Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Fri 22 May 2020 19:05

Nedanstående norska artikel var delad i den svenska offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och personen som hade delat den skrev följande (och det är alltså Stefan Löfven som personen talar om):
Jag uppfattar det som att han vill hänvisa problemen till att bero på personalen.
Sveriges statsminister med korona­erkjennelse

Publicerad 20 maj 2020.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sveri ... 71124.html

Ett klipp:
- Vi må styrke eldreomsorgen betydelig, sier Löfven. Han erkjenner at den har vært for dårlig, men sier også at det er for tidlig å sette fingeren på akkurat hva som har gått feil. Statsministeren mener likevel at det er viktig å heve standarden til denne tjenesten.
Min egna fundering: Vad innebär det att offentligt anklaga en namngiven person för något som denne inte gjort sig skyldig till (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=400#p47135 ) ? Jag själv kan i vilket fall som helst inte se att Stefan Löfven anklagar någon personal på äldreboendena för detta problem i artikeln.

X-member

Post by X-member » Fri 22 May 2020 19:19

Tillägg till svaret ovan.

Vänta lite här nu va, nu fattar jag (tror jag)!

Denna person tror att det är Stefan Löfven som har varit ansvarig när det gäller att vissa äldre inte har haft tillgång till syrgas på sina boenden, och menar att Stefan Löfven nu istället försöker lägga skulden på personalen.

Denna person har alltså inte läst vad ledaren för den gruppen skrev igår (21 maj 2020) vilket kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=390#p47124 och personen har heller inte läst det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=400#p47127 .

Tillägg:

Och nu hakar ta mig tusan (ursäkta) andra galningar på i den gruppen och går till angrepp mot Stefan Löfven bland kommentarerna.

X-member

Post by X-member » Fri 22 May 2020 19:36

För er som inte riktigt hängde med i dom båda föregående svaren i detta ämne.

Stefan Löfven (eller rättare sagt den svenska regeringen) försöker ju för bövelen (ursäkta) nu lösa dom problem som andra (tidigare) har ställt till med.

X-member

Post by X-member » Fri 22 May 2020 19:44

Här kommer ett klipp till från den offentliga svenska galningsfacebookgruppen (dvs, "Alla har rätt till syrgas!"), och detta var skrivet för 6 timmar sedan:
Anders Tegnell är redan polisanmäld för Corona-hanteringen, kanske dax för flera polisanmälningar??!!
Denna galning (med ett engelsk-klingande namn) kan hitta information om att det inte är Anders Tegnell (dvs, som person) som är ansvarig för den svenska strategin här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=320#p47049 och jag ger er ett klipp:
Enligt Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten, togs den svenska strategin fram i enighet på myndigheten – och många aspekter vägdes in.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 13:05

Kanske någon tycker att jag var lite orättvis som kallade just den facebookgruppen för en galningsfacebookgrupp i mitt förra svar i detta ämne?

Här kommer nu en kommentar hämtad från inlägget som ligger högst upp i den gruppen (fastnålat):
Alltför många extremister dyker upp, sakfrågan kommer i skymundan. Motarbetar syftet med gruppen, tyvärr blir jag tvungen att gå ur. Har dåligt hjärta m fl handikapp. Tänker inte bli sjuk bara för att en massa högerextremister utnyttjar varenda tillfälle dom kan till att sprida sin dynga. Trodde till en början att det var en seriös grupp som värnade om de äldre och sjuka i samhället. Verkar inte vara fallet utan gruppen utnyttjas i alldeles för stor utsträckning av enkelspåriga individer. Verkar inte finnas nyanser varken på ena eller andra sidan. Samnytt blev droppen, när fascister kallar andra för nazister börjar det bli väl billigt det hela. Admin verkar inte alltför aktiv för att sovra bland inläggen. Sånt här motverkar syftet, trist.
Min egna kommentar: Detta är väl en tämligen korrekt beskrivning av den gruppen.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 13:10

Personalens larm – inget skydd när smittad flyttas

Publicerad 22 maj 2020.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.28307346

Ett klipp:
Det råder upprörd stämning bland personal vid Migrationsverkets förvar i Kållered sedan en person som misstänktes ha covid-19 flyttats fram och tillbaka mellan avdelningar. Smittan bekräftades senare och nu larmar personalen om otillräcklig skyddsutrustning.
– Skyddet består av plasthandskar och ett skyddsförkläde som används i köket. Vi är väldigt oroliga nu, säger en person som vill vara anonym.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 13:23

Stor studie: Malariamedisin har ingen effekt på koronaviruset – øker dødsrisikoen

Publicerad 22 maj 2020.

https://www.nrk.no/urix/stor-studie_-ma ... 1.15026887

Ett klipp:
En studie med nesten 100.000 koronasmittede pasienter viser at malariamedisinene hydroksyklorokin og klorokin er uten effekt på viruset. Men dødsrisikoen øker.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 13:27

De døde med korona i kroppen

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.nrk.no/norge/xl/de-dode-med ... 1.15025811

Ett klipp:
235 døde

NRK har kartlagt samtlige koronarelaterte dødsfall i Norge fra det første dødsfallet ble kjent 12. mars, og har snakket med mange pårørende. I denne saken skal du få møte noen av dem.

Per i dag, lørdag 23. mai, har 235 mennesker dødd av korona, eller med korona i kroppen.

Snittalderen på dem som har dødd er 82 år, og 84 prosent har hatt minst en kronisk underliggende sykdom, viser tall fra Folkehelseinstituttet.

Likevel har noen yngre menn, uten underliggende sykdom, måttet gi tapt mot koronaviruset.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 14:10

Ny studie: Corona kapar kroppens celler

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... ns-celler/

Ett klipp:
Viruset uppges kapa celler i kroppen som producerar proteinet interferon. Proteinet fungerar som kroppens första försvar mot virus, genom att hindra inkräktarens spridning i kroppen.

Om viruset sedan finns kvar i kroppen bildas proteinet cytokiner. I stället för att hindra spridning, är proteinet avsett att attackera smittan i cellerna och döda viruset.

Men när interferonerna kapas av coronaviruset rubbas processen. Då bildas cytokiner i mycket snabb takt, vilket leder till en så kallad cytokinstorm.

En cytokinstorm är en våldsam immunologisk överreaktion som får proteinet att fortsätta attackera kroppen även när viruset inte längre utgör ett hot. I studien beskrivs fenomenet som ett ”unikt och olämpligt” svar på covid-19.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 14:43

Här kommer en svarskommentar hämtad från den norska offentliga facebookgruppen: "Corona-virus Norge" skriven under ett inlägg postad av svenskan som bland annat har spritt en bild på Anders Tegnell i hitlermustasch och spritt ut att alla äldre svenskar med covid-19 avlivas med morfin:
For det første hva har hijab med covid-19 å gjøre??? For det andre skriver opphaver av innlegget at han fikk filmen i mars. Studenten i Sverige feires i mitten av mai.... Ergo må dette være fra 2019..... De har restriksjoner også i Sverige
Min egna kommentar: Nu måste man väl ändå förstå i den norska gruppen, att denna svenska (i mina ögon helgalna) kvinna måste blockas så att hon inte kan skriva/posta något mer i den gruppen?
Last edited by X-member on Sat 23 May 2020 17:33, edited 1 time in total.

Post Reply