Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 13:33

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2010#p48808 ) och handlar om att den svenska regeringen har sagt att man inte kommer att införa något krav på munskydd i Sverige (vilket mig veterligen kräver lagändring), och jag frågade mig då om man verkligen har infört krav på munskydd i Danmark och på Island samt om det verkligen är krav på munskydd som man talar om i Finland.

Svaret kunde hittas i ett annat inlägg i samma facebookgrupp, dvs: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat".

CORONAVIRUSET I FINLAND
Forskargrupp gick vidare med utredning om munskydd – förespråkar nu en allmän rekommendation

Publicerad 31 juli 2020.

https://www.hbl.fi/artikel/forskargrupp ... mendation/

Ett klipp:
– Jag hoppas verkligen på en rekommendation om munskydd i Finland. Och den åsikten baserar jag inte endast på denna undersökning, utan på ett flertal nyligen utförda undersökningar, säger Ollila.
Jag summerar: Det är alltså inte något krav som man talar om, utan istället en rekommendation.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 13:40

Tillägg till svaret ovan.

Och då det nu har visat sig att div "tjötiga" lekmän i munskyddsdebatten inte ens kan läsa innantill vad den svenska regeringen faktiskt har talat om så rekommenderar* jag att ni faktakollar allt som sprids i några sådana svenska dumnötsgrupper på facebook.

* Det är alltså inget krav från min sida. ;)

Tillägg:

Jag glömde ju.

Det är inget krav på munskydd som har införts i Danmark och på Island heller, utan enbart en rekommendation.
Last edited by X-member on Mon 3 Aug 2020 14:47, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 14:17

Ni backar jag tillbaka lite i debatten om att man har gjort fel på vissa äldreboenden pga att det har funnits felaktigheter i riktlinjerna. Och detta handlar om en person som jag har valt att kalla för "tjötkärringen".

Jag postade följande här i ämnet den 21 juli 2020:
Enligt uppgifter på facebook (från Jon Tallingers fru) så är dom felaktiga riktlinjerna som har använts på vissa svenska äldreboenden nu ändrade. Man klargör nu klart och tydligt att det skall göras bedömningar i varje enskilt fall.
viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1740#p48527

Att IVO också håller på att utreda saken känner dessutom definitivt även Stefan Löfven till. Vilket "tjötkärringen" inte heller kände till.

Men samma "tjötkärring" (i gruppen "Alla har rätt till syrgas!") som jag alltså har nämnt tidigare i ett antal svar här i ämnet ger sig inte, utan hon fortsätter envist att "tjöta ihjäl" folk.

Här kommer ett klipp från ett inlägg som hon har postat igår (2 augusti 2020) i den gruppen:
Skrivit på Isabella Lövins FB sida idag.

"Bra att värna om HBTQ. Tänk om Du gått in med samma energi när Du i Riksdagen för flera månader sedan blev tillfrågad av SDs Ann-Christine Frohm Utterstedt vad Du tänkte vidtaga för åtgärder för att stoppa kävningsdöden på äldreboenden.
Min egna kommentar: Kan "tjötkärringen" (som alltså tycks vara Sverigedumokrat) möjligen inte läsa?

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 14:39

Ett nytt dödsfall i covid-19

Publicerad 3 augusti 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG ... i-covid-19

Ett klipp:
Sedan i fredags har ytterligare en person med bekräftad covid-19 rapporterats död i Sverige.

Därmed har 5 744 smittade personer avlidit i landet, enligt Folkhälsomyndigheten.

Sammanlagt har 81 012 personer bekräftats smittade av covid-19 i landet.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 14:42

Tyska vändningen om Sverige: Tycks fungera

https://www.expressen.se/nyheter/tyska- ... -fungera1/

Ett klipp:
Det svenska ”corona-solot” verkar fungera, konstaterar tyska Focus.

Medan tyskarna är rädda för en andra smittvåg, sjunker nu smittotalen i Sverige, skriver tidningen.
Min egna kommentar: Detta kommer nog en del Sverigedumokrater (och en del andra dumnötter) att bli lite irriterade på, skulle jag tro. ;)

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 14:52

Hurtigruten stoppar kryssning – polis utreder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70 ... ryssningar

Ett klipp:
I ett pressmeddelande uppger Hurtigruten att alla "expeditionskryssningar" stoppas tills vidare. Det är en slags lyxkryssningar som görs med tre av rederiets drygt tio fartyg. Övrig verksamhet, som bland annat består av färjelinjer i norska fjordar, berörs uppenbarligen inte av stoppet.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 15:02

LEDARSKAP FÖR VÅRDEN

Så läker du corona-konflikterna och går framåt

Behöver du ta tag i konflikter som har kommit upp under den pressade covid-19-vården? Ta del av 26 råd från fyra experter och använd de råd du behöver i din verksamhet.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... ar-framat/

Några klipp (men det finns mycket mer att läsa på länken):
Om det hettar till, var i möjligaste mån tolerant mot starka känslor och undvik att gå i försvar inför vad du uppfattar som orättvisa kommentarer. Men givetvis kan det finnas situationer där det är högst befogat att begära av medarbetare att de till exempel talar i ett respektfullt tonläge och låter bli att gå till personangrepp.
Bejaka en no-blame-kultur. En sund organisationskultur tål intern och extern granskning. Det är en kultur som skapar delaktighet, tillåter misstag och meningsskiljaktighet och där medarbetare känner att de kan framföra missnöje och oro utan att bestraffas. En blame-kultur som letar syndabockar däremot, skapar destruktiva organisationer, för de kommer att skuldbelägga individer i stället för att korrigera faktiska fel, dra lärdomar av det som har hänt och bli ännu bättre.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 15:24

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2020#p48810 ).

Dvs, att det är skillnad på krav och rekommendation.

Här kommer en kommentar gällande den eventuella finska rekommendationen av munskydd hämtad från den svenska offentliga facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige":
Bara rekommendera? ,,Då väljer ju var och en ??
Min egna kommentar: En person som i alla fall tycks ha förstått vad det är för skillnad. ;)
Last edited by X-member on Mon 3 Aug 2020 15:36, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 15:32

Här kommer en kommentar till hämtad från samma facebookgrupp som jag nämnde i föregående svar och detta gäller också den eventuella finska rekommendationen av munskydd:
Too bad international research does not cross Swedish stupidity borders.
Min egna kommentar: Nu är man faktiskt inte alls så dumma på FoHM och i den svenska regeringen att man tror att bara för att det finns studier (som vi naturligtvis även har tillgång till i Sverige!!) därmed har rätt att införa munskyddskrav i Sverige.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2000#p48793 .

X-member

Post by X-member » Mon 3 Aug 2020 15:42

Smittvåg på äldreboende – flera vårdas på sjukhus

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... a-sjukhus/

Ett klipp:
Två av de äldre vårdas just nu på lasarettet i Lund och personalen som har smittats är isolerade i sina hem.
Min egna kommentar: Så nu kan alla dom som ljuger och påstår att alla på äldreboendena nekas sjukhusvård (dvs, syrgas och annat) omgående upphöra med dumheterna!

Post Reply