Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 14:06

Lite norskt:

Antibiotikabruk i sykehus ved covid-19

Publicerad 19 juni 2020.

https://tidsskriftet.no/2020/06/kronikk ... d-covid-19

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Sekundære infeksjoner og bakteriefunn

Hva vet vi om sekundære bakterielle infeksjoner og mikrobefunn ved covid-19? Foreløpig lite. Kun i noen få artikler er det rapportert om sekundære infeksjoner og ofte uten beskrivelse av mikrobefunn. To metaanalyser viser at 5,6 % og 8 % av pasientene med covid-19 hadde sekundære infeksjoner (4, 5). Imidlertid er bruken av antibiotika (72–100 %) langt høyere enn den rapporterte forekomsten av sekundære infeksjoner (6–8).

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 14:23

Idag länkar ledaren för patientföreningen FSI till en YouTube-video gjord av Jon Tallinger där Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten svarar att det som Jon Tallinger vill ta upp med honom är Socialstyrelsens ansvar.

FSI-ledaren skriver följande om detta:
Detta blev faktiskt lite knasigt. Jag kommer ihåg en läkare som beskrev exakt hur man skulle gå tillväga när man ger palliativ vård via en Youtubekanal. Det gjorde då ont i mig att man inte gjorde ett försök att rädda fler liv istället.

Sedan kan förvisso detta reportage vara lite vinklat. Det ska man alltid ha med sig. Men vi ska göra allt för att rädda liv, oavsett ålder på den som behöver hjälp! Något annat får inte förekomma!
Min egna kommentar: Att ställa sin fråga till fel person (och dessutom från fel myndighet) gör man (i mina ögon) enbart för att försöka kasta skulden på denna person!

Här kommer en svarskommentar gällande detta inlägg från ledaren för en svensk borreliagrupp (läs mer om denna idiot här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=930#p47680 ):
Vi är många som varit vakna hela tiden och förgäves ropat oss hesa gentemot makthavarna. Media tystade länge ner detta.
Min egna kommentar: Ja, ställer man fel myndighet eller fel person till svars, så lär nog media inte ha varit så värst intresserade!

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 14:44

Tillägg till föregående svar.

Jag kan nu se att folk i ledaren för patientföreningen FSI:s grupp, faktiskt har blivit lurade av Jon Tallingers video bland kommentarerna, dvs dom har blivit lurade att tro detta med syrgas på äldreboendena är FoHM:s ansvar och ännu har ingen i FSI-ledarens grupp gett dom korrekta fakta, även om Anders Tegnell faktiskt gav rätt svar till Jon Tallinger i videon.

Detta är rent ut sagt sjukt!

Tillägg:

Kan nu se att FSI-ledaren har klickat "gilla" på en kommentar där personen uppenbarligen har missförstått saken. Ok, då tar jag bort FSI-ledarens grupp i svaret nedan, för nu anser jag att dom inte längre för en hederlig coronadebatt i den gruppen:

viewtopic.php?f=8&t=6325&start=930#p47674

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 15:07

Ett tillägg till dom båda föregående svaren i detta ämne.

Lyssnade nu lite mer på videon, och Jon Tallinger hävdar att ingen (0 personer) i Sverige har fått syrgas. Och jag antar att han menar covid-19-drabbade äldre personer.

Han är ta mig tusan inte riktigt klok. Jag själv kan ju bevisa om och om igen att han ljuger och att många äldre covid-19-drabbade personer faktiskt har fått syrgas, men han fortsätter lik förbannat att ljuga för folk.

Tillägg:

Och videon avslutas med att Anders Tegnell svarar (vilket även postades i början av videon) att detta är Socialstyrelsens ansvar, och inte hans och FoHM:s.

Ett tillägg till:

Här kommer även vad en svensk sjuksköterska informerade om i gruppen: "Alla har rätt till syrgas!" för några dagar sedan, en grupp som nu tydligen leds av Jon Tallinger (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1030#p47778 ).
Glöm inte heller bort att dryga 75% av alla smittade som bor i särskilt boende för äldre överlever Covid-19 och majoriteten av landets särskilda boenden för äldre har inte haft någon smitta alls än.

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 15:42

Jag summerar några av dom senaste svaren i detta ämne.

