Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 13:05

Covid-19 – coronavirus (1177)

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--be ... ronavirus/

Ett klipp:
Symtom

Covid-19 påminner ofta om vanlig förkylning eller influensa. De flesta som får sjukdomen blir bara lindrigt sjuka och kommer inte att veta att det är covid-19. Du kan ha ett eller flera av följande symtom:

hosta
feber
andningsbesvär
snuva
nästäppa
halsont
huvudvärk
illamående
värk i muskler och leder.

Det är ganska vanligt med nedsatt lukt och smak. En del får diarré. Man kan känna sig mycket trött.

Symtomen kommer oftast omkring tre-fem dagar efter att man har blivit smittad. Ibland kan det dröja upp till 14 dagar.

Det är olika hur länge man känner sig sjuk. Det kan gå över efter några dagar, men ibland kan det ta flera veckor. Många har feber länge.

En del får svårare besvär. Besvären kan komma snabbt efter några dagar. Man känner sig sjukare och får jobbigt med andningen. Då har man fått lunginflammation.

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 13:20

COVID-19 (Internetmedicin)

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=9257

Ett klipp (men detta kan förstås komma att ändras när man vet mer):
BEHANDLING

Ingen specifik behandling finns men olika befintliga antivirala medel testas i studier, t ex remdesivir (går inte få tillgång till i Sverige) 200 mg i.v. dag 1 därefter 100 mg/d i 5-10 dagar. Alla nya behandlingsförsök bör göras inom ramen för kontrollerade studier annars kommer det bli svårt att avgöra ev effekt.

När det gäller klorokinfosfat avråder Läkemedelsverket från användning innan bättre kontrollerade studier finns. Risken för biverkningar. f ra kardiella, kan vara betydande och nyttan är ännu inte bevisad.

Preparat som påverkar immunologiska processer, ex IL-6 hämmare, är också mycket tveksamma eftersom de negativa effekterna är okända. Ex är preparaten inte rekommenderade vid infektioner. Understödjande terapi (vätska, syrgas m m) viktigast. Systemisk kortisonbehandling är omdebatterat men de flesta anser och flera studier visar att det inte har någon plats i rutinterapin.

Viktigt att ge trombosprofylax eftersom tromboemboliska komplikationer är mycket vanliga och kan vara orsaken till en snabb försämring. Lågmolekylärt heparin (Fragmin, Innohep, Klexane) ex Fragmin 5000 IE x1 till normalviktiga sjukhusvårdade patienter och dubbel dos (d v s 1x2) till svårare sjuka bör övervägas.

Patienten syresätter sig oftast bättre i sidoläge och framför allt i bukläge än i ryggläge.

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 17:17

Coronautbrottet
Anders Tegnell: Svårt att förstå omfattningen
Statsepidemiologen om dödsfallen i covid-19

Publicerad 29 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... fattningen

Några klipp:
Siffrorna över sjuka och döda i covid-19 globalt och i Sverige fortsätter att växa snabbt.

Statsepidemiolog Anders Tegnell målar en allvarsam bild.
I Sverige konstaterade Anders Tegnell nu att statistiken över antalet döda har en eftersläpning på cirka nio dagar.

– Det är betydligt sämre än i början, men de siffrorna är ganska stabila. Nu närmar vi oss 2 500 avlidna vilket är väldigt många, en siffra vi inte sett med någon annan sjukdom under en väldigt lång tid.

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 17:21

Myndigheten: Gravida bör vara försiktiga

https://www.gp.se/nyheter/sverige/myndi ... 1.27365639

Några klipp:
"Folkhälsomyndigheten anser att det finns skäl att rekommendera gravida att vara extra försiktiga, i synnerhet mot slutet av graviditeten och inför förlossningen. En luftvägsinfektion i sen graviditet kan innebära risker för kvinnan", skriver myndigheten.
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, säger på en presskonferens att rekommendationen görs med anledning av att man fått rapporter om att ett antal gravida kvinnor med covid-19 behövt vårdas på IVA.

Enligt myndigheten har gravida dock generellt inte en högre risk än andra att bli svårt sjuka av covid-19.

X-member

Post by X-member » Wed 29 Apr 2020 17:50

Coronautbrottet
Polisen utreder sjuksköterskan Marielles död

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ielles-dod

Ett klipp (och detta handlar alltså om Sverige):
Sjuksköterskan Marielle DeBruhl, 39, dog efter att ha vårdat coronasjuka.

Nu utreder polisen dödsfallet.

– Enligt anmälan fanns det inte tillräcklig skyddsutrustning, säger åklagare Jennie Nordin.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 9:26

Coronautbrottet
Professorernas prognoser: 10–20 000 kommer dö i Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... -i-sverige

Ett klipp:
Uno Wennergren betonar att det är en osäker prognos men att hans första beräkningar snarare visade på ännu fler döda.

