Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 11:46

Citat från länken nedan:
5. november 2020 kl. 14:30 Bot på opp mot 20.000 kroner Brudd på smittevernbestemmelsene vil gi bøter opp mot 20.000 kroner fra og med 6. november. Det skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding. Bøtene vil øke ved gjentatte brudd eller andre skjerpende omstendigheter.
https://www.nrk.no/nyheter/bot-pa-opp-m ... 1.15231770

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 11:54

Nedanstående inlägg är hämtat från den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) och postades för ca 50 minuter sedan:
Undrar vad som står i historieböcker om Tegnell och den svenska strategin
Min egna kommentar: Ja, vi får väl se vem det var som började sprida ut bluffen om vilken strategi vi har i Sverige.

Kanske det var någon som inte ens kunde presentera några bevis?

Varningen till Tegnell – innan valet av strategi

Publicerad 5 november 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/varnin ... -strategi/

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3830#p50677 .
Last edited by X-member on Fri 6 Nov 2020 12:11, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 12:04

Tillägg till svaret ovan.

Jag såg det först i efterhand, men det var ju för bövelen just denna Peet Tüll (se artikeln i föregående svar) som föreslog flockimmunitet som en av strategierna. Aha, då hade jag nog rätt, för när jag såg ett av mailsvaren (som ofta sprids i en svensk flockidiotgrupp på facebook) så trodde jag faktiskt att Anders Tegnell bara hade bekräftat vad någon sagt, medans många dönickar har tolkat saken på annat sätt.

Vilken strategi som man sedan valde i Sverige kan hittas här (det är jag själv som har blåmarkerat):

Nya allmänna råd: Håll avstånd och ta personligt ansvar

PUBLICERAT 01 APRIL 2020

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... gt-ansvar/

Ett klipp:
Syftet med de allmänna råd som Folkhälsomyndigheten nu publicerar är att motverka spridningen av covid-19 och framför allt att skydda de mest sårbara i samhället, riskgrupper och äldre.

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 12:19

Någon har postat en video i den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) där Johan Carlson (FoHM) klargör att det är mycket bättre att hålla avstånd än att "klumpa ihop" folk och sätta munskydd på dom.

Här kommer flockidiotens tolkning av denna video:
Carlsson VET att munskydd inte behövs i kollektivtrafiken för där smittar det ju inte...
Min egna kommentar: Detta bekräftar att jag har helt rätt, man förstår tydligen inte ens svenska i den facebookgruppen!

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 12:29

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3840#p50685 men även med det som jag postade i föregående svar.

Här kommer en admins (!!) reaktion på denna artikel i samma svenska flockidiotgrupp som jag nämner i föregående svar (det är jag själv som har blåmarkerat):
Ok, Tegnells strategi var att medvetet låta viruset spridas maximalt för att uppnå flockimmunitet. Galet...
Min egna kommentar: Snacka om att sprida lögner!!! Den svenska flockidiotgruppen (fd Björn Olsen fan club) går nog mot sin egna undergång och detta pga att varken medlemmarna eller admins i gruppen verkar förstå svenska!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=200#p50689 där vi kan se att ledaren för en svensk patientförening (hör och häpna!) heller inte förstår svenska!

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 13:30

Detta har en viss koppling till det som jag postade här (punkt 4): viewtopic.php?f=11&t=6305&start=200#p50690 .

Ministern: Vi är på väg att stänga ner stora delar av samhället

Publicerad 6 november 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mini ... -samhallet

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Sverige behöver överväga en nedstängning av samhället om vården ska klara av en andra våg av coronaviruset. Det sade Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala, i torsdagens Aktuellt.

Men en lagstiftning om nedstängning är inte aktuellt, enligt socialminister Lena Hallengren (S).

– Jag ser inte framför mig att vi skulle stifta en lag som innebär att vi har total “lockdown”. ”Lockdown” har visat sig, sedan pandemin började, betyda lite olika saker. Vi är på väg att stänga ner stora delar av vårt samhälle, säger ministern.
Tillägg:

Och det som står i denna artikel bevisar förövrigt också att det som flockidiotadmin påstod (se föregående svar) är ren och skär lögn!