En lögnhals (dvs, ledaren för patientföreningen FSI ljuger ju om att man förnekar behandlingssvikt i Sverige vilket ni kan läsa om här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=160#p46974 ) sprider nu en annan svensk lögnhals påståenden (dvs, Jon Tallingers lögner vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1040#p47790 ) och detta bevisar faktiskt att ledaren för patientföreningen FSI inte ens faktakollar informationen som han sprider. Vilket förövrigt Mats Reimer och professor Björn Olsen också har kunnat konstatera (bland annat 2017 av Mats Reimer och samma år eller något år senare (?) gällande TickPlex-testet av professor Björn Olsen), vilket dock FSI-ledaren inte heller brydde sig om*.

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

*Dvs, dessa felaktigheter sprids ju fortfarande i FSI-ledarens blogg eller på FSI:s hemsida.

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 15:52

Nu lämnar jag dom svenska lögnhalsarna en stund och återgår till artikelpostande igen.

Lek med mat spredte virus – smittefrykt før svensk «midsommar»

Publicerad 19 juni 2020.

https://www.nrk.no/urix/sverige_-korona ... 1.15060476

Ett klipp:
En avslutningsfest blant elever fra en videregående skole førte nylig til 30 tilfeller av koronasmitte. Nå advarer helsemyndighetene mot mer smitte under kveldens mange fester i Sverige.

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 15:58

Coronaviruset
Ulf Kristersson till attack mot Ann Linde efter tv-intervju
”Arroganta och självtillräckliga svar”

Publicerad 19 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... v-intervju

Ett klipp:
Ann Linde försvarade Sveriges coronastrategi i ett längre inslag i Deutsche Welle under torsdagen. Hon fick då frågor om den svenska linjen verkligen kunde sägas vara lyckosam med tanke på de höga dödstal som följt i pandemins spår – en siffra som i dag ligger på över 5 000 personer. Ann Linde svarade att strategin i sig fungerat, men att man misslyckats med att skydda de äldre. Hon la också skuld på den privata sjukvården och gjorde ett försök att förklara den komplicerade svenska sjukvårdsmodellen.

Moderatledaren Ulf Kristersson var dock inte imponerad över framträdandet och bidraget till Sverigebilden.

”Det var en krävande intervju, men utrikesministerns insats var inte bra för Sverige: Arroganta och självtillräckliga svar på omvärldens rimliga frågor om de höga svenska dödstalen”, skriver han på Facebook.

Han fortsätter med att hävda att förtroendet för landet är nyckeln till om vi ska klara att rädda ekonomin framöver.
Min egna kommentar: Väntar fortfarande på att det eller dom högerpartier som är ansvariga för att äldrevården är så dålig i Sverige tänker erkänna (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=990#p47739 ).

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 16:12

Lite norskt igen.

Fra mandag blir det normal åpningstid på utestedene

Publicerad 19 juni 2020.

https://www.nrk.no/osloogviken/fra-mand ... 1.15060292

Ett klipp:
Utestedene i hovedstaden får vanlige åpningstider fra mandag. Slik blir koronasommeren i Oslo.

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 16:39

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1030#p47785 ), där jag postade ett litet klipp från vad en person hade påstått, dvs hon bevisade ju att Jon Tallinger ljög, sannolikt utan att förstå det själv.

Här kommer ett lite längre klipp från vad den Sverigedumokratiskta kvinnan skriver:
Andelen av avlidna som bott på äldreboende i Norge är 59% vs 43% i Stockholm.
Vi har inte misslyckats med att skydda våra äldre, vi har misslyckats med att skydda alla.
Min egna (lite spydliga) kommentar: Försöker hon möjligen påstå att man har lyckats skydda någon specifik åldersgrupp i Norge? Eller i något annat länd i hela världen? I så fall så är hon ta mig tusan urbota dum!

X-member

Post by X-member » Fri 19 Jun 2020 17:25

Här kommer ett inlägg postat för ca 14 timmar sedan i den offentliga svenska idiotfacebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat":
Undrar om man skulle kunna komma tillbaka till jobbet vecka 31. Har varit ledig sen typ februari på grund av jag är i riskgruppen som ingen bryr sig om. Hur tror ni att våran framtid ser ut? Tror ni att skolor och jobb kommer starta upp som normalt i höst?
Mitt egna svar på detta är: Att jobb och skolor skulle "starta upp normalt i höst" (oavsett vilket land man bor i), innebär ta mig tusan (ursäkta) inte att coronaviruset har försvunnit.

Tillägg:

Japp, detta är skrivet i fd "Björn Olsen fan club" men att professor Björn Olsen anser att vi kan komma att ha problem med coronaviruset i 10 år framöver, det har man tydligen inte informerat om i den idiotgruppen!

Post Reply