Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 2 Aug 2020 21:25

Peter Hjörne: Vi måste kräva åsiktsskillnader!

Publicerad 2 augusti 2020.

https://www.gp.se/ledare/vi-m%C3%A5ste- ... 1.31976553

Två klipp:
Björn Olsen berättade om hur han och hans meningsfränder kallades hobbyepidemiologer och alarmister och fick löpa gatlopp. Olsen fick klart för sig att han skulle "hålla käften eller allra helst dö". Kollegor uttryckte sin avsky.

Anders Tegnell vittnade om samma sak: "Det skapades utan att jag till en början insåg det en enorm hatvåg i sociala medier mot mig." Han fick hotmejl som fick honom och myndigheten att vända sig till polisen. Han har kallats mördare och jämförts med Stalin och Hitler.
Vi behöver åsiktsskillnader. Det är de som hotar, hatar och försöker skrämma till tystnad som skall vara tysta, inte de som vidgar debatten.

"Att tillåta åsiktsskillnader räcker inte, vi måste kräva dem", som Robert Kennedy sa.
Min egna kommentar: Exakt!

Ps! Det är det som kallas för demokrati som han talar om, ett ord som man inte ens verkar förstå i vissa svenska facebookgrupper. Ds.

X-member

Post by X-member » Sun 2 Aug 2020 21:41

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2000#p48792 .

Här kommer en reaktion på denna artikel hämtad från den svenska offentliga "vi-som-inte-ens-förstår-vad-vi-säger-facebookgruppen": "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club"):
Styr grundlagen också att äldre ska selekteras bort i vården vid covid19?
Min egna kommentar: Denna svenska dumnöt (som är en kvinna i 70-80-årsåldern) fattar alltså inte att det står i den nuvarande svenska grundlagen att den svenska regeringen och FoHM inte är ansvariga om något sådant har skett.

Tillägg:

Jag postade detta med anledning av att det finns "femtielva" personer i just den gruppen som inte har fattat detta, utan dom ger om och om igen FoHM och regeringen skulden för det fel som har gjorts i några svenska regioner.

X-member

Post by X-member » Sun 2 Aug 2020 22:04

”Katastroftillstånd” utlyst – efter nytt coronautbrott

Publicerad 2 augusti 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/katast ... autbrott-/

Ett klipp:
För första gången sedan skogsbränderna tidigare i år har Victorias premiärminister infört katastroftillstånd. Från och med söndagskvällen gäller ett utegångsförbud mellan klockan åtta på kvällen och fem på morgonen i Melbournes storstadsområde.

Dessutom får invånarna bara lämna sina hem en gång om dagen för att göra nödvändiga inköp och en gång för att motionera under en timme. Båda gångerna får de bara röra sig fem kilometer från bostaden.

– Vi kan inte bara ha människor som går runt utan anledning. Det är inte ett enkelt beslut, men det är nödvändigt, säger premiärministern Daniel Andrews, enligt The Guardian.

X-member

Post by X-member » Sun 2 Aug 2020 22:09

Inte bara dagens utan faktiskt hela den svenska coronadebattens allra viktigaste information kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2000#p48792 .

X-member

Post by X-member » Sun 2 Aug 2020 22:16

Detta hör ihop med det som jag länkade till i föregående svar i detta ämne.

Här kommer en reaktion på detta hämtat från den svenska offentliga "vi-som-inte-ens-förstår-vad-vi-säger-facebookgruppen": "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club") skrivet av en person med ett namn som tyder på utländsk härkomst:

Ett klipp från detta inlägg:
...Sverige fick en regering med en patetisk samling "politiker" som fegt skyller på allt och alla (nu senast grundlagen) och gör allt för att rättfärdiga det som pågått med covid19 och som pågår ännu och kommer att fortsätta för att landet saknar en riktig opposition och en läkare med namnet tegnell fått en makt som aldrig hade givits till en statsepidemiolog i nåt annat land.
Min egna kommentar: Om personen nu inte uppskattar den svenska friheten, demokratin och den svenska grundlagen så kan personen flytta tillbaka till sitt egna land tycker jag.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 12:36

