Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 21:11

Kritiken mot Björn Olsens utspel: ”Har haft ordet nästan dagligen” (TV4)

Publicerad 31 juli 2020.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13284556

Citat:
Nyhetspanelen sammanfattar och diskuterar några av veckans händelser. Bland annat överläkare och professor i infektionssjukdomar Björn Olsens sommarprat i Sommar i P1. Och panelen både håller med och motsätter sig Björn Olsens mediekritik. I panelen: Eva Hamilton, före detta vd SVT, Amanda Sokolnicki, politisk redaktör Dagens Nyheter och Lars Ohly, före detta partiledare Vänsterpartiet.
Min egna kommentar: Värt att lyssna på, tycker jag.

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 21:27

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1940#p48729 .

Och om jag nu har förstått rätt, så innebär det som man hade tagit bort i detta radioprogram att både den svenska regeringen och FoHM frias från dom anklagelser som riktats mot dom, så det är ju egentligen istället högersidan i politiken som har mest nytta av denna "censurering".

Men det fattar man tydligen inte alls i vissa svenska grupper på facebook, utan här kommer några uttalanden hämtade från den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club"):
I sossialismen land är inte ordet fritt. Tänk på det när ni röstar nästa gång.
Det är ju det jag sagt i flera år.....Sverige har inte yttrandefrihet.
Om det hade funnits så hade denna Yngve fått kritisera svenska myndigheters hanterande av Corona pandemin..men det fick han inte för SR censurerade detta eftersom SR inte törs låta t ex sommarpratare kritisera myndigheter och regering.
Så fort det händer något i Kina så är det ett jäkla liv på media i Sverige ingen demokrati bla bla, även i andra länder,Polen, Ungern.
Men att censurera i Sverige är helt ok vilket jäkla vänstervriden hyckleri.
Att inte media skäms...

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 21:44

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar i detta ämne.

Nu tror jag äntligen att jag förstår varför Yngve Gustafsons uttalanden har "censurerats" (dvs, tagits bort), för jag läste nu artikeln nedan lite mer noga.

Coronautbrottet
Professorn: ”1 000 äldre har dött i onödan”

Publicerad 24 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50 ... t-i-onodan

Ett klipp (jag har blåmarkerat vad jag menar):
– Det är väldigt tydligt när palliativ vård ska sättas in och på vilka grunder och hur. Om det här har gjorts på felaktigt sätt så kommer Ivo att påvisa det i sin granskning.

Men det verkar vara så att många inte ens har fått träffa läkare och fått en felaktig diagnos.

Då ska man kalla det för fel och inte hävda att man har följt föreskrifterna, säger Thomas Lindén.

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 22:06

Detta hör ihop med (främst) föregående svar i detta ämne.

Nu vet vi alltså (med hjälp av IVO:s utredning) att det är några regioner som har gjort fel, och inte följt Socialstyrelsens riktlinjer. Dvs, nu vet vi att varken den svenska regeringen eller FoHM har haft något med saken att göra.

Här kommer en kommentar hämtad från den offentliga svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" postad för ca 3 timmar sedan:
Skrivit på Löfvens Facebooksida. Förklarade att de tomma platserna på sjukhusen berodde på att de över 80 och multisjuka 60 åringar var vårdplanerade ifall de fick Covid-19 skulle de inte få vård utan avlivas med en mix av morfin och lugnande. Jag jämförde honom med Hitler men påpekade att Hitler var effektivare. Lövens offer dog inte samma dag som de i koncetrationlägren gjorde. Vidare informerade jag honom om att jag försökte få anhöriga till hans offer.
Anmäla honnom till Domstolen i Haag för brott mot mänskliga rättigheter.
Min egna kommentar: Anmäl för bövelen (ursäkta) istället dom som är skyldiga!

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 22:46

Haha, hittade nu följande uttalande skrivet av journalisten Emanuel Karlsten igår, 30 juli 2020 på hans sida på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Undrar om man misstar ”det här får man inte säga i det här landet” med ”det här får jag inte medhåll på från majoriteten i det här landet”

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 22:58

Jösses, detta är mycket intressant!

