Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 3 May 2021 16:33

Flest vaccinerade i EU – och flest döda i världen per invånare

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.expressen.se/premium/utrike ... -invanare/

Artikeln ovan kräver inloggning men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Ungern toppar EU-listan alla vill ligga högt på.

Flest vaccinerade mot covid-19.

Men landet ligger också högst på listan ingen vill toppa.

Flest döda i världen per invånare i sjukdomen.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 20:35

Jag flyttar nu återigen fram denna artikel som tidigare har postats här i ämnet för att visa att det fortfarande finns flockidioter som inte kan läsa innantill i svensk text.

Stefan Löfven pressades i KU – svarade om strategin

Publicerad 26 april 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven ... strategin/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
- Jag vill avvisa bestämt alla spekulationer jag har hört under lång tid att immunitet var en del av strategin, att få en viss del av befolkningen smittad. Självklart inte. Finns det någon som har hört ett sådant uttalande? Däremot insåg vi att det skulle vara oerhört svårt att helt och hållet stoppa smittspridningen, säger Löfven.
Min egna kommentar: Stefan Löfven säger alltså att man inte har låtit viruset "härja fritt" (WHO:s ord) ens i en del av den svenska befolkningen...vilket ju bevisligen är helt sant...

Och här kommer nu vad "ärlige Jan" har postat i den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 idag, 3 maj 2021 för ca 2 timmar sedan (jag ger er dock inte länkarna) och det är jag själv som har blåmarkerat:
WHO: Viruset är även luftburet, mest smittsam är man de 2 dagarna före symtomdebut och flockimmunitet ska bara uppnås genom vaccination:
Citat:

1) "The virus can also spread in poorly ventilated and/or crowded indoor settings, where people tend to spend longer periods of time. This is because aerosols remain suspended in the air or travel farther than 1 metre (long-range)."

2) "Laboratory data suggests that infected people appear to be most infectious just before they develop symptoms (namely 2 days before they develop symptoms) and early in their illness."

3) "WHO supports achieving 'herd immunity' through vaccination, not by allowing a disease to spread through any segment of the population, as this would result in unnecessary cases and deaths."

Slut citat.

*Nu kör vi på ett tag till som om inget hänt*
Min egna kommentar: "Ärlige Jan" är följaktligen en jubelidiot!

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 20:40

Tillägg till svaret ovan.

Och då "ärlige Jan" även försöker lura folk att tro att man inte erkänner att aerosol smitta finns i Sverige så ger jag er även detta, vilket alltså är hämtat från FoHM:s information:
Smittspridning av covid-19 kan ske genom kontakt-, dropp- och aerosolsmitta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -covid-19/

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 21:29

Forskarna: 40 procent färre döda om Sverige stängt ner

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... tangt-ner/

Två klipp:
Hur skulle första coronavågen våren 2020 ha påverkats om Sverige hade följt andra länder och stängt ned samhället i så kallad ”lockdown”?

Antalet infektioner skulle ha minskat med 75 procent och antalet dödsfall med 40 procent under första vågen, enligt en färsk forskarstudie från Tyskland.

De tre forskarna som ligger bakom publicerar sina resultat i tidningen Süddeutsche Zeitung.
Forskarna anser däremot att pandemiutvecklingen i Sverige och jämförelsegruppen varit ganska lika då svenskar i hög grad tagit eget ansvar och anpassat sina beteendemönster.

”Även utan låsning har svenskarna förändrat sitt beteende. Så låsning fungerar, men inte alls snabbt; effekten är inte heller så omfattande som vissa kanske hoppas”, skriver forskarna.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 21:38

Som ni kanske förstår utifrån vad man kommit fram till i artikeln i föregående svar, så hade man inte kunnat "rädda" alla i Sverige även om man hade stängt ner.

Och här kommer nu vad en propagandaspridande Sverigedumokrat som heter Stefan i förnamn (bland annat) skrev i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) den 26 april 2021:
Han bär ansvaret för 14 000 liksäckar

Att han bara har mage att stå och ljuga inför svenska folket. Det han och hans ministrar och tjänstemän har utsatt oss för är ett medicinskt experiment i sann 40-talsanda.

