Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 23 May 2020 15:08

Nesten 100 russ på fest – i strid med helseråd

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.nrk.no/rogaland/nesten-100- ... 1.15027121

Ett klipp:
Politiet i både Rogaland og Innlandet har i natt fått mange meldingar om russebråk. Ved kjøpesenteret Kvadrat i Sandnes var opp mot 100 russ samla.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 15:15

Nedanstående artikel kräver inloggning och det gör mig frustrerad...

Antikroppar säger inte allt: ”Vanlig missuppfattning”

Publicerad 22 maj 2020.

https://www.svd.se/darfor-ar-inte-antik ... -immunitet

Ett klipp:
Läkaren Karin Ström vill veta om hon har antikroppar mot covid-19 och anmäler sig till sjukhusets stora studie. Men kommer testet, hur avancerat det än är, att visa om hon har haft sjukdomen? Det är inte säkert, menar professor Klas Kärre, och förklarar varför det är mer komplicerat än så.
... för man kan inte läsa hela texten, så man får inte någon klarhet i vad professorn menar.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 17:43

Hittade precis nedanstående i den offentliga svenska facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!":

Sjukvård för de som bor på äldreboenden

Publicerad 22 maj 2020.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och ... reboenden/

Ett klipp:
- Den patient som bäst gynnas av syrgasbehandling, andra behandlingar och/eller utökad övervakning bör flyttas till geriatriken eller akutsjukhusen. Det finns lediga vårdplatser och det är alltid patientens bästa som ska styra beslutet, säger Björn Eriksson.
Min egna kommentar: Och nu borde väl alla galningar i den gruppen förstå att det inte har varit någon brist på vårdplatser och heller inte har varit någon brist på syrgas?

Läs vad jag menar med "galningar" här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=410#p47138 och här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=410#p47141 .

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 18:05

Jäsingen, nu går tydligen ledaren för offentliga svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp" till angrepp mot ledaren för patientföreningen FSI (som ju har försvarat den svenska "strategin") med ett delat inlägg (dvs, skriven av en annan privatperson) i ledaren för patientföreningens offentliga grupp på facebook där man menar att det är omöjligt att uppnå sk flockimmunitet.

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

Tillägg:

Jag har korrigerat detta svar lite i efterhand, samt vill tillägga att jag inte skulle bli förvånad alls om FSI-ledaren nu kommer att bli irriterad.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 18:16

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Ett fel till som denna privatperson (vars skriverier alltså borreliagruppledaren nu har delat i FSI-ledarens grupp *) är att denna privatperson påstår att den svenska strategin har varit att uppnå flockimmunitet, och detta är ju inte ens sant! Läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46936 .

* Troligen i avsikt att sätta FSI-ledaren "på plats".

Tillägg senare (fick avbryta snabbt förut pga åska):

Jag kan nu se att FSI-ledaren har ignorerat detta inlägg från borreliagruppsledaren fullständigt för han har nämligen efter detta postat ett annat inlägg. Och ignorans sägs ju vara den värsta förolämpningen. ;)

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 19:14

Hittat på en engelsk väns vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
New instructions from your government.

If you have symptoms of Covid-19, drive 250 miles and share it with the elderly

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 19:27

Alla svenskar är tydligen inte galningar (vilket det ju finns rätt så många av i facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!"), en person har nämligen skrivit följande i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" samt länkar till en svensk artikel där dessa fakta finns:
EXAKT vad jag har insett hela tiden! Att Tegnell & Co. inte är ansvariga för de offren som bodde på äldreboenden. Det är kommunerna, cheferna för boendena och ansvariga läkare som bär det ansvaret!
Min egna kommentar: Exakt!

Tillägg senare:

Men det är dock rätt så många galningar bland kommentarerna till detta inlägg, kan jag se. Dvs, personer som försöker "argumentera emot".

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 19:46

Det jag postade i svaret ovan är faktiskt exakt samma sak som man kan råka ut för i borreliadebatten, man postar helt korrekta fakta (med hänvisning till en pålitlig källa), och så dyker det upp "femtielva" personer som börjar argumentera emot.

Ni anar inte hur många det är som har spritt ut att Mats Reimer förnekar kronisk borrelios, detta fastän det är dom själva som inte vet att begreppet kronisk borrelios (skrivet utan citationstecken) är synonymt med sen borrelios (stadium 3) i Sverige och behandlas med antibiotika enligt den svenska behandlingsrekommendationen från Läkemedelsverket.

Dvs, det är alltså dom själva som gör fel och använder begreppet kronisk borrelios i en felaktig betydelse.

Tillägg:

Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1370#p46720 .

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 20:00

Coronavirusets utbredning
Två dagar utan dödsfall i Danmark och Finland

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.svd.se/tva-dagar-utan-dodsf ... ch-finland

Ett klipp (och detta är allt som jag själv kan läsa då artikeln ovan kräver inloggning):
Danmark har för första gången sedan det första coronadödsfallet i landet registrerades inte haft några nya dödsfall under två dagar i rad, skriver Ritzau.

Inte heller i Finland har några nya dödsfall med koppling till covid-19 inträffat de två senaste dygnen.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 20:18

Coronaviruset
Frykter corona-demens

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykte ... s/72476183

Ett klipp:
- En langtidseffekt kan bli en økt demensforekomst, og flere tilfeller av tidlig demens. Nøyaktig hvordan det vil arte seg, vet vi ikke.

Post Reply