Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 18 Sep 2020 20:57

Det har varit en rätt så intressant dag i Sverige, först hade vi en svensk flockidiot som postade ett inlägg som avslöjar att han inte är riktigt psykiskt frisk i en svensk offentlig facebookgrupp där det finns både läkare och psykologer bland medlemmarna, vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3010#p49833 .

Och sedan hade vi en annan svensk flockidiot som tycks anse att man enbart skall rapportera hur det ser ut i Sverige i svensk media, vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3010#p49841 .

X-member

Post by X-member » Fri 18 Sep 2020 21:10

Jösses, det finns tydligen ännu fler svenskar (fast jag är dock inte helt säker på att denna person är svensk, för hen stavar ju "på norska") som vill göra bort sig offentligt såg jag nu, dvs det räckte tydligen inte med dom båda svenskar som jag nämnde i föregående svar.

Här kommer ett inlägg postat i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) för ca 5 timmar sedan:
Jag funderar...Sveriges situasjon och hantering av pandemien, borde väl vara mycket intressant för ”uppdrag granskning” eller ”kalla fakta”?
Hur mycket som helst att gräva i, sådär bak kulisserna. Troligen mycket som händer i det dolda....
Min egna kommentar: Om vi nu räknar bort coronakomissionen, så har denna person tydligen inte läst en enda förbannad (svensk eller utländsk) tidning (eller sett något TV-program) där man har "granskat" den svenska hanteringen...dvs, det finns ju precis hur mycket som helst...

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 13:09

Detta har en koppling till svaret ovan, men även med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3010#p49833 .

Under ett inlägg där "tjötgrubben" Alf har gett folk en hel del egna siffror i den svenska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club)...

...så skriver en person följande:
Är inte det olagligt att lämna fel siffror.
"Tjötgubben" Alf svarar (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det är så mycket som är olagligt, att inte skydda människor mor ett farligt virus framförallt, och satsa på flockimmuniteten. Det är mot smittskyddslagen. Men vem bryr sig om lagar!?
Min egna kommentar: Jag menar alltså att om ni nu skall kontakta tex "uppdrag granskning" eller "kalla fakta" så se då upp med vilka personers "fakta" som ni använder...
Last edited by X-member on Sat 19 Sep 2020 13:57, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 13:19

Struntade i munskydd – dömdes till att gräva gravar åt coronaoffer

Publicerad 17 september 2020.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13291733

Citat:
I Indonesien anser myndigheterna att alltför många invånare struntar i munskydd, tots att det är obligatoriskt sedan flera månader tillbaka. Nyligen fick åtta personer som bröt mot regeln som straff gräva gravar för dödsoffer för viruset, rapporterar CNN.

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 13:23

En lite felaktig/vilseledande rubrik igen verkar det som...

Expertlarmet: Smittan kommer ta fart i vinter

Publicerad 19 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -i-vinter/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat vad som inte framgår i rubriken):
Smittspridningen är lägre i Sverige än i många andra länder just nu.

Men experterna Emma Frans, Jan Albert och Björn Olsen är överens – det kommer förmodligen ett uppsving under hösten.

– Jag är lite överraskad att det kommit ned på så låg nivå och att det faktiskt håller sig på så låg nivå, säger Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet.
Tillägg senare:

Här kommer en reaktion på denna artikel hämtad från en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook:
Det fattar väl alla !! att det gör!! utan att vara någon forskare Herre gud !!!
Min egna kommentar: Det tycks vara mycket vanligt i just den gruppen att man enbart läser rubriken...
Last edited by X-member on Sat 19 Sep 2020 13:47, edited 2 times in total.

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 13:29

Tillägg till svaret ovan.

Undrar vad man tycker om att tom professor Björn Olsen verkar anse att det är mindre problem i Sverige än i många andra länder just nu i den svenska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club), dvs man verkar ju anse i den svenska flockidiotgruppen att det inte är "intressant" att läsa om hur det ligger till i andra länder, vilket ni kan se ett exempel på här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3010#p49841 .

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 13:46

Larmet i Danmark: Högsta ökningen av fall någonsin

https://www.expressen.se/kvallsposten/l ... -nagonsin/

Ett klipp:
Spridningen av coronaviruset fortsätter att öka i Danmark. Det senaste dygnet har landet registrerat 589 nya smittofall. Det är mer än hundra fler än det tidigare högsta antalet, rapporterar TV2.

Under fredagen meddelade statsminister Mette Frederiksen att de hårdare restriktionerna, som tidigare bara gällde Köpenhamnsområdet, blir landstäckande från och med lördag klockan 12.

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 14:17

Här kommer ett klipp från ett inlägg i en offentlig svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook postat för ca 3 dagar sedan (och det är Anders Tegnell som personen kritiserar):
Det blir ingen andra våg. En epidemiologs ord ... Lyssna inte!!!
Här kommer en artikel publicerad 13 juni 2020:

Wold och Olsen går emot Tegnell: ”Ingen andra våg”

https://www.expressen.se/nyheter/wold-o ... andra-vag/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Flera experter går emot statsepidemiolog Anders Tegnells coronaprognos om en andra smittvåg i höst.

Både Agnes Wold och Björn Olsen säger att viruset i sådana fall skulle behöva mutera.

– Det här pratet om en andra våg kan man lämna därhän, säger Björn Olsen till Dagens Industri.
Min egna kommentar: Så personen har nog skrivit fel och bör alltså istället kritisera professor Björn Olsen...

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 17:41

Borttaget pga felaktigheter.
Last edited by X-member on Sun 20 Sep 2020 13:44, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 19 Sep 2020 17:45

Tegnell lovordas i brittisk tidning: ”Nationell hjälte”

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... ll-hjalte/

Ett klipp:
När smittspridningen ökar i stora delar av Europa, men inte i Sverige, riktas uppmärksamhet återigen mot Anders Tegnell.

Sveriges beslut att inte införa nationell nedstängning har tidigare kritiserats i flera internationella medier. Men nu har brittiska The Sun gjort en helvändning.

I reportaget ”Hur iskalla forskaren räddade Sverige från coronaviruset utan nedstängning – och nu är han en nationell hjälte”, skriver reportern Oliver Harvey lovordande om statsepidemiologen.

”En hjälte”

Harvey jämför läget i Storbritannien med det i Sverige. Han drar slutsatsen att Sverige hittills klarat sig bättre vad gäller såväl smittkurva som ekonomisk utveckling. Därtill lyfts hur svenska myndigheter fått folk att lyda restriktioner utan att göra dem till lag.

”Inte konstigt att Tegnell är en hjälte för många i Sverige och för de runtom i världen som anser att de drakoniska nedstängningarna är självdestruktiva”, skriver The Sun.

Vidare i artikeln beskrivs hur det nu görs låtar och T-tröjor i Tegnells ära.

”När jag träffade Tegnell, 64, i huvudstaden Stockholm lovordades han som vore han den femte medlemmen i Abba”, skriver journalisten.
Min egna kommentar: Och nu tror jag att man får spader i en viss svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook. :D

Tillägg senare:

Här kommer nu en reaktion på denna artikel hämtad från den svenska flockidiotgruppen som jag nämnde ovan:
Statspropagandan med unkna nationalistiska tongångar basuneras nu ut med full kraft av propagandamegafonerna...
Min egna kommentar: Jag antar att han menar att det bara är i resten av världen som man får lov att skriva sådant här...
Last edited by X-member on Sat 19 Sep 2020 20:41, edited 1 time in total.

Post Reply