Information about Monkeypox for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about Monkeypox for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 30 Jul 2022 17:53

Detta hör ihop med föregående svar (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6333&start=50#p61707 )

Här kommer även en svarskommentar postad under detta inlägg (som alltså handlar om apkoppor):
Jennifer Luetz det är väldigt enkelt. Tack och lov är FoHM ganska konsekvent i sina uttalande. Vrid bara om 180 grader så kommer du närmast sanningen.
"Det blir ingen andra, tredje, fjärde, femte våg....."
Min egna kommentar: Vilka förbannade andra och tredje vågor osv av apkoppor talar hon om?

X-member

Post by X-member » Sat 30 Jul 2022 18:34

Nu återgår jag igen till det jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6333&start=50#p61707 .

Apkoppor (Internationellt maj 2022-) (FoHM)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... maj-2022-/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Folkhälsomyndigheten följer och bevakar kontinuerligt det epidemiologiska läget, både i Sverige och internationellt och tar del av de riskbedömningar som görs av ECDC och WHO.
Och nu summerar jag detta med följande kommentar: Om MEWAS-idioterna nu inte är överens med ECDC och WHO när det gäller apkoppor så rekommenderar jag dom att ta kontakt med ECDC och WHO!

X-member

Post by X-member » Sun 31 Jul 2022 12:18

Här kommer en svarskommentar postat av MEWAS-medlemmen och italienskan Elisa Bastiani under ett inlägg på MEWAS-medlemmen och tyskan Jennifer Luetz vägg på faceook för mindre än en timma sedan (och detta gäller alltså apkoppor):
Att folk inte fattar att även barn blir sjuka! Sen, även om det skulle vara bara kontaktsmitta, finns det tvåtusen olika sätt att bli smittad via kontakt, exempelvis i en överfull buss
Min egna kommentar: Detta inlägg är till för att ljuga om vad FoHM säger, igen. Men jag orkar inte återge skiten.

X-member

Post by X-member » Sun 31 Jul 2022 12:31

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6333&start=50#p61707 men även med föreående svar.

Frågor och svar om apkoppor (FoHM)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -apkoppor/

Ett klipp:
Yngre barn, gravida och personer med nedsatt immunförsvar löper ökad risk för allvarlig sjukdom om de smittas av apkoppsvirus.
Min egna kommentar: Jag föreslår att MEWAS-idioterna börjar kolla upp vad FoHM skriver innan dom börjar sprida lögner om vad FoHM skriver....

X-member

Post by X-member » Mon 1 Aug 2022 10:43

Smittkoppsvaccin skyddar inte mot apkoppor

Publicerad 31 juli 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or ... t-apkoppor

Ett klipp:
För att ha ett fullgott skydd mot apkoppor krävs det två vaccindoser. Men enligt FHM finns det undantag. Har man tidigare vaccinerats mot smittkoppor behöver man bara hälften så mycket vaccin.

– Då anser vi att man bara behöver en vaccinationsdos mot apkoppor, säger Klara Sondén utredare och infektionsläkare på FHM.

Smittkoppevaccin ingick i det allmänna vaccinationsprogrammet mellan 1816 och 1976. Men det är inte helt klarlagt hur sådant vaccin skyddar mot apkoppor.

– Apkoppor och smittkoppor är nära besläktade med varandra, så har man en smittkoppsvaccin i sin historik då har man sannolikt ett visst skydd.

”En gissning”

Professorn Lennart Svensson håller inte helt med.

– Jag vill påstå att det inte finns en chans i världen att vi har skydd mot apkoppor genom det vaccin som vi fick i slutet av 70-talet. Jag skulle vilja säga att det är en gissning.

– Det är alldeles för länge och man brukar säga att man behöver ha en ”booster”-dos var tredje, var femte år. Och det har ju gått rätt många år sedan 70-talet.