Utan våra medgivanden har regeringen Löfven använt oss alla som försökskaniner i experimentet "Jakten på flockimmuniteten". Det står sedan länge klart att detta var omöjligt redan från första början. Resultatet är istället enorma dödstal och stor smittspridning.
Min egna kommentar: Sverigedumokraten alltså både ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige och överdriver hur många döda som Stefan Löfven (om detta nu var sant alltså) i så fall skulle vara ansvarig för.

Förövrigt så framgår det i artikeln i svaret ovan att dom vet att man inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

X-member

Post by X-member » Tue 4 May 2021 14:29

Jag har skrivit lite i en offentlig svensk facebookgrupp och jag vill inte gärna skriva vilken facebookgrupp det gäller (för gruppens skull) men jag bad en admin (Obs!) återge vad IVO kom fram till när det gäller dom äldre (på äldreboenden) som hade blivit felbedömda av läkare och fått morfin när dom istället skulle ha fått syrgas.

Här kommer denna admins svar till mig:
Det hände vem som helst. Äldre och långtidssjuka, samt andra som egenvårdade livshotande symptom hemma då vården inte mäktade med första vågen ens. Har själv syre som är nere på 70-80% väldigt ofta och vägras ändå få syrgas.
Min egna kommentar: Detta är inte vad IVO kom fram till!

För er som inte riktigt hängde med. Denna admin påstår alltså att vem som helst kunde bli felbedömd av läkare (utifrån "krisriktlinjer" som enbart gällde personer som var i livets slutskede och som inte ens gällde) och få morfin istället för syrgas!

X-member

Post by X-member » Tue 4 May 2021 15:00

Jag har skrivit lite i en offentlig svensk facebookgrupp igår (3 maj 2021) och detta handlar om det jag postade i föregående svar, dvs att IVO har kommit fram till att det är enskilda läkare (och inte regeringen) som har gjort fel vilket en kunnigare medlem i den gruppen ansåg var helt korrekt.

Här kommer nu vad en medlem skrev idag (4 maj 2021) i den facebookgruppen och detta gäller alltså just ett sådant fall:
Jag hoppas att anhöriga orkar göra en polisanmälan, för så här ska det inte gå till. Regeringen är ytterst ansvarig men den lär väl klara sig fast den är polisanmäld.
Min egna kommentar: Dom bryr sig alltså inte ett förbannade skit om vad kunnigare personer säger i den facebookgruppen!

Och man har uppenbarligen heller ingen susning om att sådant här istället skall anmälas till IVO.

X-member

Post by X-member » Tue 4 May 2021 16:31

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1290#p53478 vilket alltså bevisar att en viss sverigedumokrat (som heter Stefan i förnamn) både ljuger och överdriver hur många svenskars död det i så fall (dvs, om vi nu verkligen använt flockimmunitets-strategin i Sverige alltså) Stefan Löfven i så fall skulle vara ansvarig för.

Denna sverigedumokrat har idag (4 maj 2021) postat en artikel från någon skum blaska (Samnytt) i samma flockidiotgrupp (dvs, fd Björn Olsen fan club) med rubriken:
Tysk studie slår fast: Regeringen Löfven dödade tusentals svenskar
Min egna kommentar: Om det nu är denna tyska artikel som det handlar om, så bevisar den faktiskt istället att man ljuger i blaskan Samnytt!

X-member

Post by X-member » Tue 4 May 2021 16:37

Vad är det som denna sverigedumokrat (och även blaskan) håller på med egentligen?

Jo, han (och blaskan) anklagar alltså en namngiven svensk politiker för massmord offentligt och hänvisar (troligen utan att han/blaskan ens fattar det) till bevis för att inget massmord har förekommit!

Tillägg:

Nåja, kanske Jimmy Åkesson (SD) i alla fall blir glad för detta, för han har ju själv tidigare anklagat den svenska regeringen för överlagt massmord offentligt (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1360#p48132 ).

X-member

Post by X-member » Tue 4 May 2021 17:29

Smittspridningen ökar bland barn och unga

Publicerad 4 maj 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln ... n-och-unga

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Ytterligare 43 dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats och sammantaget har nu 14 091 smittade personer avlidit i Sverige.

Totalt har 988 554 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

Så här långt har totalt 3 451 239 vaccindoser getts i landet, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret.

2 681 307 personer har fått åtminstone en dos, vilket motsvarar 32,7 procent av den vuxna befolkningen. 769 932 personer har fått två doser, vilket motsvarar 9,4 procent.

De nytillkomna dödsfallen i myndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att den dagliga uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

Post Reply