Coronaveckan som gått, v31
by EMANUEL KARLSTEN on AUGUSTI 2, 2020

https://emanuelkarlsten.se/coronaveckan-som-gatt-v31/

Några klipp:
Plötsligt börjar internationella medier skriva långa reportage igen – men nu om hur fantastiskt Sverige är. Newsweeks artikel ”Sweden, Which Never Had Lockdown, Sees COVID-19 Cases Plummet as Rest of Europe Suffers Spike” har fått nästan 500 000 Facebookreaktioner – ungefär lika mycket som New york times felaktiga artikel. Till exempel Bloomberg skriver också, men framför allt fortsätter Sverige användas som en bricka i olika länders politiska spel kring om man ska stänga ner eller inte. Sammantaget är dock den internationella mediebilden om Sverige fortsatt neutral, det menar Svenska institutet som gått igenom alla internationella publiceringar under de senaste månaderna.
Olsen räknade sedan upp en rad saker han tycker Folkhälsomyndigheten bedömt fel. Men Facebookaren Peter Englund var snabb att sammanställa hur Olsen själv haft åsikter som liknat Folkhälsomyndigheten. Inlägget fick stor spridning och Expressen konfronterade senare Olsen, som delvis backade.
Apropå Sommar i P1 har en mindre storm blåst upp kring äldreforskaren Yngve Gustafssons program. Gustafsson tycker sig ha blivit censurerad av SR.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 12:42

”Vi räknar döda av och inte med covid-19”

Detta är opinionsmaterial. Åsikterna som förs fram här är upphovsmannens egna.

Publicerad 3 augusti 2020.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -covid-19/

Ett klipp:
Jag har jobbat med covid-19 sedan pandemin bröt ut, och min erfarenhet är att det sällan är tu tal om att det är infektionen som orsakar döden, skriver läkaren Benjamin Kalischer Wellander.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 12:51

Coronaläkaren varnar: En ny fas av pandemin

Publicerad 3 augusti 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -pandemin/

Ett klipp:
USA har sedan slutet av juni haft en stor ökning av nya fall av coronaviruset och Deborah Birx, från president Donald Trumps ”coronavirus task force”, menar att situationen är helt annorlunda nu jämfört med när viruset började sprida sig i landet.

– Det är en extraordinärt utspritt. Det finns lika mycket på landsbygden som i städerna, säger Deborah Birx, i CNN:s ”State of the Union”.

Enligt en ny prognos från amerikanska myndigheter kan 19 000 amerikaner dö av coronaviruset inom de närmaste tre veckorna och dödssiffran skulle då stiga till 173 000, enligt CNN.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 13:04

Ibland (men det är inte så ofta tyvärr) så hittas det kloka kommentarer i den svenska offentliga facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club"), men här kommer en klok kommentar postad av en person som kan ha finsk härkomst för ca 1 timme sedan:
Det är bara att sätta på sig munskydd. MAN BEHÖVER INTE FRÅGA OM LOV
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 13:16

Här kommer ett klipp från ett delat inlägg (skrivet av en privatperson) i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" (fd "Björn Olsen fan club") postat för ca 3 timmar sedan:
JUST NU: FINLAND VÄNTAS INFÖRA MUNSKYDD 🔸 ÄVEN DANMARK OCH ISLAND HAR ÄNDRAT SIG 🔸 ANALYS: INTE SANNOLIKT ATT HELA VÄRLDEN HAR FEL OCH SVERIGE HAR RÄTT

Finland väntas införa munskydd i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Detta då finska Folkhälsomyndigheten inom kort väntas skärpa sin tidigare rekommendation av användande av munskydd, s.k. ansiktsskydd då även näsan täcks, rapporterar Finlands statstelevision YLE idag.
Min egna kommentar: Nu backar vi tillbaka lite. Vad har man egentligen sagt i Sverige? Jo, man har sagt följande:
Regeringen säger nej till krav på munskydd i offentliga miljöer
viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1920#p48704

Nu är alltså frågan: Är det ett krav eller en rekommendation som gäller i Danmark och på Island?

Tillägg:

För er som inte riktigt hänger med. Så här tolkar jag själv saken:

En rekommendation innebär att man inte kan bötfälla/straffa någon som inte lyder, medans ett krav innebär att man måste ändra på lagen, och införa någon form av straff för dom som inte lyder.

Post Reply