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 13:47

Sosial nedstenging av Oslo

Publicerad 6 november 2020.

https://www.nrk.no/osloogviken/sosial-n ... 1.15232582

Ett klipp:
Omfattende innstramminger

Dette er de nye tiltakene i Oslo:

- Alle sosiale samlinger utenfor private hjem forbys. Unntak er begravelser og bisettelser.
- All fritidsaktivitet for voksne stenges.
- Alle virksomheter der det foregår kultur- og fritidsaktiviteter stenges, med unntak av bibliotek.
- Skjenkestopp med forbud mot alkoholservering i Oslo. Serveringssteder kan holde åpent uten å servere alkohol.
- Det innføres rødt nivå med forsterkede smittevernstiltak og mindre grupper på videregående skole, og rødt nivå vurderes innført i ungdomsskolen de neste ukene.
- Barne- og ungdomsidretten kan fortsette å arrangere treninger, men ikke delta på cuper og turneringer, heller ikke utenbys.
- Munnbind blir påbudt i taxi på samme måte som i resten av kollektivtransporten.
- Butikker, kjøpesentre og liknende må sikre at kundene kan ha to meters avstand, og sørge for nødvendig vakthold.
Min egna kommentar: Bortsett från munskydd så är detta ungefär samma restriktioner som vi har i Sverige, betyder detta då att man vill uppnå flockimmunitet i Norge? Dvs, det är ju så som vissa dönickar (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&p=50692#p50688 ) tolkar dom svenska restriktionerna.

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 14:05

Två klipp från länken nedan (Expressen):
Ytterligare 20 nya dödsfall har registrerats senaste dygnet. Totalt har 6 022 personer avlidit i Sverige.
STOCKHOLM. Södersjukhuset har under fredagen gått upp i stabsläge med anledning av ökning av smittade och att fler med coronasymtom söker sig till sjukvården. Det meddelar sjukhuset i ett pressmeddelande.

Stabsläge innebär att en man följer utvecklingen samtidigt som sjukhuset förbereds för att kunna ta emot en ökad mängd patienter.
https://www.expressen.se/nyheter/infekt ... v-sverige/

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 14:08

Man har rapporterat 5 döda pga covid-19 och 1 427 nya smittade idag (6 november 2020) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt i Danmark är fram tills nu: 738.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10- ... g-indlagte

Tillägg:

På kartan som hittas på länken ovan så ligger Sverige nu på samma nivå som Tyskland samt man kan nog se att det ökar i alla nordiska länder.

X-member

Post by X-member » Fri 6 Nov 2020 17:18

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=3840#p50688 .

Här kommer ett klipp från ursprungsartikeln hämtat från den svenska offentliga flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club):
Eftersom Anders Tegnell hade uttryckt sig uppskattande om den brittiska strategin blev nu den stora frågan om Sverige också hade en strategi som byggde på flockimmunitet.

Tegnell förnekade det. Han sa att det bara var en positiv bieffekt av strategin. Det var ett svar han kom att upprepa flera gånger.
Att döma av mejlen som har beskrivits ovan är det dock uppenbart att flockimmunitet i mitten av mars var en viktig del av Folkhälsomyndighetens linje.

När Anders Tegnell inför den här publiceringen får möjlighet att kommentera mejlen och hela diskussionen i pandemins inledning säger han att det finns en missuppfattning om vad begreppet innebär.

– Det handlar inte om att vi offrar en massa människor för att uppnå immunitet. Den här modellen var den enda framkomliga.
Min egna kommentar: Att man har talat om flockimmunitet i några mail, är inga som helst bevis och kommer heller aldrig någonsin att bli några bevis för att man sedan valde denna strategi i Sverige!

Och den "modell" som man sedan valde behöver inte alls innebära att man valde flockimmunitet när man inte kunde använda sig av lockdown (pga svensk grundlag!).

Tillägg:

Författaren till boken "Flocken", där man alltså skiter fullständigt i vad FoHM faktiskt säger om och om igen och istället drar sina helt egna slutsatser utifrån vad som sagts i några mail är skriven av Johan Anderberg. Och jag tror att han kan få det riktigt hett om öronen framöver...kanske han rentav riskerar att bli anmäld?

Ps! Man har förövrigt delat hela SVD-artikeln i fulltext i den svenska högerfjantsgruppen, vilket (mig veterligen) är ett brott! Ds.

Post Reply