Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 9:29

Jag berättade i ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2960#p49788 ) att man just nu testar så många i Sverige att man inte riktigt hinner med...

Svettigt när Jimmie Åkesson pressades om symtom

Publicerad 15 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ ... -om-symtom

Ett klipp:
Partiledaren fick också frågan om varför han inte har testat sig. Åkesson menade att han inte haft tid tidigare, men att han nu gjort det:

– Jag testade mig i fredags men har inte fått svar än. Det skulle ta 48 timmar, men det har det inte gjort.
Min egna kommentar: Själv undrar jag om han verkligen kommer att informera folk om testet nu skulle visa positivt...

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 9:49

THL:s Mika Salminen: Nästan hälften av alla insjuknade har milda symtom

https://www.hbl.fi/artikel/thls-mika-sa ... da-symtom/

Ett klipp:
– På våren var testningskapaciteten begränsad. Då testades främst personer med allvarliga symtom. Det ledde till att de som hade milda symtom inte syns i statistiken, säger Salminen.

– Det är typiskt för en ny infektion att man i början ser mera av de allvarliga fallen medan eventuella milda fall blir osynliga.

Det här syns till exempel i Spanien. Där har den andra vågen kommit i gång och antalet nya fall överskridit vårens höga siffror, men samtidigt har dödligheten knappt ökat alls.

– På våren hamnade 47 procent av de som smittats på sjukhus i Spanien. Nu är samma siffra 4,2 procent, säger Salminen.

– Samtidigt har dödligheten i Spanien sjunkit från 13 procent till 0,6 procent.

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 10:10

Dessa siffror gäller för Danmark igår (15 september 2020):
Testede
2.046.537
+24407 siden sidst
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02- ... g-indlagte

Min egna kommentar: Jag undrar faktiskt över om detta är antal tester eller antal testade...jag menar alltså om det är så att man ofta testar samma person 2 gånger? Jodå, jag kan se att det står testade, men ibland så står det ju fel...

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 10:35

Här kommer en liten diskussion om munskyddsanvändning hämtad från en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) och detta skrevs för ca 10 minuter sedan.

Person 1 (med norskt namn):
Hur många år tar det att lära sig att sätta på sig ett munskydd? 10 år?
Person 2 (med ett namn som möjligen är danskt):
Det skulle nog A T mena, som det låtit hela tiden från honom.
Person 1:
Han kommer nog aldrig att lära sig det.
Person 2:
Precis! Kanske därför han envisas med detta korståg inom och utom landet mot munskyddsanvändning?
Min egna kommentar: Jag klarar säkerligen av att sätta på mig ett munskydd också, men det bevisar inte att hela den svenska befolkningen behöver ha det! Att jag kan ta på mig ett munskydd bevisar heller inte att alla som har lyckats få på sig ett munskydd, använder godkända munskydd och/eller använder munskydden rätt.

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 10:45

Tillägg till svaret ovan.

Och det är uppåt väggarna felaktigt att FoHM har avrått från munskyddsanvändning!

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 13:27

Det är möjligt att någon artikel med liknande information har postats tidigare här i ämnet, men jag postar denna artikel ändå.

Ny studie: Coronavirusets dödlighet sjunker

Publicerad 16 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1B ... et-sjunker

Ett klipp:
Även i Norge syns samma tendens, bekräftar Line Vold, avdelningschef på norska Folkehelseinstituttet.

”Vi anser att detta dels kan förklaras med att vi nu ser ett högre antal smittade bland unga, som inte löper samma risk för att bli allvarligt sjuka och dö, som äldre, och dels att vi upptäcker långt fler fall av mild sjukdom i alla åldersgrupper eftersom vi testar många fler än vi gjorde i våras”, skriver hon i ett mejl till VG.

Hon tillägger att man också ser en effekt av att erfarenheten av att behandla patienter ökat, och att de som blir sjuka nu därför kan få bättre vård.

