Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 21:15

Nye FHI-anslag: Langt flere smittede i Norge enn tidligere antatt

Publicerad 5 september 2020.

https://www.aftenposten.no/norge/i/GGz9 ... ere-antatt

Ett klipp:
Nå er anslaget over antall smittede økt med 60 prosent til mellom 55.000 og 73.000 personer. Det kommer frem i nye anslag fra Folkehelseinstituttet.

Dette får konsekvenser for flere sentrale spørsmål i kampen mot viruset.

Slik ser Norges nye smittemønster ut

Årsaken til at anslaget over antallet smittede øker så mye, er ny kunnskap basert på de 11.000 personene som har testet positivt så langt i Norge.
Min egna (lite ironiska) kommentar: Och idag ger man Norge beröm i den svenska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för att man lyckas spåra alla norska covid-19-fall....

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 21:28

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer tex vad "tjötgubben" Alf postade idag i den svenska flockidiotgruppen som jag talar om i föregående svar, vilket gällde den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2760#p49585 . (Jag har tidigare postat en del av detta uttalande på annat ställe.):
Hur länge ska vi lura oss själva och även grannländerna med mörkläggning och manipulering av statistik?

Det som göms i snö kommer upp i tö!
Vad blir det med Sveriges anseende i världen som tidigare var en välrespekterat land?
Min egna (mycket undrande) kommentar: Om nu även Norge har fler smittade än dom har testat och därmed rapporterat, vad kallar "tjötgubben" då det?

X-member

Post by X-member » Sat 5 Sep 2020 21:38

Vad är det då som retar idioterna i den svenska offentliga facebookgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) så mycket?

Jo, det är det som stod i rubriken, dvs detta:
Danmark och Norge går om Sverige i nya fall per dag
Och faktum är att vi bara behöver vänta ett tag, så kommer säkerligen även dom norska och danska dödsfallen att öka, och vips så är det bevisat att Sverige faktiskt har färre nya fall per capita, i alla fall just nu.

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 13:21

Rocklöv: Jag stod inte för det vi skrev

Publicerad 6 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/rocklo ... -vi-skrev/

Ett klipp:
Joacim Rocklöv var en av de 22 forskare som kritiserade den svenska coronavirusstrategin i en nu världskänd debattartikel.

I dag säger Rocklöv att han inte står bakom det som stod i artikeln om krav på nedstängning.

– Jag var lite tveksam redan innan om jag skulle vara med på den, säger Rocklöv till Svenska Dagbladet.

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 13:28

Revanschen : ”I dag följer alla Sveriges strategi”

https://www.svd.se/revanschen--idag-fol ... s-strategi

Artikeln ovan kräver inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Sverige har hånats, kallats för karikatyr och skällts ut för sin unika coronastrategi. Nu följer alla länder i Europa den svenska modellen – men ingen skulle våga erkänna det, säger ledande virusexperter som SvD har talat med.
Här kommer även ett klipp från en reaktion på denna artikel hämtad från en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook vilket postades för ca 30 minuter sedan:
Nu börjar skademinimeringen och historieomskrivningen. Regeringens och Folkhälsomyndighetens misstag skall skylas över!
Artikeln framställer det som att alternativet till FHM:s ickestrategi har varit lockdown.

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 13:31

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer en reaktion till på den artikeln hämtad från samma svenska idiotgrupp och som postades för ca 20 minuter sedan:
Norge følger verkligen inte Sveriges strategi
Min egna kommentar: Hon påstår alltså att man inte håller avstånd och tvättar händerna i Norge.

Tillägg:

Här kommer en kommentar till:
Fy fan, de har verkligen ingen skam i kroppen! För det första så använder så gott som alla andra länder munskydd, så INGEN följer sveriges strategi.
Denna person säger alltså precis samma sak som norskan ovan, dock menar personen att så gott som ingen i hela världen håller avstånd samt tvättar händerna.

