 2015.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/tidsl ... -mod-laege

Och den svenska person som har postat länken skriver följande, vilket alltså är offentligt och läsbart av alla:
...såklart det måste vara smutskastning gjord av BigPharma. Inte kan en läkare ha gjort så här många fel!?
Min egna kommentar: Ja, jösses!

X-member

Post by X-member » Sat 2 May 2020 11:57

Nedanstående är ett svar på ett inlägg gjort av den svenske "läkaren" som nämns i föregående svar i den svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp".
Först så pratar du om indiens bristande vård och slumområden sen lägger du upp en statistik om att de har få bekräftade fall och få döda i Covid-19....
För att sen spekulera i att det är en specifik kur som är orsaken till detta låga tal.
Att Indien inte i samma utsträckning som västvärlden testar de som dött ifall de haft Covid-19 samt det faktum att alla säkerligen inte ens dör inom vården är alltså inget som du reflekterar över?
Min egna kommentar: Bra att det i alla fall finns folk som kan ställa dom rätta frågorna i den svenska borreliagruppen.

X-member

Post by X-member » Sun 3 May 2020 13:24

Här kommer lite mer om den svenske "läkaren" som ofta skriver i den svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp" (se även tidigare svar i detta ämne).

Detta är dock istället hämtat från ledaren för patientföreningen FSI:s offentliga grupp på facebook (och delar av detta är även postat i annat ämne här i forumet):

Person 1 skriver:
På youtube ”Lösningen på Covidkrisen är inom räckhåll” Av läkaren Mikael Nordfors. Vad tror ni om detta???
Person 2 svarar:
Antroposofer är nog bra på sitt vis.
Men de kommer inte övertyga vare sig skolmedicinare eller politiker.
Person 3 svarar följande på ovanstående:
Ursäkta men Mikael Nordfors är en leg. läkare med många års erfarenhet och stor kunskap inom allopatisk medicin. Dessutom är han en av de få läkare i Sverige som gärna använder sig av andra länders erfarenheter. Han ser utanför boxen. Tyvärr uppskattas inte detta av etablissemanget.
Person 2 svarar då följande:
Du frågade.
Ville du inte ha ett svar?
Min egna kommentar: Person 2 har så rätt, man skall inte ställa någon fråga om man inte vill ha något svar. ;)

X-member

Post by X-member » Thu 7 May 2020 14:58

Här kommer lite mer av det som skrivs i den svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp" om en viss svensk "läkare".

Person 1 skriver (bland annat) följande (och diskussionen gäller borrelios):
Läkaren Mikael Nordfors har intressanta idéer.
Person 2 svarar då följande (samt länkar till flera olika artiklar om denna "läkares" dumheter):
Ja han har intressanta idéer.
Intressant är inte alltid bra...
Person 3 svarar följande på ovanstående:
..här behövs grundlig kunskap om hur kroppen fungerar, sätt dej in i ämnet ordentligt innan du letar upp häxjakt på nätet....
Min egna kommentar: Det finns uppenbarligen personer som inte är så himla noga med vilken läkare som dom vänder sig till.

X-member

Post by X-member » Fri 8 May 2020 15:27

Detta handlar om samma svenska "läkare" som nu har nämnts i flera tidigare svar i detta ämne.

I den svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" så länkar en person idag (8 maj 2020) till nedanstående YouTube-video:

Covid-19 the most expensive vaccine marketing campaign in history.

https://www.youtube.com/watch?v=rvm92WK3o64

Japp, det är den svenske "läkaren" Mikael Nordfors som "babblar" i denna video.

Jag ger er även ett litet klipp:
In India, Hydroxychloroquine is used as a preventive treatment for all healthcare professionals and relatives of Covid19 infected with excellent results in terms of nationwide mortality. China, South Chorea, Russia, Australia and Israel are also using Hydroxychloroquine and have very low mortality figures.
Ni kan hitta information om vad man nu har kommit fram till gällande ovanstående behandling här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=110#p46822

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 14:30

Nu börjar jag faktiskt bli rejält trött på patientföreningen FSI!

För en timma sedan så postade dom en text som gäller borrelios i sin offentliga grupp på facebook, där dom (bland annat) skriver följande (det är jag själv som har blåmarkerat)
Diagnostiken som är tillgänglig mäter enbart antikropparna IgM och IgG. IgM finns enbart en kortare period men IgG kvarstår, ofta livslångt. Därav kan man inte med säkerhet avgöra om positivt på enbart IgG betyder om det är en pågående eller tidigare genomgången infektion. Uppfattningen inom svensk sjukvård är oftast att det är en tidigare genomgången infektion om det har gått en längre tid. I synnerhet om man en gång har blivit behandlad.
Min egna (rätt så irriterade) kommentar: Man använder inte antikroppstester för att avgöra om det rör sig om en fortfarande aktiv borrelios efter behandling i Sverige!

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 22:31

Som ni kanske har förstått så har jag pga min irritation på en viss svensk förening och dess ledare börjat skriva om borrelios igen, trots att jag tidigare har sagt att jag skulle lägga av med den biten helt och hållet.

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 22:38

Här kommer ett klipp från vad ledaren för patientföreningen FSI skriver idag (15 maj 2020) i sin egna offentliga grupp på facebook:
Anders Tegnell har jag även pratat med i telefon om borrelia, och han hävdar att den behandling vi har i Sverige är fullt tillräcklig.
Min egna kommentar: Bara inte ledaren för FSI försöker inbilla oss alla att Anders Tegnell därmed har påstått att behandlingssvikt inte finns, för han (och hans kollegor) har nämligen klargjort att behandlingssvikt finns på länken nedan:

Laboratoriediagnostik av borreliainfektion (FoHM, tidigare SMI)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... 101-28.pdf

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Arbetet har genomförts av överläkare Magnus Thore med hjälp av experter inom
området.

Anders Tegnell
Statsepidemiolog
Smittskyddsinstitutet
Tillägg:

Även professor Björn Olsen anser att behandlingssvikt finns, vilket ledaren för patientföreningen FSI dock också har ljugit om och påstått att professor Björn Olsen förnekar, vilket (om jag minns rätt) faktiskt var strax innan coronaviruset blev ett problem.

Post Reply