Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 0:16

Ett år sedan första fallet av covid-19 i Göteborg

Publicerad 26 februari 2021.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.42118353

Ett klipp:
Lugnande besked

Samtidigt förmedlade deltagarna på presskonferensen ett visst hopp. Smittspårning pågick fortfarande, men bedömningen var att det inte fanns någon större risk för ytterligare smittspridning. Och i samma artikel i GP dagen efter gav statsepidemiolog Anders Tegnell lugnande besked: man kommer att hitta smittade personer tidigt och bryta smittkedjorna.
Min egna kommentar: Förstår ni vad detta betyder? Jo, att det faktiskt inte var Anders Tegnell som först gick ut med budskapet att det inte var någon större risk för ytterligare smittspridning, utan det var istället 4 personer i Västra Götalandsregionen.

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 0:17

Nu har jag tagit bort den röra som jag ställde till med tidigare idag i detta ämne. Hoppas att det blev lite bättre nu! ;)

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 0:28

Moderaterna KU-anmäler Lena Hallengren för uttalande om munskydd

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -munskydd/

Två klipp:
Moderaterna har KU-anmält Lena Hallengren (S) efter ett uttalande om munskydd i SVT.

Fredrik Schulte (M), som står bakom anmälan, menar att socialministern försöker påskina att hon och FHM alltid har varit för munskydd.

– Det är glasklart. Hon säger uttryckligen att hon och Folkhälsomyndigheten hela tiden sagt att munskydd är någonting som de rekommenderar att man använder.
Lena Hallengren avböjer att kommentera anmälan. Däremot skriver hennes pressekreterare Elin Aarflot i en kommentar: ”Det framgår i intervjun att det hon talar om är att munskydd ska användas och behandlas som den skyddsutrustning det är”.
Min egna kommentar: Det beror väl på vilken situation det handlar om eller hur?

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 0:37

Detta hör ihop med föregående svar.

Hittade följande svarskommentar under artikeln i föregående svar i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) postad för ca 50 minuter sedan:
"Moderaterna KU-anmäler Lena Hallengren för att tusentals äldre avlivats med morfin".
Min egna kommentar: Detta "skämt" tror jag inte kommer att roa moderaterna lika mycket som det tydligen roar flockidioter...

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 14:03

Da koronaviruset kom til Norge

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/2 ... 1.15392592

Några klipp:
Norge hadde fått sitt første koronatilfelle. Og Tromsø var den første kommunen som fikk pandemien servert i fanget.Kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen husker hvordan hun reagerte.– Jeg tenkte at der gikk startskuddet. Nå får vi steikende mye å gjøre framover.
– Vi visste for eksempel ikke om det var fornuftig å isolere folk hjemme, eller om de ville bli så syke at de burde være på sykehuset i stedet. Den type diskusjoner hadde vi mye av, sier han.I Tromsø var smittevernplanen utdatert for mange år siden. Både bemanningsplanlegging, koronatelefon, testsenter og smittesporingsteam måtte på plass.– Hvis det oppstår en ulykke, er det jo en del ting som må gjøres. Men det har vi jo erfaring med, dette hadde vi jo absolutt ingen erfaring med. Så det var spesielt, sier Wilhelmsen.– Vi famla mye i begynnelsen.

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 14:16

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4970#p51859 dvs, det är samma kvinna som är i farten igen.

Insändare. Svar: ”Under pandemin måste vi svenskar hålla ihop”

(Svar från Tegnell-gruppen till Lisa Meyler som är medlem i gruppen MEWAS.)

Publicerad 25 februari 2021.

https://www.dn.se/insandare/svar-under- ... alla-ihop/

Kommentar hämtad från länken ovan:
Emelie Widén - 8 timmar sedan

I fb gruppen ”Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM)” som har 90 000 medlemmar, arbetar moderatorerna på samma sätt som i diktaturer.

Alla kommentarer med antydan till kritik mot Tegnell och/eller FHM tas bort ut gruppen.

Moderatorerna anser att ”i kris måste alla hålla ihop” oavsett om de som leder krisen skadar folket eller ej.

Oroande utveckling för Sverige att en grupp som använder sig av metoder från några av världens värsta diktaturer, har lyckats få så många medlemmar. Behovet för svenskarna att söka en ledare verkar vara stort.
Min egna kommentar: Hur man gör i den facebookgrupp som Emelie själv är medlem i kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=5190#p52083 .

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 14:27

Detta hör ihop med föregående svar.

När jag städade här i ämnet igår så försvann ett inlägg men nu har jag postat ett nytt, där vi kan se att medlemmar i vissa grupper inte ens läser artiklarna innan dom skriver kommentarer.

Här kommer ett klipp från Tegnell-gruppens insändare:
I vår grupp har vi haft otaliga diskussioner om lockdowns, munskydd, smittspårning, skolstängningar, reserestriktioner och andra åtgärder. Det går alldeles utmärkt att diskutera så länge det är en diskussion i sak.

Däremot går vi hårt fram mot de som går med i vår grupp för att sprida kräksmileys eller vildsinta anklagelser – oavsett om det är mot Tegnell, hans kritiker eller någon annan. Ingen har någon rätt att utnyttja vår plattform för att sprida propaganda. Vi är en grupp för att i konstruktiv anda stötta Folkhälsomyndighetens insatser mot covid-19.
Man tycker alltså inte om propaganda (som tex lögner) i Tegnell-gruppen och man vill att folk skall bete sig som folk och hålla sig till sak.

Detta är det allra största problemet, dvs att det finns personer bland "Björn Olsen-anhängarna" som skiter i sådant!

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 14:52

245 koronasmittede i Oslo siste døgn. Stoltenberg er bekymret

Publicerad 27 februari 2021.

https://www.nrk.no/norge/542-koronasmit ... 1.15393997

Ett klipp:
– Det har gått veldig raskt, slik det også har gjort i mange andre land. Det er vanskeligere å være sikker på at vi kan få slått det ned med de vanlige tiltakene, altså testing, isolering, smittesporing og karantene.

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 14:55

Man har rapporterat 5 döda pga covid-19 och 520 nya smittade idag (27 februari 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 358.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Sat 27 Feb 2021 15:10

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=5210#p52114 .

Här kommer ett svar från Sveriges Radio till Lisa Meyler, medlem i gruppen MEWAS.

Insändare. Svar: ”Vi har gjort en vanlig journalistisk granskning”

Publicerad 14 februari 2021.

https://www.dn.se/insandare/svar-vi-har ... ranskning/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
SVAR PÅ INSÄNDARE. Yttrandefrihet betyder inte att man inte ska granskas för det man yttrar. Sveriges Radios rapportering om en Facebookgrupp som kritiserar den svenska coronastrategin är en vanlig journalistisk granskning, skriver Alisa Bosnic och Klas Wolf-Watz, ansvariga utgivare för Vetenskapsradion respektive Ekot på SR.
Min egna kommentar: Exakt!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4860#p51744 och i svaret efter detta..

Post Reply