Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 29 Jul 2020 21:45

Detta handlar om munskydd och är hämtat från den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" och detta var postat idag, 29 juli 2020:

Person 1 (med ett svenskt namn) skriver (det är jag själv som har blåmarkerat ett litet, men ack så viktigt ord):
Regeringen säger nej till krav på munskydd i offentliga miljöer för att stoppa spridningen av coronaviruset. Det meddelar socialminister Lena Hallengren (S) vid en pressträff idag på förmiddagen.
– Vi har inte den kulturen, säger hon.
Person 2 (med ett namn som tyder på utländsk härkomst) svarar:
Jaha det var en konstig analys av situationen, vilka andra länder har en sådan kultur - hade gärna vetat det
Min egna kommentar: Det finns faktiskt fortfarande länder som anser att man inte kan tvinga sina medborgare...

Läs gärna även här och i svaret efter detta: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1900#p48690 .

X-member

Post by X-member » Wed 29 Jul 2020 22:07

I och med att munskydd debatteras mycket just nu i svenska facebookgrupper så sprids ta mig tusan (ursäkta) även nedanstående lögnaktiga namninsamling överallt nu igen.

SAVE SWEDEN from the COVID19 Experiment

https://www.skrivunder.com/save_sweden_ ... experiment

Ett klipp:
Swedes are told not to wear masks, even though there is mounting evidence that they can prevent the spread.
Min egna kommentar: Ovanstående är ren och skär lögn, utan man har bara valt att (hittills) inte införa något munskyddstvång i Sverige (se föregående svar).

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1910#p48703 .

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 13:28

Coronaviruset
Björn Olsen: Jag trodde inte på munskydden
Professorn om sina misstag och önskan om att jobba för Folkhälsomyndigheten

Publicerad 30 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70 ... munskydden

Några klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Men du sa själv i januari i Morgonpasset i P3 att mask inte fungerar. Du sa: Det finns inga skäl att springa runt med ansiktsmask. Det finns inga rationella eller vetenskapliga skäl att ha mask.

– Jag trodde inte på munskydden. Och då man måste sätta detta i kontext. För folk hade munskydd under näsan, över pannan, överallt. Sedan har vi gjort ett enormt kunskapslyft de här senaste månaderna. Jag hade fel, Folkhälsomyndigheten hade fel, många hade fel. Men då måste man vara beredd att ändra sig.
Är det inte med risk att låta efterklok? I januari och mars hade vi inte den här kunskapen.

– Visst, visst. Men vi började ju förespråka munskydd lite längre fram när det började komma data på att detta fungerar.
Last edited by X-member on Thu 30 Jul 2020 14:13, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 13:31

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Ett klipp till från artikeln (professor Björn Olsen säger):
Men inga nordiska länder har använt munskydd i någon större utsträckning.

– Nej, vi har ingen tradition av det i Skandinaviska länder. Återigen, det är inte en 100-procentig lösning. Men det ger additiva effekter.
Tillägg:

Läs gärna det jag själv har skrivit tidigare i ämnet här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1900#p48689 .

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 13:50

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne.

I det svar som jag länkar till så skrev jag följande:
Ett litet tips också: använd gärna glasögon om ni har sådana. Dom skyddar säkert mot en del "stänk".
Här kommer ett inlägg postat för ca 2 timmar sedan i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club"):
Information som når Sverige i bästa fall inom 6 månader.

"Dr. Anthony Fauci suggested Wednesday that Americans should consider wearing goggles or a face shield in order to prevent spreading or catching COVID-19."
Min egna kommentar: Jag själv tipsade ju om detta igår, gjorde jag inte?

