Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 14:21

Dagens (20 september 2020) siffror gällande Danmark (källa SSI):

Smittade: 22 905 (+ 469 sedan sist)
Döda: 638 (+ 3 sedan sist)
Inlagda: 59 (- 3 sedan sist)
Intensivvård: 9 (+ 5 sedan sist)
I respirator: 3 (+ 2 sedan sist)

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02- ... g-indlagte

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 14:39

Tillägg till svaret ovan.

"Tjötgubben" Alf (i en svensk flockidiotgrupp, dvs fd Björn Olsen fan club) har dock en lite annan "uträkning" när han jämför Sverige och Danmark för han skrev nämligen för ca 2 timmar sedan på facebook att dödligheten i Sverige per capita är 439% högre jämfört med Danmark*...

Dock rapporteras det inga döda i Sverige på helgen, så vi får väl se i veckan om han "gissade rätt"....

Det svenska snittet har dock legat på ca 3 döda/dag sedan en tid tillbaka...

Tillägg:

* "Tjötgubben" gissade utifrån siffror för augusti att det skulle vara ungefär samma denna månaden....
Last edited by X-member on Sun 20 Sep 2020 20:13, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 14:49

Detta hör ihop med den svenska artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3030#p49864, dvs att man nu har möjlighet att ta emot utländska covid-19-drabbade personer för vård i Sverige.

Här kommer några reaktioner på denna artikel hämtad från den svenska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat, dvs en svensk grupp där det finns rätt så många Sverigedumokrater:
Då kan de göra samma sak med dem som de har gjort med många av våra äldre etniska svenskar!
Ta död på dem!!!
Var det inte dom äldre som var för svaga för att flyttas till sjukhus? Nu ska helt plötsligt folk flygas i jetplan från andra länder utan minsta problem! ✈
Det är som någon skrev tidigare "Sverge älskar att göra show inför omvärlden om sin fejkade humanism".
Jag summerar: Jag är förbannat (ursäkta) glad för att jag inte är medlem i den svenska flockidiotgruppen, för jag skulle nämligen skämmas arslet (ursäkta) av mig om jag var det!

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 14:57

Detta är samma nyhet som jag har postat här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3030#p49864 men då jag postade några reaktioner från två flockidiotsvenskar i föregående svar i detta ämne så postar jag även denna artikel här i ämnet.

Karolinska tar emot covid-patienter från Europa

Publicerad 20 september 2020.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... ran-europa

Citat:
Karolinska universitetssjukhuset i Solna kan ta emot svårt sjuka covid-patienter från Europa, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

-Vi kan ta emot svenska patienter och samtidigt hjälpa utlandet, framför allt när vi börjar se en andra våg i Storbritannien, Spanien, Italien och Frankrike, säger Lars Falk, verksamhetschef.

En ny pandemisal är precis färdigbyggd och förutom ecmo-maskiner, ett slags konstgjord lunga som syresätter blodet utanför kroppen, har man tillgång till jetflygplan för att frakta sjuka.
Tillägg:

Här kommer en reaktion till hämtad från den svenska flockidiotgruppen som jag nämnde i föregående svar:
Är inte ni det sjukhus som inte tar emot de över 70 +. ???
Ett lyxsjukhus med ett speciellt urval !!???
Min egna kommentar: Personen kastar alltså ur sig falska offentliga anklagelser mot Karolinska universitetssjukhuset för att inte ta emot patienter som är över 70 år gamla. Som jag redan har sagt, jag skulle skämmas röven (ursäkta) av mig om jag var medlem i den svenska coronagruppen.
Last edited by X-member on Sun 20 Sep 2020 20:14, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 15:19

Nu lämnar jag dom extremt egoistiska svenska flockidioterna som tydligen inte vill att man skall hjälpa utländska covid-19-drabbade personer, utan hellre vill att vårdplatserna där det finns tillgång till avancerad hjälp (ECMO) skall stå tomma...och återgår till artikelpostandet igen.

Smittan tar fart i Europa – WHO vill lära av Sverige

Publicerad 20 september 2020.

https://www.svd.se/smittan-tar-fart-i-e ... av-sverige

Artikeln ovan kräver inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Sverige är just nu ett undantag när land efter land rapporterar om ökad smittspridning. WHO varnar för att Europa är på väg in i ”ett förvärrat läge” – och säger till SvD att man ska studera den svenska strategin för att se vad andra länder kan lära.

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 18:45

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3040#p49867 .