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 13:33

Agnes Wold om danska paniken: ”Ingen immunitet”

https://www.expressen.se/kvallsposten/e ... i-danmark/

Ett klipp:
Tidigare under tisdagen gick danska statsministern Mette Frederiksen ut med en skarp uppmaning på Facebook.

”Kära alla. Smittspridningen är på en förhöjd nivå. Antalet inlagda har stigit. Seruminstitutet varnar för att vi står på kanten av något som kan utvecklas till en andra våg. Det är nu det gäller. Vi måste följa myndighetens rekommendationer. Håll avstånd, håll borta alkoholen och använd munskydd. Men det krävs mer” skrev hon i ett inlägg.

Agnes Wold menar dock att Danmark fortfarande står inför sin första våg.

– De hade nästan ingenting i början. Har man haft så få fall har man nästan ingen immunitet, säger hon.

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 13:41

Norge: Därför har fler dött i Sverige

Publicerad 16 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -sverige-/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
I helgen visade siffror från EU:s krismyndighet ECDC att Norge hade större smittspridning än Sverige med 24,8 smittade per 100 000 invånare. Motsvarande siffra i Sverige var 24,0. På onsdagen var siffran 30,4 för Sverige och 28,0 för Norge.

Och dödstalen är fortfarande låga jämfört med Sverige. 265 personer har dött i Norge jämfört med 5 851 personer i Sverige.

De låga dödstalen beror på att man stängde ned samhället snabbt vid rätt tidpunkt, sa Norges smittskyddsdirektör Frode Forland i SVT:s Morgonstudion under onsdagen.

– Hela samhället förstod att det var allvar och vi fick en snabb effekt. Jag tror att det är förklaringen till att vi har färre döda i Norge än i Sverige, sa Forland.
Min egna kommentar: Att Sverige nu ligger lite högre än Norge jublar man säkert för i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook. Och ni kan också se ovan att det inte var FoHM som hade stått för dom tidigare siffrorna, vilket en annan svensk flockidiotgrupp ju försökte hävda...vilket ni kan se ett exempel på här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2940#p49763 .

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 13:47

Tillägg till svaret ovan.

Hade man verkligen precis lika stora problem i Norge som man hade i Sverige vid samma tidpunkt som Norge "stängde ner"? Det tror jag faktiskt inte...

Men det är ju alltid lätt att vara efterklok...

Tillägg:

Här kommer förresten ett klipp till från artikeln:
– Vi har hamnat på ungefär samma nivå nu, de senaste talen visar att vi båda har en liten ökning igen. Men vi är ju jätteglada att Sverige är nere på en nivå som är ungefär samma som i Norge och att vi kan öppna gränsen igen. Men vi tycker att det är en hög nivå i Norge, säger Norges smittskyddsdirektör Frode Forland till SVT.

X-member

Post by X-member » Wed 16 Sep 2020 14:08

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga svenska facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! och detta är skrivet dom sista 2 timmarna (det är jag själv som har blåmarkerat):

Person 1:
Det är för mycket huvudlöst klankande på Tegnell i den här gruppen. Det är som en mob, mobbande.
Person 2:
..blir ofta så i grupper, väldigt tråkigt och tar fokus från saken. En del passar på att vräka ur sig, tagit upp frågan många ggr och anmält. AT är dessutom inte chef för fhm och inte ytterst ansvarig. Seriös och hård kritik och disk. men mob.liknande inslag ska bort. Gruppen har så mycket så.mkt viktigt att lyfta fram o arb med, synd om fler går ur gruppen pga av detta. Här har adm. ansvaret, men också vi andra att påpeka; god ton och inga personangrepp!
Person 3 (som svar på ovanstående):
..varför ger AT och FMH inte syrgas och vård till de äldre!?
Nej, det är hans fel och deras som låter härja honom.
Min egna kommentar: Person 3 (som har ett namn som kan tyda på dansk eller norsk härkomst) skiter alltså fullständigt i att man försöker vara seriösa i den gruppen, och kastar ur sig falska offentliga anklagelser mot Anders Tegnell (= personangrepp) och FoHM "som svar".

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2960#p49782 .

Post Reply