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 14:36

Jag postar detta (bland annat) med anledning av att det finns svenskar som anser att vi i Sverige skall börja göra som man gör i Norge, vilket vi alltså redan gör i Sverige. ;)

FHI: Avstand og håndvask fortsetter i to-tre år

Publicerad 30 juli 2020.

https://www.nrk.no/vestland/fhi_-avstan ... 1.15105645

Ett klipp:
I påvente av en vaksine mot covid-19 må vi fortsette å holde avstand, vaske hendene og holde oss hjemme når vi er syke. Rådet vil gjelde i to til tre år, sier Preben Aavitsland i FHI.
Min egna kommentar: Vad jag vill säga är alltså att det finns svenskar som tror att man gör något helt annat i Norge, vilket man alltså inte gör. Läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1840#p48623 .
Last edited by X-member on Thu 30 Jul 2020 14:45, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 14:45

Vår svenska statsminister, Stefan Löfven, skrev följande på facebook för ca 30 minuter sedan:
De senaste veckorna har antalet människor som vårdas på sjukhus med covid-19 minskat rejält, och det blir allt färre med covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar.

Den minskade belastningen i vården till följd av det nya coronaviruset gör att man med rätta kan säga att Sverige är på väg in i ett bättre läge. Men krisen är inte över än – långt därifrån. Vi ser fortfarande en spridning av viruset i landet och för att situationen inte ska förvärras så är det viktigt att fortsätta hålla avstånd till andra och begränsa antalet fysiska kontakter.

Därför uppmanar Folkhälsomyndigheten i dag att de som har möjlighet arbetar hemifrån även under hösten. Om det inte är möjligt är det viktigt att arbetsgivare fortsatt vidtar åtgärder för att minska smittspridningsriskerna på arbetsplatserna.

Jag förstår om man tycker att det är ett jobbigt besked. Arbetsplatsen är för många människor något mycket mer än ett ställe dit man går för att göra sitt jobb så att man får sin lön. En arbetsplats är också en plats där man har ett socialt sammanhang. En plats där man är behövd och där man är en person tillsammans med andra.

I många verksamheter måste anställda befinna sig på sin arbetsplats, till exempel om man arbetar inom vård och omsorg, i industrin eller i servicesektorn. Och för dem som behöver resa till och från jobbet med kollektivtrafiken måste det kunna ske på ett säkert sätt. Det kan innebära att trafikoperatörer behöver anpassa turtätheten och begränsa antalet passagerare som kan åka med för att undvika trängsel.

Men jag är säker på att alla förstår varför myndigheternas rekommendationer är så viktiga och nödvändiga. Hur var och en av oss agerar nu påverkar vilket läge vi är i till hösten. Om vi ska ta oss ur coronakrisens grepp, om vi vill undvika en stor ny smittspridning, så gäller det att hålla i, hålla ut, hålla avstånd och hålla ihop.

Tillsammans kommer vi att klara av det här.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 14:47

FHM: Nio nya dödsfall i Sverige

Publicerad 30 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL ... -i-sverige

Citat:
Det senaste dygnet har ytterligare nio personer med bekräftad covid-19 rapporterats döda i Sverige. Därmed har 5 739 smittade personer avlidit i landet, enligt Folkhälsomyndigheten.

Totalt har 80 100 personer bekräftats smittade, vilket är 318 fler än i onsdags.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 14:52

”Möjligt att de har vaccin – helt annan sak om det fungerar”

Publicerad 29 juli 2020.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... -fungerar/

Citat:
Vaccinforskaren Matti Sällberg kritisk till uppgifterna från Ryssland

Ryssland planerar att vara det första landet i världen som godkänner ett coronavirusvaccin, rapporterar nyhetskanalen CNN.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Jul 2020 14:57

Lite danskt:

Flere bliver smittet: 91 nye coronatilfælde i Danmark
Antallet af nye tilfælde med coronavirus i Danmark er torsdag det højeste siden starten af maj.

Publicerad 30 juli 2020.

https://www.berlingske.dk/nyheder/flere ... -i-danmark

Ett klipp:
I øjeblikket er der blandt andet et udbrud på Danish Crowns slagteri i Ringsted, der har 32 ansatte med coronasmitte.

Mens der er flere smittede, er antallet af indlagte på landets sygehuse faldet med tre til 18. Tre af de indlagte er på intensiv, mens to er i respirator.

Der er konstateret et nyt dødsfald med en coronasmittet. Danmark har samlet haft 615 dødsfald siden starten af marts.

Post Reply