Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 19:07

Tusentals tågar mot coronarestriktioner

Publicerad 1 augusti 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo ... triktioner

Ett klipp:
– Vi kräver en återgång till demokrati. Maskerna som förslavar oss måste bort, säger en av deltagarna, som nekar att uppge sitt namn.

Demonstrationen har väckt skarpa fördömanden från såväl vanliga Berlinbor som folkvalda politiker. Den socialdemokratiska förbundsdagsledamoten Saskia Esken har stämplat deltagarna som "covid-ioter".

Polisen i Berlin har meddelat att arrangörerna bakom demonstrationen nu utreds – misstänkta för att ha brutit mot just de coronarestriktioner som de protesterar mot.

Tyskland hade på torsdagen rapporterat drygt 9 000 dödsfall i anslutning till pandemin.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 19:19

Här kommer en kommentar hämtad från den svenska offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och det handlar om att många otrevliga kommentarer raderas på Stefan Löfvens sida på facebook:
Demokratin i Sverige är inte på riktigt. Inte heller ytrandefriheten
Media är inte fri. När detta händer i andra länder skrika det högt om diktatur. Men i Sverige får man inte ens tänka på hur illa allt fungerar.
Min egna kommentar: Facebook är väl för bövelen (ursäkta) inte svensk media? Jag menar alltså, att på facebook så gäller istället facebooks regler!

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 19:29

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Att vi har en Socialdemokratisk statsminister beror på att vi har demokrati i Sverige, dvs vi har val. Denna person kan alltså välja att rösta på Sverigedumokraterna vid nästa val, vilket dock inte nödvändigtvis betyder att dom vinner.

Att vi har yttrandefrihet i Sverige innebär inte att man får lov att bryta mot lagar och regler (som tex facebooks regler).

Media är dessutom i sin fulla rätt att välja att inte publicera falsk eller felaktig information.

Och man får givetvis även tänka på hur det fungerar i Sverige.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 19:48

Nu lämnar jag dom urbota dumma svenskarna som tror att demokrati och yttrandefrihet innebär att man kan bryta mot lagar och regler och återgår till artikelpostandet igen.

36 har testet positivt – dette er Hurtigrutens hovedteori

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dett ... 1.15108173

Ett klipp:
Tror besetningen har tatt smitten om bord

33 av 35 av besetningen som nå har testet positivt er fra Filippinene. De to andre er fra Tyskland og Norge, sa Skjeldam under pressekonferansen.

– En av hovedteoriene til Hurtigruten er at smitten har kommet med en av besetningsmedlemmene som har kommet fra Filippinene. Disse kom om bord 17. og 24. juli, sier Skjeldam.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 20:04

Detta hör ihop med ett tidigare inlägg i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1990#p48776 ). Dvs, man menar ju att munskyddstvång inte är förenligt med demokrati.

Här kommer en reaktion gällande detta hämtat från den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" och detta är skrivet av en person med ett namn som tyder på finsk härkomst:
Man tror f.. inte det är sant!! Vad är det med folk egentligen! Har dom blivit helt galna!! Kör ut dom där 17000 till en obebodd ö och låt dom smitta ner varandra!
Min egna kommentar: Personen anser alltså att alla som inte håller med skall utvisas till en obebodd ö = diktatur.

Tillägg:

Här kommer en kommentar till:
Vi får nog konstatera att jorden går mot sin undergång. Fler och fler "störda" befolkar jorden.
Min egna (lite undrande) kommentar: Skall alla som inte håller med kallas för "störda" och "utvisas" från jordklotet?

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 20:39

Men vad i helvete (ursäkta) är detta? Detta inlägg är hämtat från den svenska offentliga facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club") och postades för ca en timme sedan:
Att socialdemokraterna inte har de gamlas röster längre är ju naturligt. Vem lägger en röst på sin egen bödel?
Min egna kommentar: För det första (vilket personen nog inte ens tänkte på) så kan inte en person som är död rösta. För det andra så har han inte minsta lilla bevis för att alla äldre har slutat rösta på Socialdemokraterna. För det tredje så finns det säkerligen läskunniga äldre personer som fattar att det inte är regeringen som har tagit livet av folk, utan istället ett virus.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 20:52

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1990#p48780 ).

Här kommer några kommentarer till hämtade från den svenska Sverigedumokratgruppen:
Finns det så många helidioter?!
tydligtvis. Människan har alltid gjort knasiga saker
Min egna kommentar: Man uttalar sig om precis vad fan (ursäkta) som helst i den svenska facebookgruppen och det dom påstår behöver inte ens vara sant (se föregående svar), men andra personer får alltså inte lov att ha några egna åsikter = diktatur.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 20:57

Kampen i kåkstaden – när smittan sprids i familjerna

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... amiljerna/

Ett klipp:
KAPSTADEN. Sydafrika är nu ett av världens värst drabbade länder av covid-19.

Nya begravningsregler har införts för att hinna få ner alla döda i jorden.

Men det finns också hopp - att man kan leva mycket tätt utan att bli smittad.

– Jag är en överlevare, säger Vuyelwa Mayeki, 40, som fick in corona i sin familj.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 21:08

Här kommer en kommentar hämtad från den offentliga svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" postad för drygt 10 minuter sedan:
Hela sosseligan är en sekt! Och dom brukar dra folk i fördärvet! Men brukar oftast sluta med att dom själva också stryker med!
Min egna kommentar: Jag är dock ganska så övertygad om (efter allt som jag har läst det senaste halvåret i vissa svenska facebookgrupper) att Sverigedumokratligan är en mycket värre sekt....

Läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&p=48784#p48781 .

X-member

Post by X-member » Sat 1 Aug 2020 21:35

Haha, nu fick jag mig ett riktigt gott skratt och det behövde jag verkligen.

En person har skrivit den ena efter den andra kommentaren på tyska i en svensk coronagrupp på facebook, och till slut tröttnade en person och skrev:
Skriv på svenska för fan.
Min egna kommentar: :D :D

Post Reply