Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 17 May 2021 13:39

Gode nyheter for koronasmittede i fersk dansk studie

Publicerad 15 maj 2021.

https://www.nrk.no/norge/gode-nyheter-f ... 1.15496668

Två klipp:
Kronisk utmattelse, pustevansker, hukommelsessvikt og hjerneskader. Listen over mulige senskader fra korona har vært skremmende.

Men en ny dansk undersøkelse gir grunn til optimisme.

– Studien viste at det er lite komplikasjoner hos dem som har hatt covid-19 uten å ha vært innlagt, konkluderer overlege Anne Hege Aamodt ved nevrologisk avdeling på Oslo universitetssykehus.
– De aller fleste blir helt friske igjen

Tidligere studier har vist at rundt 10 prosent får senfølger som trøtthet, konsentrasjonsvansker eller manglende luktesans i noen uker.

Den danske studien viste at de som hadde vært koronasmittet brukte mer astmamedisin og hadde rundt 20 prosent mer kontakt med lege sammenlignet med ikke-smittede.

Dette var altså i perioden etter at de var friske fra koronaviruset.

Men i løpet av et halvt år fikk ikke denne gruppene flere senskader enn kontrollgruppen som ikke hadde hatt korona.

X-member

Post by X-member » Mon 17 May 2021 14:00

I Peru erbjuds njurar i utbyte mot intensivvård för covid

Publicerad 17 maj 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... -for-covid

Ett klipp:

• Njurar erbjuds i utbyte mot intensivvård för covid-19.

• Parlamentet undersöker om blekmedlet klordioxid hjälper mot smittan.

• Döda begravs i sina egna trädgårdar.

Så allvarligt är läget i Peru, ett av de hårdast coronadrabbade länderna.

X-member

Post by X-member » Mon 17 May 2021 20:43

Myndighetsgemensamma pressträffarna på torsdagar (FoHM)

Publicerad 17 maj 2021.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... torsdagar/

Ett klipp:
De myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19 hålls från och med nu på torsdagar. Det innebär att nästa pressträff är torsdagen den 20 maj om inget oförutsett inträffar.

X-member

Post by X-member » Mon 17 May 2021 20:56

Här kommer ett inlägg hämtat från den offentliga facebookgruppen: Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM) postat av en kvinna för ca 3 timmar sedan idag, 17 maj 2021:
IVA-patienterna har sjunkit från över 400 till under 300 på en dryg vecka. Nu vänder det äntligen!
Och med anledning av det jag postade i föregående svar, här kommer ett kommentar postad för ca 25 minuter sedan av en kvinna i landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat:
Vi har det allvarligast läget i EU och FHM drar ner presskonferenserna. De vill skicka meddelandet att allt är ok och tryggt, så pass tryggt att myndigheterna kan sänka taken
Min egna kommentar: Undrar om kvinnan som har skrivit den sista kommentaren ovan har hört talas om att det faktiskt minskar i Sverige nu?

Kanske hon bara har läst rubriken på en artikel? Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1540#p53737 .

X-member

Post by X-member » Tue 18 May 2021 9:57

Jag skrev följande (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1350#p53539 ) här i ämnet och detta handlar om den presskonferens om covid-19 som hölls 6 maj 2021:
Tidningen Bulletin [Benjamin Kalischer Wellander] bevisar nu i sin fråga till FoHM att dom har förstått att om vi hade använt flockimmunitets-strategin så hade förbannat många fler smittats och därmed hade även dödsfallen varit många fler i Sverige.

Vilket även Karin Tegmark Wisell bekräftar i sitt svar till Bulletin.

