Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 14 May 2020 23:10

Tittade nu nyfiken in i den offentliga svenska facebookgruppen: "Anders Tegnell fan club" och här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet för 7 timmar sedan:
Jaha, nu är de 22 på det igen. Fast nu har de bl.a. bytt ut tandläkaren mot en psykolog.

Denna gång hävdar de att Sveriges strategi är att nå flockimmunitet. Det är fel strategi anser de. Jag anser att de 22 har fel.

Sveriges strategi är inte, o har aldrig varit att nå flockimmunitet. Sverige strävar helt enkelt inte efter flockimmunitet. Det kan möjligtvis bli en konsekvens.
Min egna kommentar: Ni hittar artikeln som personen talar om här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46931

X-member

Post by X-member » Thu 14 May 2020 23:15

Tillägg till svaret ovan.

Egentligen var jag ute efter att jämföra hur "Tegnell-försvarare" beter sig jämfört med "Tegnell-motståndare" för det är ju främst ett dåligt beteende som jag inte gillar. Men det kanske ni redan har förstått?

Och efter en snabb titt i "Tegnell-försvarar-gruppen" så tycker jag nog att folk i den gruppen beter sig bättre än "Tegnell-motståndarna".

X-member

Post by X-member » Thu 14 May 2020 23:28

Här kommer ett klipp från ett inlägg från en "Tegnell-motståndar-grupp" (dvs, "Björn Olsen fan club") som jämförelse:
Var det värt att ha en presskonferens för åtgärden att det nu öppnar upp att åka 2 timmar med bil? Jag visste inte ens att det var stängt för det.
Nu kommer Löfven vara borta från media i 2-3 veckor till, sedan dyka upp i 5 minuter och ordbajsa.
Min egna kommentar: Personen bevisar alltså att hen både är dåligt påläst (hen "visste inte") och otrevlig.

X-member

Post by X-member » Thu 14 May 2020 23:48

Till och med professor Björn Olsen har hoppats på flockimmunitet, vilken framgår på länken nedan:

Färre smittade än väntat i Spanien: ”Väldigt dåliga nyheter” (TV4)

Publicerad 14 maj 2020.

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12734149

Min egna kommentar: Undrar hur man ser på detta i "Tegnell-motståndar-gruppen" (dvs, "Björn Olsen fan club")?

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 0:08

Som ni säkert förstår, så försöker svenska "Tegnell-motståndare" nu leta upp att FoHM sagt att dom vill uppnå flockimmunitet. Hittade nu följande "försök" i den svenska offentliga facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" och detta är ett klipp från ett inlägg:
"Men då funderar jag på Anders Tegnells uttalande i TV4 12 Mars...00:43 in i klippet säger han:

"Poängen nu är ju inte så mycket att försöka få totalstopp på det, för det kommer vi inte få. Den här typen av sjukdom är nog här för att stanna, har vi lärt oss vi det här laget. Utan då måste man ju uppnå vad man kallar en sån här, FLOCKIMMUNITET, och det betyder att en hyffsad andel av befolkningen måste ha en form av immunitet.
Min egna kommentar: Tegnell säger alltså att poängen nu inte är så mycket att försöka få totalstopp på viruset, för då måste man uppnå flockimmunitet för att lyckas (dvs, för att få stopp på viruset).

Men jag får väl önska dom lycka till med nästa försök. ;)

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 0:15

Hittade nu även följande i facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" :

Ny varning från WHO: Coronaviruset kanske aldrig försvinner

Publicerad 14 maj 2020.

https://www.nyteknik.se/samhalle/ny-var ... er-6995333

Ett klipp:
Coronaviruset kommer kanske aldrig att försvinna och vi måste lära oss att leva med det, varnar Världshälsoorganisationen WHO. Krisberedskapschef Mike Ryan säger att det är en "lång, lång väg till normalitet".
Min egna kommentar: Så WHO instämmer alltså i vad Anders Tegnell tror vilket jag postade i föregående svar i detta inlägg.

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 0:30

Hittade nu följande i den offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" (och detta gäller den spanska studien som jag har postat här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46929 ):
Se inte så bra ut för anders tegnell om sin flockimmunitet nu
Min egna kommentar: Men ovanstående var postat för 23 timmar sedan, så hen hade nog ännu inte läst det som jag har postat här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46936 .

Men personen har i vilket fall som helst bevisat att hen är en av dom personer som har spritt denna "bluff" (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46937 ).

Tillägg:

Nej, jag såg fel. Personen hade skrivit detta för bara 33 minuter sedan! Haha, då har hen nog missat en hel del skulle jag tro. :D

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 13:33

Hur reagerade då ledaren för patientföreningen FSI på att FoHM klargjorde (igår 14 maj 2020) att flockimmunitet inte har varit deras strategi?

Vet faktiskt inte, men den föreningen har nu börjat informera om borrelios istället.

Tillägg:

Men ledaren för patientföreningen FSI skrev dock (bland annat) följande den 12 maj 2020 i sin egna offentliga grupp på facebook:
I Sverige kan man se det bl a genom att olika Facebook-grupper startat upp. En som hyllar Anders Tegnell, och en som verkar för syrgas åt alla - absolut rätt, men gruppen i övrigt verkar ha en väldigt bestämd uppfattning om att Folkhälsomyndigheten och regeringens strategi är helt felaktig rakt igenom.

Själv tror jag på att flockimmunitet är en nödvändig konsekvens, vare sig vi vill eller inte,

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 14:07

I dagens presskonferens om coronaviruset (som jag just nu tittar på), så säger Anders Tegnell att antalet döda svenskar per dygn nu (i snitt) ligger på ca 70-75. En liten ökning alltså.

Han säger även att antal döda äldre personer (i vissa äldreboenden alltså) har minskat till ca hälften.

Tillägg:

Aftonbladet informerar om att det är 117 nya döda svenskar som har rapporterats idag.

X-member

Post by X-member » Fri 15 May 2020 14:37

Här kommer information från den affär (egentligen stormarknad) som jag brukar handa mat i och detta är hämtat från facebook och var postat för ca 10 minuter sedan:
Vi vill rikta ett stort tack till er alla som tar ansvar för att hålla avstånd och handla på de tidiga morgontimmarna för att inte skapa trängsel i butiken. De senaste dagarna upplever vi att vi det återigen blivit lite trängsel på kvällstid och vädjar till er alla att inte tro att Coronokrisen är över utan vi måste hålla ut ett tag till! Vi hjälps åt att orka lite till för allas säkerhet!

Post Reply