Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 19 Nov 2020 12:02

Jag hittade nedanstående artikel i den svenska offentliga flockidiotgruppen, dvs Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club):

Studie: Munskydd mindre effektiva än man trott

Publicerad 18 november 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ga ... -man-trott

Ett klipp:
Munskydd tyder på 15–20 procents skydd

– Studien bekräftar därmed inte den förväntade halveringen av smittorisken om man bär munskydd. Resultaten skulle snarare kunna tyda på 15–20 procent skydd, skriver forskarna.

Forskarna understryker också att det inte går att dra några slutsatser huruvida munskydd i offentliga sammanhang kan sprida viruset. Därför går det inte att utesluta att de som bär munskydd inte smittar andra.

– Studien visade inte heller effekten av att bära munskydd i situationer där det inte är möjligt att hålla de sociala avstånden som krävs, skriver forskarna.

Men det går inte heller att konstatera att det inte skulle ha någon verkan om den breda massan bär munskydd.
Min egna kommentar: Och det som är det mest intressanta med detta är att den numera (sedan tidigare här i ämnet) rätt kända norskan skriver följande i ett annat inlägg i samma grupp:
Rapport från en norrman i Norge idag: Först i en butik: 100% hade munskydd, 2 m avstånd-skylt och max 20 min. i varje avdelning. Handlade senare i en annan butik 100% hade munskydd där också. Så Tegnell kanske tycker vi norrmän är dumma, men jag känner mig bättre som dum är som Tegnellist.
Och här kommer även vad en tredje person skriver i samma svenska flockidiotgrupp:
Kungliga Vetenskapsakademien rekommenderar nu munskydd, ett bevis för att Tegnells strategi varit fel hela tiden ?
Min egna kommentar: Mig veterligen finns det inte någon "vi-som-föredrar-munskydd-istället-för-alla-andra-restriktioner-strategi". Så vad sjutton menar människan?

Tillägg senare (ett litet förtydligande):

Norskan skriver alltså att norrmän använder munskydd när dom inte ens behöver ha det enligt dom regler som gäller i Norge. För det är nämligen (mig veterligen) enbart när man inte kan hålla minst 1 meters avstånd som man måste ha munskydd i Norge, så jag undrar faktiskt om det möjligen är så att det är norskan som vill visa svenskar hur dumma man är i Norge? Nåja, det är ju förstås lika tillåtet att använda munskydd i Norge som det är i Sverige! ;)
Last edited by X-member on Thu 19 Nov 2020 15:05, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 19 Nov 2020 12:09

Detta hör ihop med föregående svar.

I Sverige anser man (precis som även Johan Carlson på FoHM har sagt vilket jag har postat tidigare här i ämnet) att det är säkrare att hålla avstånd än att "klumpa ihop" människor och sätta munskydd på dom, dvs om man istället håller avstånd så smittas nog färre människor med covid-19.

Och det är väl för bövelen (ursäkta) en minskning av antalet smittade som vi alla är ute efter eller hur?

X-member

Post by X-member » Thu 19 Nov 2020 12:19

Tidningen Expressen skrev följande igår (18 november 2020) på facebook:
96 dödsfall har registrerats det senaste dygnet – totalt har 6 321 personer avlidit i coronaviruset i Sverige. Över 3 000 personer har nu vårdats på intensiven och antalet bekräftade fall är nu uppe i 196 446.
Min egna kommentar: Om detta inte inkluderade några "eftersläpningar" så låter detta inte alls bra!

Tillägg senare:

Enligt tidningen GP (som jag numera dessutom prenumererar på) så var detta "eftersläpningssiffror" och det rapporteras just nu ca 20 döda per dag i Sverige! Tack GP för att ni ger mig korrekta fakta!
Last edited by X-member on Thu 19 Nov 2020 15:08, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 19 Nov 2020 12:32

Jag har (för en dryg vecka sedan) varit i kontakt med en svensk flockidiot (som har nämnts åtskilliga gånger tidigare här i ämnet) privat på facebook och han gav mig följande svar (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det är inget land som i nuläget försöker uppnå flockimmunitet som strategi utan vaccin.
Här kommer nu vad samma flockidiot skrev och postade igår (18 november 2020) i den svenska offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! (det är jag själv som har blåmarkerat):
REGERINGEN TAR TAKTPINNEN FRÅN FHM!
Alldeles för sent, efter 8 månader och ca 5.000 onödiga dödsfall som kunde undvikas med rätt strategi - men gör åtminstone rätt fr o m nu.
* Byt strategi. Ta avstånd från flockimmunitets galenskapen.
* Samarbeta med Norge, Finland, Danmark, Island.
* Fatta rätt beslut och mycket snabbt. Börja med munskydds krav i alla trånga miljöer som första åtgärd.
Min egna kommentar: Han vet alltså mycket väl att han ljuger offentligt när han påstår att den svenska strategin är att uppnå flockimmunitet!

Läs gärna även här vad FoHM faktiskt säger när det gäller munskydd: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3870#p50719 .

X-member

Post by X-member » Thu 19 Nov 2020 12:53

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3870#p50719 . Och jag vill även påpeka att WHO faktiskt säger att man även måste hålla avstånd, vilket jag har postat tidigare här i ämnet!

