Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:09

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2990#p49813 .

Finske hälsochefen: Köper inte teorin om dödstalen

Publicerad 17 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... dodstalen/

Två klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Han [Anders Tegnell] får senare medhåll av Folkhälsomyndighetens avdelningschef, Karin Tegmark Wisell.

– Har vi en väldigt mild influensasäsong, där det är många äldre personer som skulle ha riskerat att dö om de fått en luftvägsinfektion, men som aldrig fick den. Då har vi en större grupp i samhället som är mottagliga för att avlida i samband med en ny luftvägsinfektion, säger hon till Expressen TV.

– Det kan vara en förklaring men vi har också haft en omfattande smittspridning i Sverige, fortsätter hon.
Salminen säger att den milda influensasäsongen kan vara en bidragande faktor, men att teorin inte ger hela sanningen.

– Det kan säkert stämma att det fanns fler sköra åldringar i Sverige som kanske skulle ha kunnat stryka med tidigare om ni haft en allvarligare influensasäsong. Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger hälsochefen till DN.
Min egna (mycket irriterade) kommentar: Nu var det faktiskt så att Anders Tegenell faktiskt sade att detta delvis kunde vara förklaringen, läste inte finnen detta? Jag menar alltså att finnen faktiskt inte kan kritisera Anders Tegnell för något mer än det han hade sagt!

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:15

Då finnen i artikeln i föregående svar försöker kritisera Anders Tegnell (och kanske även Karin Tegmark Wisell?) för något som dom inte ens har påstått så lägger jag in samma artikel igen här i ämnet och jag har blåmarkerat ett litet, men ack så viktigt ord.

Mild influensasäsong kan ha lett till att fler dog av covid-19

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7555664

Citat:
Sveriges höga dödstal i covid-19 kan delvis förklaras av att det var en mild influensasäsong förra året. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med Dagens Nyheter.

De sköra och sjuka, som är de första att avlida under en vanlig influensa, klarade sig 2019. I stället dog de när de drabbades av covid-19, skriver tidningen.

Anders Tegnell säger också till tidningen att om många dör i influensa på vintern, så dör färre i värmeböljor den kommande sommaren. I det här fallet var det covid-19 som fick många att avlida.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:21

Tillägg till dom båda föregående svaren i detta ämne.

Här kommer en reaktion på artikeln där Mika Salminen uttalar sig hämtad från en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club):
Finland är inte ockuperat av idioter!
Min egna (rätt tjuriga) kommentar: Nu finns det faktiskt svenskar som kan läsa innantill vad Anders Tegnell säger (dvs, alla svenskar är ju faktiskt inte flockidioter), och det tycker jag nog att man bör lära sig i Finland också!

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:31

Primärvårdens viktiga roll för förståelsen av covid-19-sekvele (Läkartidningen)

Publicerad 15 september 2020.

https://lakartidningen.se/opinion/debat ... 9-sekvele/

Ett klipp:
Att avfärda en patientberättelse på grund av brist på diagnostiska verktyg är inte bara ett exempel på bristande empati (lindra och trösta om man inte kan bota) och professionalism, det är även tecken på en allvarlig brist i förståelsen av vetenskapens roll inom medicinen. Det förminskar grovt primärvårdens potentiella bidrag till den bättre vetenskapliga förståelsen av covid-19-sekvele som vi så akut behöver.
Min egna (mycket trötta) kommentar: Detta har man hållit på med i herrans många år när det gäller borrelios, dvs falskt negativa patienter avfärdas på exakt samma sätt. Det har jag ju själv bittert fått erfara...och det hjälpte inte ens att jag tom kunde presentera bevis för att jag har eller haft mycket borreliatypiska symptom, bland annat multipla EM-utslag...

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:41

Vänta lite nu...jag tror att jag återgår till den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3000#p49821 .

Jag insåg nämligen i efterhand att Mika Salminen faktiskt erkänner (dessutom upprepade ggr i texten!) att Anders Tegnell kan ha rätt. Då är det alltså istället rubriken på artikeln som är felaktig!