Här kommer ett klipp från ett inlägg som "tjötgubben" Alf postade i en svensk flockidiotgrupp (fd Björn Olsen fan club) för ca 3 timmar sedan:
Danmark - som testar mycket mer än Sverige - har högre smittofall per både i absoluta tal och per capita. Men,... Sverige har mycket högre dödsfall än Danmark!

Det innebär att på något konstigt sätt har danskarna som inte har flockimmunitet som strategi blivit mycket mer immuna än svenskarna! De smittas mer men de dör mindre!!
Min egna kommentar: Nu är det dock så att det var rätt så nyligen som Danmarks ökning av antal smittade började, så han får nog vänta lite med att dra slutsatsen att man har en lindrigare (dvs, mindre dödlig) variant av covid-19 i Danmark jämfört med Sverige. Och förövrigt så kvittar det hur många ggr "tjötgubben" ljuger om att svensk strategi skulle vara att uppnå flockimmunitet, för det blir nämligen inte mer sant för det.

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 19:30

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3030#p49864 . Dvs, att man nu även kan ta emot utländska covid-19-drabbade i Sverige.

Jag har redan postat en del reaktioner i tidigare svar i detta ämne, men här kommer en reaktion som måste vara skriven av en Sverigedumokrat och detta kommer från en svensk flockidotgrupp (fd Björn Olsen fan club) på facebook och hade postats för ca 50 minuter sedan:
Jag trodde sjukhuset byggdes för våra Svenska invånare...
Min egna kommentar: Jag hoppas verkligen att när denna person råkar ut för en svår bilolycka utomlands kommer att få ett sådant svar från folk i det landet...

X-member

Post by X-member » Sun 20 Sep 2020 19:52

Detta har en koppling till det som jag skrev här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3040#p49867 .

Coronaveckan som gått, v38
by EMANUEL KARLSTEN on SEPTEMBER 20, 2020

https://emanuelkarlsten.se/coronaveckan-som-gatt-v38/

Ett klipp:
5 865 har nu avlidit med covid-19 i Sverige. Det är en ökning med totalt 19 dödsfall, vilket är en större ökning jämfört med de 11 dödsfall som inrapporterades förra veckan. Siffran för antalet döda per vecka ligger i Sverige nu inom det normala för årstiden.
Min egna kommentar: Detta innebär att antal döda i covid-19 per dag i Sverige just nu (i snitt) ligger på strax under 3. Och man hade ju rapporterat 3 döda idag i Danmark...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3040#p49871 .

X-member

Post by X-member » Mon 21 Sep 2020 13:26

Smittan skenar – delar av Madrid stänger ner

Publicerad 21 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bn ... tanger-ner

Ett klipp:
Nästan 9 000 döda och 187 000 smittade. Den spanska huvudstaden var värst drabbad i landets första coronavåg. Nu ser Madrid ut att gå mot en andra våg.

I delar av storstadsregionen ligger antalet smittade på över 1 000 per 100 000 invånare de senaste 14 dagarna.

Under fredagen meddelade regionens president Isabel Díaz Ayuso att nya ”exceptionella” restriktioner införs i de värst drabbade zonerna från och med måndag, skriver spanska El Mundo.

- Det blir förbjudet att röra sig in och ut från områdena om man inte har godtagbara skäl som hälsa, arbete eller utbildning.

- I kyrkor och på andra religiösa samlingsplatser får högst en tredjedel av normalt antal närvara. Högst 10 personer får närvara vid begravningar inomhus, 15 utomhus.

- Affärer och verksamheter måste stänga klockan 22, förutom de som anses nödvändiga.

- Barer och restauranger måste stänga klockan 22 och bara ta in hälften av max antal gäster. Barhäng förbjuds.

De nya restriktionerna gäller 14 dagar framåt och påverkar cirka 850 000 invånare.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Sep 2020 13:35

USA:s vändning: Viruset kan smitta genom luften

Publicerad 21 september 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/usas-v ... om-luften/

Ett klipp:
Amerikanska myndigheter har uppdaterat sina riktlinjer om coronaviruset och menar nu att viruset kan smitta genom luften, enligt CNN.

”Det finns växande bevis för att droppar och luftburna partiklar kan förbli i luften och andas in av andra, och färdas längre än 180 centimeter”, står det nu på CDC:s hemsida.
Min egna kommentar: "Växande bevis" är (mig veterligen) inga bevis för att viruset är luftburet. Menar dom möjligen istället att droppsmittan kan förflyttas via luft?

Jag skrev ovanstående med anledning av att man även skriver följande i artikeln:
Svenska Folkhälsomyndigheten uppger på sin hemsida att viruset ”smittar inte som luftburen smitta utan som droppsmitta”.

Post Reply