Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:02

Tegnells teori om dödstalen – beror på mild influensasäsong

Publicerad 17 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... ensasasong

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Att Sveriges dödstal under coronapandemin är så pass mycket högre än våra grannländers kan delvis förklaras med förra årets milda influensasäsong

Det tror i alla fall Anders Tegnell och han får visst medhåll från Björn Olsen.

– Länder som har haft en ganska låg dödlighet i sina influensor de sista två, tre åren, som Sverige, har en väldig hög överdödlighet i covid-19, säger Tegnell till Dagens Nyheter.
Min egna kommentar: Men detta anser man tydligen vara uppåt väggarna felaktigt i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook och här kommer några reaktioner:
Orkar inte med den här galningen mer. Tror han vi är idioter?
Mer Tegnellska fabler och lögner, Propaganda MSM backar upp
Han kan inte vara frisk
Idiot han är ju rent sinnessjuk!!!
Det gäller att få till det, svårt nu när fantasin börjar tryta, då kommer det otroliga!
Ska man skratta eller gråta, hur korkad får man vara???
Tegnell är mycket okunnig och har bevisligen haft fel om det mesta!
Haha, det är ingen hejd på den mannens förmåga att hitta på bortförklaringar.
Tyvärr så tror fortfarande dom flesta svenskar på hans lögner!
Han vet inte vad han pratar om.
Är karln normal??
You are patetic AT
Ett sådant uttalande kan komma från en ANALFABETIKER bara, tror NOLLAN att det här är ett försvar?
Men ärligt! Hör han inte själv hur han låter???? Det är så förvirrat så det är skrämmande!
nää detta är bara politik att skrämma medbörjarna, en räd folk är lättare att styra.... sos politik
Finns det någon som fortfarande tror på vad psykopaten säger?
Han.Är.Inte.Klok.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:06

Vad var det egentligen som jag ville säga i föregående svar i detta ämne?

Jo, jag ville säga att varenda förbannade (ursäkta) person av dom som skrivit dessa kommentarer inte presenterade ett enda förbannade (ursäkta igen) vetenskapligt bevis för att Anders Tegnell har fel, och dom verkar inte ens ha läst att professor Björn Olsen faktiskt håller med Anders Tegnell i viss utsträckning.
Last edited by X-member on Thu 17 Sep 2020 15:55, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:18

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren i detta ämne.

Mild influensasäsong kan ha lett till att fler dog av covid-19

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7555664

Citat:
Sveriges höga dödstal i covid-19 kan delvis förklaras av att det var en mild influensasäsong förra året. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med Dagens Nyheter.

De sköra och sjuka, som är de första att avlida under en vanlig influensa, klarade sig 2019. I stället dog de när de drabbades av covid-19, skriver tidningen.

Anders Tegnell säger också till tidningen att om många dör i influensa på vintern, så dör färre i värmeböljor den kommande sommaren. I det här fallet var det covid-19 som fick många att avlida.
Min egna kommentar: Till skillnad från flockidioterna i fd Björn Olsen fan club, så tror jag att Anders Tegnell har rätt, dvs att det var många fler som dog i år pga att influensan var mild förra året...

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:26

Jimmie Åkesson (SD) ger besked om covid-19-testet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... -19-testet

Ett klipp:
SD-ledaren Jimmie Åkesson skriver på Instagram att hans prov för covid-19 inte visade tecken på smitta. I inlägget finns också en bild på provsvaret.

Han skriver:

”Ett skönt besked för mig, men såklart också för alla som engagerat sig i mitt hälsotillstånd senaste veckan”.
Min egna kommentar: Nu är det dock så att ett PCR-test bör tas så snabbt som möjligt för annars kan det visa falskt negativt. Källa (bland annat): Karin Tegmark Wisell (FoHM) på dagens presskonferens om covid-19.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:39

Smittegrænse overskredet - Danmark ville nu selv fraråde rejser til Danmark

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09- ... il-danmark

Ett klipp:
Var Danmark et sted i udlandet, ville myndighederne fraråde alle ikke-nødvendige rejser til landet.

Det viser en beregning af de seneste smittetal fra Statens Serum Institut, der udkom tirsdag, som DR har foretaget.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:40

Danmark:

823 nye smittetilfælde siden tirsdag

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09- ... en-tirsdag

Ett klipp:
Ikke siden 3. april har der været konstateret så mange smittetilfælde på ét døgn.