Ja, jösses! :D :D

Tillägg senare:

Kollade nu även upp rubriken på DN:s artikel, och dom gör precis samma fel, dvs dom vilseleder folk gällande vad Anders Tegnell har sagt med en felaktig rubrik. I texten står dock definitivt ordet "delvis".
Last edited by X-member on Thu 17 Sep 2020 20:07, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 19:52

Här kommer texten på en bild postad i den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för ca 2 timmar sedan:
Vi har ett svårt och alvarligt läge
Vad gör Tegnell.
Min egna (lite roade) kommentar: Jag tror att Anders Tegnell börjar med att stava rätt, och sedan sätter han ett frågetecken efter en fråga. :D :D

X-member

Post by X-member » Thu 17 Sep 2020 20:22

26-årig kvinna kan få fängelse för coronafest

https://www.expressen.se/nyheter/26-ari ... oronafest/

Två klipp:
Kvinnan ska ha gått till flera olika pubar och barer i den lilla orten Garmisch-Partenkirchen, som har drygt 26 000 invånare. Hon ska ha uppvisat symtom för coronaviruset, men brutit mot de karantänsregler som finns på orten.
Kvinnan riskeras nu att få böter på upp till 2 000 dollar, motsvarande drygt 17 000 svenska kronor. Men enligt The Guardian kan kvinnan även dömas till fängelse i upp till tio år för sitt agerande.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Sep 2020 13:19

WHO-larm: Ökningen av smittade en väckarklocka

Publicerad 18 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41 ... ckarklocka

Ett klipp:
Frankrike är ett av de europeiska länder där en ökning av antalet smittade noterats. Torsdagens siffror visar att 5 av 100 som coronatestas bär på viruset. Motsvarande siffra i början av sommaren var 1 av 100.

– Om alla minskade sina sociala kontakter, skulle det bidra till att få ner virusspridningen, säger den franske hälsoministern Olivier Véran på en presskonferens där han också konstaterar att familjesammankomster för närvarande utgör de största smitthärdarna.

Det senaste dygnet har 10 593 nya bekräftade fall av coronasmittade rapporterats i Frankrike. Sedan pandemin började har Frankrike registrerat drygt 31 000 döda med covid-19.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Sep 2020 13:31

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2990#p49811 ). Dvs, det är ju ett antal medlemmar i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) som (utan att presentera minsta lilla bevis) anser att Anders Tegnell har fel. Vad anser då andra personer om att dom höga dödstalen i år i Sverige DELVIS kan bero på att vi hade en mild influensa förra året? Lite svar hittas i artikeln nedan:

Tegnells teori får stöd – men andra är tveksamma

Publicerad 18 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... -tveksamma

Några klipp:
Niklas Arnberg är professor i virologi och expert på virusinfektioner. Han säger att han ännu inte har kunnat studera Tegnells teori på djupet, men att den låter fullt rimlig.

– Om det är så att vi under senaste året eller åren har haft en låg överdödlighet i influensa i jämförelse med våra grannländer så kan detta i alla fall delvis förklara varför Sverige har haft en förhållandevis hög dödlighet i covid-19, säger han.
Även den annars ofta kritiska forskaren, Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, ger statsepidemiolog Tegnell rätt för sin teori. I alla fall delvis.

”Det finns en viss poäng i det. Om influensan 2019 var mild dog färre av de äldsta. Det var sannolikt fler ur den gruppen som dog under covidpandemins mest aggressiva fas”, skriver han i ett sms till Aftonbladet.
– Så vitt vi kan se är det inte influensan som ligger bakom den stora skillnaden mellan Sverige och Norge, säger Frode Forland till Dagens Nyheter.

Mika Salminen säger till DN att han inte är främmande för idén om att låg överdödlighet under en period av influensa skulle generera högre överdödlighet när nästa hot kommer.

– Det är förstås en möjlig delförklaring. Men det är kanske inte någonting som vi tänker skulle vara den främsta orsaken, säger han.
Min egna kommentar: Dom som har förstått vad Anders Tegnell faktiskt sade, håller alltså med honom, i alla fall delvis.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Sep 2020 13:45

Tillägg till föregående svar.

Här kommer förresten ett exempel på en person som inte har förstått alls vad Anders Tegnell sade, och detta är ett klipp från ett inlägg skrivet av "tjötgubben" Alf i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) för ca 14 timmar sedan:
Efter Finland slår också Norge tillbaka mot Tegnells ologiska och löjliga bortförklaring

- att äldre människor blev svaga och sköra AV en mild influensa förra året och dog MED corona under pandemin i år!

Alltså den riktiga dödsorsaken var inte covid-19 utan influensan innan!??

Bortsett från att det är ett respekstlöst och hjärtlöst uttalande mot de som förlorade sitt liv p g a covid-19 och deras anhöriga, skämmer vi också ut oss inför våra grannländer!
Min egna kommentar: Läs mycket noga vad han skriver, så att ni inte missar hur sjuk i huvudet "tjötgubben" Alf faktiskt är....

Tillägg:

För er som inte riktigt hängde med. Det är alltså istället denna "tjötgubbe" (och andra lika korkade medlemmar i den svenska flockidiotgruppen) som skämmer ut svenskarna inför våra grannländer.

Post Reply