Himla bra! :D

Jag summerar: Släng er i väggen MEWAS och alla andra förbannade (ursäkta) lögnhalsar, för nu är det nämligen kört för er! :lol:
Här kommer var "ärlige Jan" (som bland annat ljuger om att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) skrev idag, 18 maj 2021, vilket postades för ca 3 timmar sedan i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 (och det handlar om det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53747#p53745 ):
FoHM orkar inte svara på frågor från Kalischer Wellander, Valne och Einhorn mer än en dag/vecka hädanefter
Min egna (mycket skämtsamma) kommentar: Orkar flockidioterna själva lyssna på Benjamin Kalischer Wellander (Bulletin)? :D :D

X-member

Post by X-member » Tue 18 May 2021 10:25

Får endelig klemme igjen
Fra i dag kan britene både klemme, gå på pub, teater, kino og museum. Men utbruddene av den indiske varianten uroer mange.

Publicerad 17 maj 2021.

https://www.nrk.no/urix/storbritannia-g ... 1.15498551

Ett klipp:
For millioner av briter er det i dag første gang på et år at de kan klemme sine kjære. Student Shavlina Giovanni startet dagen med å klemme en av sine venninner.

– Jeg er vanligvis ikke noen klemmer, men nå klemmer jeg på alle jeg ser, sier Shavlina Giovanni.

X-member

Post by X-member » Tue 18 May 2021 10:30

Därför slutar Folkhälsomyndigheten med pressträffar på tisdagar
”Ser ett minskat intresse”

Publicerad 18 maj 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WO ... a-tisdagar

Ett klipp:
”Mer info på sociala medier”

Enligt honom kommer varken tillgången till information eller uppdateringar om det senaste läget i pandemin att påverkas av beslutet.

– Vi vet att våra pressträffar betyder mycket för många i allmänheten. Det har varit jätteviktigt och man har fått information därifrån. Men i dag har vi mer info i sociala medier och på vår hemsida, säger han och understryker att uppdateringen av statistiken kommer att fortsätta som vanligt.

X-member

Post by X-member » Wed 19 May 2021 10:59

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1540#p53736 .

En kvinnlig lögnhals (som heter Elisa i förnamn) i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 har för ca 1 timma sedan, idag 19 maj 2021, delat nedanstående manliga lögnhals (som heter Rickard i förman) inlägg från den offentliga landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat:
Vice Statsepidemiologen

Det finns en människa, som hoppade av för ett år sen, Anders Wallenstam.

Han tog tjänstledigt, fortfarande tjänstledig, för han skulle forska, skriva en bok eller avhandling som förklaring.

Han ville nog inte vara med längre, när han fick flockimmunitet, och brott mot dom mänskliga rättigheterna, klart för sig.
Då är han inte skyldig, och den enda inom FHM som har något vett i huvudet.

Men han borde frågas ut om varför han tog tjänstledigt, och vad han egentligen vet om FHM:s strategi...
Min egna (mycket trötta) kommentar: Hur förbannat många ggr måste FoHM (och regeringen) påpeka att dom svenska åtgärderna gäller alla svenskar och att ingen är undantagen? Vilket alltså bevisar att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige?

X-member

Post by X-member » Wed 19 May 2021 11:05

Tillägg till föregående svar:

Jag kom på en sak i efterhand.

Kanske Anders Wallenstam "hoppade av" för att han blev kontaktad av så himla många flockidioter?

(En flockidiot är en benämning som jag använder på en person som antingen själv sprider ut lögnen att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en facebookgrupp där man sprider denna lögn.)

X-member

Post by X-member » Wed 19 May 2021 11:18

Här kommer ett inlägg skrivet av "ärlige Jan" och postat för ca 20 timmar sedan i den offentliga landsförrädar- och flockidiotgruppen: MEWAS 2.0:
FoHM "Tisdagssiffran" (fre kl 11-tis kl 11): Trenden är långsamt nedåt.
Min egna kommentar: Och när skall "ärlige Jan" erkänna att han nu har "gissat fel" åtskilliga ggr?

Jag förtydligar: Det är alltså istället (bland annat) Johan Carlsson mfl som har "gissat rätt"...

Post Reply