Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 24 May 2020 12:56

Fler ljusglimtar: Viruset inte lika farligt som befarat

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fl ... om-befarat

Ett klipp:
Lägre dödlighet

I takt med att allt fler milda fall hittas så har också bedömningen av dödligheten ändrats. Brittiska forskare räknar just nu på en dödlighet som är lägre än 0,4 procent, men bedömningarna varierar stort. En sammanställning av flera olika studier som gjorts om dödligheten kommer fram till en genomsnittlig siffra på 0,75 procent.

I Sverige bedömer Folkhälsomyndigheten att dödligheten just nu är ungefär 0,6 procent i Stockholmsområdet, vilket visserligen är en hög siffra - tre gånger värre än hur en allvarlig säsongsinfluensa brukar slå – men betydligt lägre än WHO:s farhågor i mars.

Dödligheten är väldigt låg i de yngre åldersgrupperna och stiger kraftigt med åldern. I Italien kan den vara så låg som 0.04 procent för personer under 50 år i de hårdast drabbade områdena, enligt preliminära beräkningar.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 13:00

Tegnell: ”Väldigt tveksam till att vi kunnat göra mer”

Publicerad 23 maj 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegn ... -situation

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat vad många okunniga personer inte har har förstått):
Men Anders Tegnell tror inte att en sådan åtgärd hade stoppat smittan från att ta sig in i korridorerna på landets äldreboenden.

– Hur skulle man ha kunnat utvecklat äldrevården på några veckor? Det är ett problem som vi har kvar från äldrereformen. Jag är väldigt tveksam till att vi hade kunnat göra så väldigt mycket mer för den väldigt komplicerade verksamheten, säger han och fortsätter:

– Det är väldigt vanligt att man kommer med den kritiken, att hade vi stängt ner så hade vi kunnat göra så mycket innan. Men när jag ställer frågan: ”Exakt vad hade vi kunnat göra som hade förändrat så mycket?” så får jag inte så många svar.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 13:07

Här kommer en kommentar från den offentliga galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och detta är en svarskommentar till artikeln i föregående svar i detta ämne och personen som skrev detta har ett finsk-klingande namn:
Löfven har ju gett order om att gamla och sjuka måste dödas nu medan man kan skylla på pandemin...
Min egna kommentar: Kan personer med finsk-klingande namn möjligen inte läsa?

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 13:13

Svenskar portas när Cypern öppnar

Publicerad 24 maj 2020.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vR ... ern-oppnar

Ett klipp:
Cypern förbereder för att öppna sina gränser för turister. I två steg kommer direktflyg att tillåtas från sammanlagt 19 länder, med start den 9 juni – men Sverige finns inte med på listan.

Olyckligt, tycker socialminister Lena Hallengren (S).

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 13:34

Här kommer en kommentar gällande det som artikeln i föregående svar i detta ämne handlar om och detta är hämtat från den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club":
Hallengren fick denna fråga nu i fyran hur hon såg på att Svenskar inte var välkomna till Cypern. Hon svarade.......Vi är och har alltid varit för öppna gränser men det är inte läge att resa från Sverige nu! Goddag yxskaft!
Min egna kommentar: Faktum är att reglerna i Sverige just nu (som jag själv har tolkat dom i alla fall) är att man inte får resa längre bort än man kan ta sig med bil på 1-2 timmar, så jag tycker nog att svaret från Hallengren var helt korrekt. Cypern är väl för sjutton (ursäkta) en ö?

Tillägg:

Jag föreslår att denna person testar om hen kan resa till Cypern med bil och lyckas ta sig dit på 1-2 immar! ;)

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 14:12

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Vad gäller för kortare resor i Sverige? (FoHM)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -och-svar/

Citat (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Resor på 1–2 timmar är en ungefärlig tid och innebär att du, under förutsättning att du inte är sjuk, kan göra kortare resor från din bostad. Längre resor, eller en resa där du behöver använda kollektiva färdmedel, bör undvikas. Detta för att kunna ta dig hem om du är i behov av sjukvård, för att inte belasta sjukvården i en annan region. Kom också ihåg att begränsa dina sociala kontakter och att undvika platser där många människor samlas. Håll ett avstånd till andra. På så sätt minskar du risken för smittspridning.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 14:19

Här kommer en klok svarskommentar (skriven av en utlandsfödd svensk person) till ett inlägg i facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige" där personen som skrivit inlägget menade att man borde polisanmäla svenska myndigheter och ansvarig för vållande till annans död:
Då bör man även anmäla personen som smittade en med viruset ? Då borde vi även anmäla Kina för att de lät flygen gå till Europa? Vi borde även anmäla SAS som tillät flygen hit. Vi borde även anmäla vården till Arbetsmiljöverket för att de jobbar häcken av sig och mer än vad lagen säger. Finns så många man bör anmäla då ?

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 14:44

Som ni säkert redan vet, så är det egentligen inte så stor mening med att läsa hur många döda svenskar som har rapporterats på helgen på länken nedan, pga "eftersläpningen". Dvs, en del döda rapporteras ju i efterhand.

Men idag (24 maj 2020) har vi nog den lägsta "helgsiffran" på länge i Sverige. Det är faktiskt "bara" 6 döda som har rapporterats idag i Sverige!

https://www.worldometers.info/coronavirus/

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 14:53

Här får döttrarna träffa pappa på äldreboendet igen

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.gp.se/nyheter/h%C3%A4r-f%C3 ... 1.28336235

Två klipp:
– Vad är det för jävla virus? säger 84-åriga Ragnar Johansson när undersköterskan Marie Andersson förklarar varför en cirka 1,80 meter hög skärm bestående av två skivor plexiglas och en kraftig vit stomme skiljer honom och döttrarna Lija Henriksson och Linda Johansson åt när de ses på äldreboendet Jonseredsgårdens uteplats.
Lija och Linda är bland de första som får besöka äldreboendet igen sedan besöksförbudet infördes och de var med och såg till så att det blev av genom att föreslå lösningen för Partille kommun efter att ha sett något liknande på tv. Kommunen nappade.

– Man kan inte bara förvara de gamla, det måste också finnas någon mening med att leva kvar, att bli räddad, säger Lija.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 17:35

Jag har insett att jag använder en lite felaktig benämning på svenskar vars namn tyder på utländsk härkomst. Dvs, jag kallar dom ju för "utlandsfödda" svenskar, men detta kan ju vara personer som faktiskt är födda i Sverige, men som tex har föräldrar eller tom far och morföräldrar som är "utlandsfödda". Skall därför försöka hitta en bättre benämning.

Post Reply