Detta hör ihop med den finska artikel som jag postade här:
viewtopic.php?f=11&t=6305&start=210#p50750 .
Här kommer en kommentar postad under den artikeln:
Man kan få bestående nervskador av borreliosis, men det är inte alls samma som "kronisk borreliosis" som skulle förutsätta att det finns kvar bakterier nånstans. Efter en normal hästkur antibiotika (intravenöst om det är sjukdomens senare skede och det första skedet med hudsymptom inte är behandlat) är bakterierna avlivade. Det är vad jag har förstått på prof. Oksi i Åbo, men jag är själv inte expert. Att en frisk människa får en lång lista på tyska läkare som mot bussigt betalt kan bota "kronisk borreliosis" låter nog som typiskt kvacksalveri. För pengar är folk beredda till nästan vad som helst.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/ ... inns-inget
Mina egna kommentarer:
1: Begreppet kronisk borrelios är
synonymt med en
aktiv, sen borrelios även i Finland (precis som i Tyskland), vilket denna person inte tycks känna till! Jag menar alltså att personen faktiskt inte ens tycks tala om stadium 3 (dvs, kronisk borrelios), utan istället om stadium 1 och stadium 2.
2: Dom allra flesta europeer med stadium 3 (dvs, sen borrelios) lider
inte av neuroborrelios (vilket i dom allra flesta fall diagnosticeras i stadium 2) utan istället av en icke-neuroborrelios (tex ACA), vilket dom utländska läkarna faktiskt informerar om. Gör inte den finländske professor Oksi i Åbo det?
3: Dom utländska läkarna säger dessutom att dom allra flesta med borrelios blir färdigbehandlade med rekommenderad behandling enligt vanliga riktlinjer!
Tillägg:
Om denna person nu istället talar om behandlingssvikt, så rekommenderar jag alltså att personen benämner detta persisterande borrelios efter behandling och
inte skriver "kronisk borrelios"
med citationstecken! För när Mats Reimer skriver "kronisk borrelios"
med citationstecken så menar han ju faktiskt
inte stadium 3 (dvs, en aktiv sen borrelios). Utan han menar ju (huvudsakligen)
"feldiagnosticerad med sen borrelios".