– Nu har det klingat av lite och då går prognosen ner från 20–40 000 till 10–20 000 personer och det visar att det är extra viktigt att hålla ner smittspridningen, säger han.

Som jämförelse kan ett svårt influensaår kräva cirka 2 000 människoliv.
Tillägg:

Ledaren för patientföreningen FSI hävdade dock istället (bland annat) följande i sin egna grupp på facebook igår, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Samtidigt måste alla ändå ha klart för sig att de allra, allra flesta som smittas inte blir svårt sjuka. Dödligheten är heller inte större än influensa för just den som drabbas.
Min egna kommentar: Inte konstigt att folk tjafsar väldigt mycket om detta tex på facebook. Men jag antar att FSI-ledaren menar att dödligheten inte är högre i procent räknat om man jämför coronaviruset med influensa.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 14:24

Nu lät jag er tänka efter en stund på det jag postade i föregående svar i detta ämne. Det ligger nog till så att dom allra flesta svenskar skiter fullständigt i att man påpekar att coronaviruset inte är mer dödligt (i procent räknat alltså) jämfört med influensa då det ju dör så många fler svenskar detta år.

Och idag så rapporterar man ytterligare 124 döda svenskar på länken nedan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tillägg:

Jodå, visst förstår jag att det är den svenska "strategin" som FSI-ledaren försvarar, men om han försöker lura i oss att Folkhälsomyndigheten visste redan från "strategins" början att coronaviruset inte var mer dödligt (i procent räknat alltså) än influensa, så kommer han nog inte att lyckas med det.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 14:56

Ökning av nya coronafall i Västra Götaland: "Oroväckande"

Publicerad 30 april 2020.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsver ... 1.27412094

Två klipp:
Nära 2 300 personer har bekräftats vara smittade av coronaviruset i Västra Götaland. 192 har dött. Under den senaste veckan har regionens smittskydd sett en ökning i antal smittade.
– Vi har inte nått toppen eller någon platåfas på något sätt. Vi förväntar oss en fortsatt uppgång, säger Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare.
De flesta fallen står Göteborg för, 979 fall.
Tillägg:

Så det lär nog dröja ett bra tag till innan det kan uppnås någon "flockimmunitet" i Göteborg, som har drygt 600 000 invånare.

Tillägg igen:

Fick korrigera siffran ovan gällande antal invånare i Göteborg.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 16:05

Jag har (upprepade ggr!) varnat för den svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp"

Nu (för drygt 10 minuter sedan) har ledaren för ovanstående grupp postat följande i ledaren för patientföreningen FSI:s grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Om någon har missat det så pågår det just nu ett omfattande folkmord på våra äldre, en ättestupa i det tysta, bortom de skrikiga Coronarubrikerna. Personer som hade kunnat leva i 40-50 år till nekas medvetet hjälp att överleva.

De som drabbas räknas aldrig ens in i statistiken. De får morfin för att somna in snabbt, istället för livräddande syre, cpap, antivirala m.m. Personal inom bl.a. äldrevården vittnar om att de förbjudits att larma 112, ta de sjuka till sjukhus, eller ens ge dem syre.

Det här kan inte vara lagligt. Kan nån som har makt att förändra situationen vara snäll och gripa in och stoppa detta?
Min egna kommentar: Undrar hur folk (och i synnerhet FSI-ledaren) kommer att reagera på detta?

Tillägg senare:

Nu har tydligen någon (troligen FSI-ledaren själv) reagerat. Inlägget har nämligen försvunnit, vilket vi alla nog bör vara mycket tacksamma för.
Last edited by X-member on Thu 30 Apr 2020 19:19, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 30 Apr 2020 16:21

Här kommer en kommentar postad under ett inlägg (där ledaren för patientföreningen FSI försvarar den svenska "strategin") i hans egna grupp på facebook, och denna kommentar är skriven av en person som tidigare har fått kritik (tror tom att kritiken kom från Mats Reimer, men jag kan minnas fel) för att felinformera folk om medicin:
Jag instämmer o naturlig infektion ger naturlig o låbg immunitet, säger immunologen.
Min egna kommentar: Min immunolog säger att man definitivt kan drabbas av en infektion flera ggr om man lider av immunbrist (vilket jag själv ju gör). Och jag tror inte att min immunolog ens skulle våga att påstå något sådant (dvs, detta om lång immunitet) om coronaviruset heller.

Tillägg:

Glömde ju skriva att FSI-ledaren även har klickat "gilla" på denna kommentar.

Post Reply