Här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet av den norske läkaren Henrik Vogt från hans vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla och postades igår, 30 juli 2020:
Historien om at befolkningen ikke hadde noen immunitet mot corona-viruset må trolig skrives om

Det er nå helt sikkert at en stor andel av befolkningen har T-celleimmunitet mot SARS-CoV2-viruset. Dette sannsynligvis på grunn av tidligere eksponering for andre koronavirus (som står for ca 20% av alle forkjølelser og er noe de fleste får med noen få års mellomrom).
Her er den siste studien, publisert i Nature av tyske forskere.

Den fant T-cellereaktivitet mot viruset hos 83% av dem som hadde fått bekreftet COVID-19 men også hos 35% som IKKE hadde hatt det. 35% av tyskerne har altså immunreaksjon mot viruset. Jeg gjentar: 1/3 av tyskerne ser ut til å ha en immunitet for viruset fra før...
Och han länkar till artikeln/studien nedan:

SARS-CoV-2-reactive T cells in healthy donors and patients with COVID-19

Publicerad 29 juli 2020.

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2598-9

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 23:11

Här kommer texten på en bild postad i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club") för ca 6 timmar sedan:
Nu har Tegnell kommit på att jämföra sig med Belgien som har 11 miljoner människor på en yta av en tredjedel av Finland.
Min egna kommentar: Jag antar att personen anser att Stockholm (som hittills haft mest problem) är en glesbygd.

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 23:20

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1960#p48747 ).

Det har nu kommit en kommentar till skriven av en person med ett namn som tyder på finsk härkomst:
Ja, det är inte bara Flockimmunitet man är ute efter, flocktänkande är minst lika viktigt?
Min egna kommentar: Ja, "flocktänkandet" i just den Sverigedumokratiska facebookgruppen är att man kan skylla precis allt på Socialdemokraterna. Man behöver tydligen heller inte känna till vilken strategi vi har i Sverige, vilket dock Socialdemokraterna definitivt gör vilken ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1950#p48741 .

X-member

Post by X-member » Fri 31 Jul 2020 23:40

Rekordmånga norska kunder vid gränsen

Publicerad 31 juli 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op ... id-gransen

Ett klipp:
I lördags öppnade den norska regeringen för resande till utvalda delar i Sverige, däribland Värmland.

Nu rapporterar köpcentrum vid gränshandeln om rekord och långa köer, enligt Nya Wermlands-Tidningen.

– I tisdags satte vi besöksrekord med 14 000 besökare. Det gamla rekordet låg på 12 500 och vi har haft höga besökstal hela veckan, säger Madeleine Ward, chef på Töcksfors shoppingcenter till tidningen.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 0:03

Detta handlar om den artikeln som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1940#p48727 .

Det har nu framkommit att Aftonbladet har felciterat Anders Tegnell i rubriken och här kommer en kommentar gällande detta hämtat från den offentliga svenska facebookgruppen: "Anders Tegnell fan club":
Ska man vara noga, så sa Tegnell att han ännu inte fått något underlag som han inte redan hade.
Dvs, Aftonbladet har alltså lurat folk att tro att Anders Tegnell inte hade tillgång till alla studier.

Och visst sjutton har folk blivit lurade...här kommer texten på en bild postad i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club") och felskrivningen ("studie") är personens egna.
Tegnell säger att det inte finns tillräckligt med studie om munskydd!! Intressant
Tillägg:

Här kommer en kommentar till från samma grupp:
Man behöver inte ha publicerade studier om munskydd ..min mamma som är tandläkare skulle aldrig, aldrig jobba utan munskydd ...
Min egna (lite ironiska) kommentar: Jaha, så när vi går och handlar i affären så "gräver" vi alltså samtidigt i någons käft där det (som regel) finns väääldigt mycket bakterier. ;)

Post Reply