823 er konstateret smittet de seneste to døgn. Det oplyser Statens Serum Institut i deres daglige opdatering, oplyser nyhedsbureauet Ritzau.

Det seneste døgn er der konstateret 453 nye smittetilfælde. Dermed var der 370 nye smittetilfælde fra mandag til tirsdag, hvor tallene ikke blev opgjort, fordi der var tekniske fejl i selve analyseproceduren.
Last edited by X-member on Thu 17 Sep 2020 15:45, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 15:44

Danmark:

Knap hver tredje indlagt med corona er under 45: 'Det er ikke længere gratis at blive smittet'

https://www.dr.dk/nyheder/indland/knap- ... atis-blive

Ett klipp:
Starten af april:

Coronaepidemien er på sit højeste, og alene på hospitalerne i Region Hovedstaden er 464 personer indlagt. Næsten 55 procent af dem er 70 år eller derover. Kun 7,5 procent er under 45 år.

Midten af september:

Kun 46 personer er indlagt på de samme hospitaler i hovedstadsområdet, men aldersfordelingen har ændret sig markant. Nu er næsten hver tredje af de indlagte under 45 år. Kun knap 35 procent af de indlagte er 70 år eller derover.

Ifølge eksperter er tallene en advarsel til de unge om, at det ikke længere er gratis at blive smittet.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 16:03

Professor: Ökade coronafall väntas när det blir kallare

https://omni.se/professor-okade-coronaf ... e/a/2d1qwB

Citat:
När vintern och kylan kommer väntas även coronafallen i Sverige öka, säger smittskyddsprofessor Jan Albert till SVT:s Aktuellt. Anledningen är att den här typen av virus är typiska vintervirus och därför finns det enligt Albert risk för smittspridning hela vintern.

– Det vore konstigt om inte detta viruset också har en fördel när det blir ordentligt mycket kallare. De infektionerna brukar toppa i januari, säger han.

Enligt Albert kan vi förhoppningsvis begränsa smittan med testning, smittspårning och lokala åtgärder.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 16:11

Här kommer en svarskommentar under ett inlägg postat av en medlem (som heter Patrik i förnamn) i den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Nej, orsaken är du,Löfven, FHM och Co.
Min egna (mycket förbluffade) kommentar: Jag hade faktiskt ingen aning om att personer som är ansvariga för den svenska covid-19-hanteringen var medlemmar i den gruppen...

...men jag tror faktiskt att personen ovan "talar till" någon utanför gruppen istället...och att personen inte ens orkade skriva personens namn...

Tillägg:

Personen har (enligt namnet) utländsk härkomst, så kan han möjligen med sitt "du" rikta sig till alla svenskar? Varför skrev han då inte det istället? Riktigt konstiga personer i den svenska flockidiotgruppen tycker jag...

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 16:22

Flere land i Europa har innført karantene eller innreisenekt for Norge

Publicerad 16 september 2020.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... -for-norge

Ett klipp:
Island: Island anser alle andre land som risikoland og krever karantene og/eller testing fra alle tilreisende.

Finland: Finland tillater ikke fritidsreiser fra Norge nå. Arbeidsreiser og andre nødvendige reiser er tillatt, men de anbefaler 14 dagers frivillig karantene hvis du kommer fra Norge. Fra 19. september øker Finland grensen for karantenekrav. Men dersom smittetrykket i Norge holder seg på samme nivå som nå, vil likevel ligge over Finlands krav igjen.

Ungarn: 1. september gjorde Ungarn alle land «røde». Det innebærer at de ikke slipper inn noen som ikke har en «spesiell grunn» til å reise dit. Ungarske statsborgere og andre med permanent bosted i landet, må være i karantene i 14 dager eller testes to ganger.

Belgia: Anbefaler test og karantene for alle som kommer fra Oslo og Viken.

Latvia/Estland: Vil at alle som kommer fra Norge skal isolere seg i henholdsvis 10 og 14 dager.

Litauen: Denne uken endret Litauen kravet fra 16 smittetilfeller per 100.000 innbyggere til 25, og opphevet karanteneplikten for Norge. Tirsdag er Norge imidlertid over det nye kravet. Først mandag neste uke vil Litauen gjøre en ny vurdering.

Post Reply