Tillägg igen:

En kommentar till:
Är i Danmark och kan säga att det gör de INTE
Min egna (lite syrliga) kommentar: Jasså, vad gör man då i Danmark? Säger åt folk att kramas och skita i att tvätta händerna kanske?
Last edited by X-member on Sun 6 Sep 2020 14:12, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 13:42

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2770#p49594 .

Nu kan jag iofs inte läsa hela artikeln, men jag måste verkligen tacka för att man publicerade den, för nu kommer det nog att visa sig (och jag har ju redan gett er några exempel i tidigare svar) att folk inte ens vet vilken strategi vi har i Sverige.

Svensk strategi är ju att försöka hålla nere antalet smittade (bland annat genom att be folk hålla avstånd och ha en god handhygien) så att sjukvården klarar av att ta hand om dom covid-19-drabbade som behöver ha vård.

Tillägg:

Här kommer ett klipp till från artikeln vilket är hämtat från en svensk offentlig coronagrupp på facebook (det är jag själv som har blåmarkerat):
Men inför nya virusvågor väljer flertalet av Europas länder nu att gå den svenska vägen, enligt Flahault. Man försöker undvika att stänga ner samhällen igen – så kallad lockdown. Skolor, restauranger och affärer hålls öppna. Kollektivtrafiken rullar. Medborgare uppmanas lyssna på råd om avstånd och hygien. Mantrat att ”testa-spåra-isolera” upprepas oavbrutet.

– Nya nedstängningar vore katastrofalt för ekonomierna. Nu försöker man den svenska metoden. Där har man lyckats få medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvingande lagar och regler.
Lite information om den svenska grundlagen kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2750#p49573 .

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 14:06

Norge tester seg som aldri før i jakten på viruset. Nå advarer fagfolk om sprengt kapasitet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/JoKe ... er-fagfolk

Ett klipp:
Over natten fikk bioingeniørene i mars bokstavelig talt hendene fulle. Regjeringens viktigste våpen mot korona er testing for å finne syke, slik at de kan isoleres og unngå å smitte andre.

Nå melder laboratorier over hele landet at de mangler utstyr og personell.

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 14:19

ALEX SCHULMAN
Norge införde plötsligt en obegriplig form av regler

https://www.expressen.se/kronikorer/ale ... av-regler/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Och där stod vi på var sin sida av pandemin. Ett land som stängde ner allt och ett land som höll öppet. Ett land där folk blev sjuka och många dog, ett land som nästan inte rörts av pandemin. Fram tills nu. I takt med att smittan i Sverige sakta går ner mot nollstrecket så börjar det röra på sig i grannländerna. Och på lördagen kom så beskedet: det är nu fler smittade per dag i Norge av Coronaviruset än i Sverige. Antalet nya fall per dag ligger på 15,2 per en miljon invånare i Norge och i Sverige är siffran 13,2. Norge har alltså gått om. Och märkligast av allt: Norge fortsätter trots det med sin inreseförbuds-tombola, meddelar om nya regioner som inte får komma, andra som nu är välkomna. Logiskt sett, givet de senaste siffrorna och om den nitiska policyn ska hållas, borde norska myndigheter gå ut med inreseförbud till Norge för norrmännen. Deras smittosiffror duger ju inte i landet.

Sverige håller fortsatt sina gränser öppna, och jag hoppas norrmännen snart tänker om. Jag tror vi behöver varandra, vi norrmän och svenskar. Vi verkar ungefär lika sjuka. Kan vi inte vara det tillsammans? Vi kan ju hålla avstånd, men vi vill inte förlora er helt.

Min egna kommentar: Precis det samma som jag själv har tänkt...

X-member

Post by X-member » Sun 6 Sep 2020 14:23

Et av Europas siste gule land har passert grensen for å bli rødt

https://www.aftenposten.no/verden/i/70X ... -bli-roedt

Ett klipp:
Ungarn har i ukevis presentert lave smittetall, men den siste uken har antallet nye koronasmittede gått i været. Landet ligger nå godt over grensen Norge har satt for at et land skal bli rødt.

Post Reply