Till skillnad från till exempel covid-19 som är en luftburen smitta, smittar apkoppor endast genom hudkontakt. Lennart Svensson poängterar att det är skillnad på skydd mot sjukdom där en person uppvisar symtom, och skydd mot infektion där en person bär på smittan men inte har några symtom.

– Vaccin skyddar mot sjukdom, men det skyddar inte mot infektion – det är två olika saker, säger han och tillägger att man inte smittar så lätt om man inte får några koppor.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Aug 2022 18:10

Inlägg postat av maskaktivisten Tobias Petersson på hans vägg på facebook idag:
UNGA män DÖR I APKOPPOR ...2 dödsfall i Spanien , ett i Brasilien
Min egna kommentar: Jag tror inte att han skall vara så orolig, bara han undviker trängsel så går det nog bra...

Läs vad jag menar ovan här: viewtopic.php?f=8&t=6339&start=90#p61787 och här: viewtopic.php?f=8&t=6339&start=30#p61457 .

X-member

Post by X-member » Mon 1 Aug 2022 23:09

Inlägg postat av MEWAS-medlemmen och tyskan Jennifer Luetz på hennes vägg på facebook idag:
World Health Organization (WHO) on Sunday rejected the homosexual bias towards the fast-spreading monkeypox disease that it declared a global health emergency saying that “anyone can get” the monkeypox virus, and not just gay men.
Svarskommentar skriven av MEWAS-medlemmen och italienskan Elisa Bastiani:
Kan han komma och berätta direkt till FHM? För att jag tror inte att de har fattat
Min egna kommentar: Kanske man borde be WHO informera dessa båda trollpackor om att FoHM faktiskt själva hänvisar till WHO som deras info-källa?

X-member

Post by X-member » Wed 3 Aug 2022 12:00

Detta hör ihop med min kommentar i föregående svar.

Stigma kring apkoppor oroar hbtqi-gemenskapen – drar paralleller till hiv och aids (Svenska Yle)

Publicerad 3 augusti 2022.

https://svenska.yle.fi/a/7-10019189

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Apkoppor drabbar främst män som har sex med män. Den här gruppen rekommenderas minska på antalet sexuella kontakter för stunden, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus. Det här har väckt diskussion om hur vi pratar om viruset.

Apkoppor kan smitta vem som helst, men trots det har främst män som har sex med män blivit smittade.
Min egna kommentar: Men sådan information är ju fullständigt bortkastad på MEWAS-idioter skulle jag tro...

X-member

Post by X-member » Fri 5 Aug 2022 20:44

Inlägg skrivet och postat av MEWAS-medlemmen och italienskan Elisa Bastiani på hennes vägg på facebook för ca 15 minuter sedan (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det är väldigt farligt att koppla monkeypox med att vara homosexuell för att
1. Är inte sant
2. Barn har exempelvis täta kroppskontakten och historiskt är precis barn som är mestadels offer för smallpox och
1. Det är fuc*** kränkande. Sluta tänka att vissa kategorier människor är de som sprider. Invandrare spred inte covid. Homosexuella sprider inte monkeypox. Det är kontakterna och luften som sprider sjukdomarna.

Var inte en idiot. Ta på dig en andningsskydd och begränsa dina kontakter.
Min egna (djävligt spydiga) kommentar: Hur man skall göra för att skyddas mot att smittas med apkoppor är dom svenska myndigheternas (och svensk medias) jobb, och inte någon utlandsfödd italienska-lärares jobb!

X-member

Post by X-member » Sat 6 Aug 2022 9:29

Detta hör ihop med föregående svar.

Vad var det som Elisa Bastiani glömde?

Nåja, det finns (tack och lov) andra som såg samma sak som jag vilket framgår i nedanstående svarskommentar (japp, det är maskaktivisten själv och det är jag själv som har blåmarkerat):
Tobias Petersson
Men jag är bög och För mig viktigt att man addresserar problemet att det sprids bland män framför allt. Där kan vi stoppa genom vaccinering

Post Reply