Tegnells svar – efter WHO:s uppmaning

Publicerad 17 november 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... uppmaning/

Ett klipp:
Men det hjälper inte att sätta på sig munskydd om man fortfarande är i nära kontakt med varandra och trängs, säger Tegnell.
Min egna kommentar: Jag tycker nog att det verkar finnas en hel del personer (och då i synnerhet i vissa svenska flockidiotgrupper på facebook vilket ni kan se i föregående svar i detta ämne) som inte har förstått vad WHO (och FoHM) faktiskt säger!

X-member

Post by X-member » Fri 20 Nov 2020 11:42

Här kommer ett klipp från "tjötgubben" Alfs inlägg i den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) och detta postades för ca en timma sedan och det är munskydd och FoHM:s argument som han talar om:
Att det kan användas fel, att det inte passar vår kultur, att det inte är jämlikt är så löjliga argument. Varje produkt har sin bruksanvisning! Är svenska folket så mycket dummare än alla andra i världen?
Min egna kommentar: Hur kommer det sig då att ca hälften av dom som satt i väntrummet på min vårdcentral när jag var där i måndags inte kunde använda sitt engångsmunskydd rätt, dvs om det nu verkligen är så att svenskar är så himla kloka? Menar han möjligen att just dessa personer är mycket ovanliga då dom tydligen inte kan läsa innantill om att ett munskydd även skall sitta över näsan, och inte hasas ner på halsen samt inte skyddar dom själva utan bara dom dom möter?

Två av dessa munskyddsbärare (dom som hade hasat ner munskyddet på halsen medans dom väntade) passerade dessutom mig (när läkaren ropade in dom) på ett avstånd av ca 50 cm, vilket dock iofs var bakom min rygg så jag själv andades nog inte på dom.

Tillägg senare:

Och dessa båda munskyddsbärare hade heller inte kunnat läsa innantill i vårdcentralens information (vilket även är illustrerat med en bild!) att regeln på vårdcentralen är att man skall hålla avstånd till andra besökare, dvs denna regel slutar ta mig tusan (ursäkta) inte att gälla bara för att man har satt på sig ett munskydd!

X-member

Post by X-member » Fri 20 Nov 2020 16:37

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Här kommer ett klipp från ett inlägg i samma flockidiotgrupp postat för ca 7 timmar sedan:
Det är så väldigt intressant att höra svenskar, boende o Sverige, förklara varför munskydd inte hjälper. Att det gör att man är mindre vaksam på avstånd och invaggas i falsk trygghet. Är det NÅGON av dem som faktiskt satt sin fot i ett land där munskydd används? Eller rent av levt en längre tid där? Eller hur ”vet” de det?
Min egna kommentar: Som ni ser i föregående svar så behöver jag själv inte "resa" längre än till min egna vårdcentral för att kunna konstatera att folk tycks lita alldeles för mycket på sina munskydd samt att dom "glömmer" att hålla avstånd även när det faktiskt går alldeles utmärkt att hålla avstånd!

X-member

Post by X-member » Sat 21 Nov 2020 16:51

I den svenska offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! så har man postat en tecknad bild där man ställer följande fråga till Anders Tegnell:
Nu har ni kört med "håll avstånd" i 9 månader och det har ju inte fungerat, är det inte dags för munskydd nu?
Min egna (rätt så tykna) kommentar: Om det nu inte fungerar alls att hålla avstånd så lär så gott som hela världen (bortsett från eremiter) vid det här laget ha haft covid-19! Jag blir sååå trött på sådana här förbannat dumma argument!

Självklart har det fungerat att hålla avstånd, men alla kan ju faktiskt inte hålla avstånd, och det är ju dom situationerna som problemet gäller!

Och min egna invändning till munskydd är att många inte vet hur man använder dom (och därmed ökar risken för att dom smittas) och att många heller inte använder godkända munskydd, och dessa personer vill jag förbanne mig (ursäkta) inte ha i närheten av mig!

Läs gärna även här (dvs mitt tillägg): viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3790#p50634 .

Ps! Detta svar har korrigerats i efterhand då jag valde att istället kolla upp exakt vilken fråga som man har ställt till Anders Tegnell på denna teckning. Samt jag ändrade även i vilken facebookgrupp som det hade postats då jag inte längre kunde hitta denna teckning i den grupp som jag hade angett från början. Ds.
Last edited by X-member on Sun 22 Nov 2020 15:48, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 22 Nov 2020 15:31

Jag har inte rapporterat hur det går i Danmark på länge nu, och det beror på att det egentligen inte händer så mycket i Danmark, utan man ligger ungefär på samma nivå.
Last edited by X-member on Mon 23 Nov 2020 14:41, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 22 Nov 2020 15:50

På söndag håller statsministern tal till nationen

Publicerad 21 november 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stef ... l-nationen

Ett klipp:
Talet kommer att webbsändas på regeringens hemsida och på Regeringskansliets Youtube med start 19.01. Du kan även se talet här på vår hemsida, på SVT 2 och på SVT Play.
Min egna kommentar: Ifall någon skulle vara intresserad!

Post Reply